Gå til innhold
Arkivverket

[#9661] Feil i emigrasjons-base


Gjest Ingrid Gillesøy
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingrid Gillesøy

Kva har skjedd her? Har de i 'Arkivet' sett desse førenamna i bruk tidlegare? ;-) Det kan umogeleg være rett avskrive frå orginalen...? -Ingen alvårleg sak, men når slikt dukkar opp, tenkte eg berre å gjere dykk oppmerksam på det.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=arkivverket/emigkomm/0201EMIG&variabel=0&postnr=931&fulle=true&spraak=n>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Etter å ha sett på rådatafilen som blir benyttet som grunnlag for det du får se på internett må jeg dessverre melde at det er skrevet inn i dataene. Hvorfor kan jeg ikke svare på, men det gjør det straks verre å rette opp. Vi må nemlig gå tilbake til originalene for å se om det er navn som skjuler seg bak disse Ja-ene og Nei-ene og få lagt dem inn. Dette er tidkrevene og vi har ikke ressursene tilgjengelig for å foreta en sånn undersøkelse nå. Men tusen takk for at du meldte ifra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Det ser ut som om rådatafilen er satt sammen av flere filer? Feltet nr inneholder jo både yrke, fornavn og kommentarer. På disse postene er også en del av de andre kolonnene forskjøvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Det kan godt være satt sammen av flere filer. Emigrantmaterialet ble registrert for veldig lenge siden og jeg vet sannelig ikke hvordan arbeidet ble organisert. En liten stikkprøve i de andre databasene viser at feltforskyvning eller feltsammenblanding har oppstått også der. Jeg skal se litt mer på dette, men det kan godt være at det drøyer helt til høsten med et svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.