Gå til innhold
Arkivverket

[#9662] Gården Kløv i Eidsberg, familien Antonsen Nordby


Gjest Nina Møller Nordby
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Møller Nordby
Lenke Er det noen som forsker på gården Kløv i Eidsberg, og navnet Antonsen eller Nordby. Hans Nordby (Antonsen) var min farfar. Mener å huske at noen utvandret, men det er mulig at det er et ledd lengre bakover i tiden.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anjer

Anton Hansen Nordby er så vidt nevnt i Bygdebok for Eidsberg og Mysen Bind I side 359 (av Helge Frøyset, utkom 1959). Han kjøpte Kløv på auksjon i 1911 (skjøte 2.3.) for 7000 kroner på skiftet etter Thea Mathea Torkildsdtr., enke etter Halvor Kristensen fra Mellom-Vete, som kjøpte gården i 1877.Tolv år seinere ble gården solgt på auksjon for vel 12000 kroner til Johan Antonsen Eiebakke (skjøte 28.4.1923).Det står ingen ting om familien til Anton Hansen Nordby i bokaHilsen fra Jon Anjer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Tusen takk, nei han var jo ikke født i Eidsberg. Lurer på hvor Nordby navnet kommer fra. Så vidt jeg vet har det sin opprinnelse på Kløv. Er det noen som er lokalt kjent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

I 'Norsk stedsfortegnelse' står nevnt 3 Nordby-gårder i Eidsberg kommune. Postadressene var i 1972: 1882 Heia, 1878 Hærland og 1850 Mysen. Kløv står med postadresse 1880 Eidsberg.Mh Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Her kan det vel være en sammenblanding av to personer. Anton Hansen Nordby var min manns farfar, og kopi av skjøtet på Kleven (Kløv)har vi sett. Anton var født i Skiptvedt, og bodde i Mysen da han giftet seg.Kort tid etter flyttet de til Eidsberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!Med fare for å virke litt 'treg'; hvem av dere to er det som er i familie med nedennevnte? Eller kanskje finnes det enda flere Anton Hansen Nordbyer i Eidsberg-området på denne tiden?Maren Sofie Hansen Bratli f. 14.jun.1880 i Skiptvet. Konfirmert i Eidsberg kirke 13.okt.1895 fra Opdal. Trolig er dette snakk om Opdal under Vestre Garseg, men det finnes også et Opdal under Vestre Haga.Gift med Anton Hansen Nordby f. 08.apr.1882 i Eidsberg. Sønn av smed Hans Kristian Kristensen Nordby (f. 02.jul.1854, d. 07.mar.1938) som i en lang årrekke var bosatt på Mysen. Han var gift med Karoline Oline (f. 1845, d. 10.feb.1919). Disse kjøpte i 1897 eiendommen Nordby i Vandugbakken. En annen sønn her var Karl Nordby.Anton Nordby arbeidet i tidlige år både som anleggsarbeider og som vognmann. Fra 1922 var han imidlertid gårdbruker på Ledingsrud (Eidsberg gnr. 25, bnr. 1) i Eidsberg, som han kjøpte for kr. 28.000 av fru Henrik Haldorsen. (Skjøte 07.sep.1921). Gårdsnavnet blir også skrevet Leangsrud.I 1941 solgte Anton denne gården til Helge Randem for kr. 26.500 (kjøpekontrakt 10.sep.1941 og skjøte 20.okt.1941), og forpaktet siden Norum.I dødsannonseregisteret til Indre finnes en Maren Sofie Nordby død 06.mar.1943 og en Anton Nordby død 21.jan.1962. Dette er trolig riktige personer, og passer godt med hvem av dem som blir nevnt i de ulike dødsannonsene til Marens søsken med videre.Ekteparet fikk i alle fall følgende barn: Margit Antonie Nordby (død sped), Hans Arthur Nordby, Kaare Monrad Nordby og Bjarne Ansten Nordby.Det jeg har opplysninger om, for den som eventuelt måtte være interessert, er Bratli-familien. (Og der var det mange som reiste til U.S.A.). Jeg er ikke selv i slekt med disse personene, men har litt informasjon om dem da min ene inngiftede tante er barnebarn av Maren Sofies bror.Med vennlig hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Uupppsss, nå føler jeg meg litt treg. Dessverre ligger alle mine notater i et flyttelass, men jeg skal prøve å rede ut dette. Dette var nok opplysninger til at jeg ble en tanke forvirra ... Det må jo ha vært to av dem, eller? Jeg har forøvrig et gammelt bilde av Kløv, vel gammelt og gammelt. Kanskje fra et sted mellom 40 og 60 årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Hej Marius, nå har jeg våkna litt igjen.Denne Kløv 'Anton Hansen Nordby' er født i 1862, og den Anton du fremlegger i 1882. Eldstebarnet til min oldefar er født i 1892 hvilket gjør 'din' Anton til en spenstig liten fyr dersom Anton skulle være en og samme person.Noe han ikke kan være. Forøvrig har jeg ikke funnet igjen den Anton du prater om i 1900 tellinga.Karl Nordby, kan det ha noe med baker Karl Nordby å gjøre?Inger: Har du kopi av disse papirene? Du snakker selvsagt om Anton som var gift med Caspara Cecielie Hovland? Jeg har forresten et gammelt bilde av disse 2. Anton er til forveksling svært lik Haakon den 7. Har du noen bilder av dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Marius, Jeg tar gjerne litt info om Bratlie-slekta, for så langt har jeg ikke kommet. Du nevner her min manns familie. Hans Arthur flyttet til Koppang i Østerdalen og giftet seg der med Arnhild f. Rusten. (De fikk 2 sønner) Hans døde i 1981 og broren Kåre (som giftet seg i Askim med Mary, fikk en sønn) døde i 1997.Ti Nina, Som jeg skrev først måtte det være en sammenblanding av to forskjellige personer. Anton og Maren Sophie bodde på Kleven til Antons far døde, og de dro da tilbake til Leangsrud (som er skrevet på flere forskjellige måter.Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

God morgen!Ja, jeg så selv senere i går kveld hva som stod om Anton Hansen Nordby (den eldre) under Kløv, men det var jo artig at én av dere allikevel var interessert i samme Anton som meg!Jeg deler så gjerne med meg til deg Inger, men kan du ikke være så snill å gi meg en e-postadresse? Har nemlig opplysninger om Bratli-familien ikke bare bakover, men også frem til i dag flere steder, og det kan jeg jo ikke godt legge ut her i brukerforumet. Har forresten bilde av to av dine onkler, eller om det nå er din far og din onkel også. Min mormor er nemlig fra Eidsberg og har i sin ungdom tjent med den ene og lest med den andre eller liknende :-)Ha en god dag! Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

God formiddag Marius,Det er ikke meg, men min mann som er i familie med disse. (Han er eldste sønn til Hans Arthur) Kan jeg hjelpe deg med noe, gjør jeg det gjerne. Min egen familie på morssiden kommer også fra Eidsberg, Trøgstad og Tuneområde.Mvh Inger inger.tysland@chello.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Ser at Anton Hansen bodde på gården Nordby i 1900 uten å bruke Nordby som etternavn. Brukte han noen gang Nordby? Ellers vil det i såfall være feil å si at det fantes 2 stk Anton Hansen Nordby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

'Vår' Anton brukte nok begge navnene lenge før han gikk over til bare gårdsnavnet. Min svigerfar var f. i 1913, og på hans dåpsattest står Anton med Hansen Nordby

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Hei.Det er vel ikke riktig å si at Anton i 1900 ikke brukte Nordby-navnet. I FT 1900 står han oppført som Anton Nordby Kløv, husfar, gift, gårdbruker/selveier, f 1862 i Skiptvet. -mvh Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

...det er min Anton det, min oldefar. Jeg tenkte nærmest på den andre Anton født 1882 i Eidsberg. Tror det er fler enn meg som har vært forvirret her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Har spurt den 'eldre garde' om opplysninger, og Anton Hansen Nordby (1882) ble 'påsatt' navnet Nordby av sin far da de kom til Nordby. Han brukte i alle år Hansen Nordby fordi det kom to Anton`er til til Nordby som muligens ville kalle seg Nordby

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.