Gå til innhold
Arkivverket

[#9658] Torger Sjurssen fra Orkdal? og Kari Engan


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Her har jeg full stopp: Torger Sjurssen (Sivertsen) var født ca 1770 og døde i 1826. Han kom til Mo gård i Skaun som dreng, trolig fra Orkdalen. I 1791 fikk han barn med datter på gården, men både hun og barnet døde. Torger giftet seg i Orkdalen i 1794 med Kari Persdatter Engan, født ca 1772, død 1840. De flyttet til Mosmarka, som var plass under før nevnte gård Mo. Plassen fikk senere navnet Torgerlykkja etter Torger, som var bureiser der. Torger og Kari hadde følgende barn: Sivert, Per, Kari og Erik (min tippoldefar), Ragnhild, 3 stk Ola + Kaspar.Jeg leter etter foreldre til Torger og Kari.Mh Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I Familysearch fant jeg en Torgeir Sivertsen Ovehoel dpt. 16/8 1772 Meldal. Foreldre Sivert Hoel og Haldis.Kanskje verdt å undersøke om det kan være rett mann. Torgeir står jo oppført som Sivertsen i 1801 Orkdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Denne Torger Sivertsen Hol som var født på Øver-Hol i Rennebu (Meldal) i 1772 blev gift med Jodda Hol. Husmannsfolk op i Ringen. Han var g.2.g.m.Johanna Hansdatter fra FolldalLeiv Skjerve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk til begge! Jeg har tidligere kikka på Hol i Rennebu (bygdeboka), og funnet at navn etc passer bra (finner både Erik og Sivert der), men så passer det ikke likevel med giftemål etc.Mh Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Leiv, på Bjerkager i Rennebu finner jeg Kari Sjursdtr i 1801. Hun er da 44 år og gift 2. gang med Ole Estensen på Bjerkager. Fra første ekteskap har hun sønnene Erik og Ragnild. Dette er navn som går igjen hos MIN Torger (Kari, Erik og Ragnild), og jeg lurer på om du (eller andre) vet hvem som var foreldre til denne Kari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...jeg finner forresten nå at Kari Sivertsen f 1757 i Rennebu var datter av Sivert Einersen (Hoel) og Sølvi Eriksen (FamilySearch). Det er kanskje henne som er gift på Bjerkager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Det ser ut til å stemme.Kari Sivertsdatter Hol f 1757 på Søgard Hol, død 1851 med foreldre Sivert Einersen Skauge Voll Ner Hol og Sølvi Eriksdatter Ner Hol.Kari var gift med Tore Eriksen Bjerkaker f 1748 på Oppstuggu Bjerkaker.Leiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg har en sterk følelse av at Torger (min tip-tippoldefar) var fra disse slektene i Rennebu. Jeg får vel kikke nærmere på bygdeboka igjen.Takk for hjelpen, Leiv!Mh Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Hei Har sjekket kirkeboka for Rennebu, og kunne ikke finne andre ved navn Torger Sivertsen/Sjursen enn han som ble født i 1772 og etter bygdeboka gift med Jodda Hoel og ble husmannsfolk i Ringen. Har såvidt lett i Orkdal også, men fant ikke noen i farten som passet. Er du sikker på at han ikke er født i Skaun ? Forloverne da han og Kari Pedersdt. forlovet seg i 1794 var: Ole Olsen Fokset og Ole Svorkland. Begge disse navna er jo Skaun-navn. Har du forresten sjekket om det finnes skifter etter noen av disse folka ? Finnes slike, kan mangt et problem løse seg.Beste hilsen Inger Bjørnaas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk, Inger, for hjelp og gode tips! Jeg har ikke sjekket om det finnes skifter, og det med forlovere fra Skaun var interessant.Mh Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.