Gå til innhold
Arkivverket

[#9663] Noen som vil hjelpe meg å finne Johan Ellefsen i telling for USA?


Gjest Gry Vibeke Ertvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hei! Har sett i brukerforum at noen har en telling for 1920 i USA (men det er mulig jeg har misforstått). Hvis noen har en slik, er jeg takknemlig hvis noen vil se etter Johan Ellefsen/Ellevsen, f. 1870 i Eker(evt. Nedre Eker).Det er usikkert hvilket år han utvandret. Det finnes imidlertid et slags fotografi av hans foreldre (som ikke utvandret)- inni rammen har vi funnet del av en gammel avisside fra 1889, Brooklyn. Enten må de ha besøkt ham, eller han har fått rammet inn et bilde og sendt det - hvordan avisen har kommet dit er ellers en gåte. Hvis noen vil hjelpe meg, er det ellers mer informasjon om Johan under andre innlegg, søk på navnet mitt så kommer det opp. Håper på respons! Med forhåpningsfull hilsen Gry Vibeke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Har du finkjemmet den avissiden, slik at du er sikker på at det ikke står noe interessant der?Jeg finner ingen som kan passe med Johan. Han kan jo ha tatt farens etternavn, Olsen, og da er det nærmest håpløst.Kunne forresten tenke meg at jeg slapp å gå i andre innlegg for å finne ut hva du har funnet ut før.... (det tar nok tid å finne ut det du ikke har funnet. :o)Du bør jobbe litt med emigrant-protokollene, og se om du finner ham. En annen mulighet er utflyttede i kirkebøkene for Eiker. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hei Laila! Takk for innspill! Avissiden er ikke i min besittelse, men jeg skal få kloa i den... Grunnen til at jeg ikke skriver alt på nytt er at jeg har etterlyst Johan flere ganger allerede. Håpet bare på napp i en ny versjon. Har fått mye hjelp av Jon på Nesodden. Jeg har lett i emigrantprotokoller uten å få treff. Infoen i de andre innleggene er bare familiebakgrunn for Johan. Han forsvant bare i USA, iallefall for de slektningene som lever nå. (Min mormor døde i fjor 94 år gammel, hun visste ikke hvor han ble av.) Med vennlig hilsen Gry Vibeke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det kan jo være at Johan ble sjømann, og 'jumped ship' som det heter, og da står han ikke i emigrant-listene. Du bør allikevel saumfare utflytta i kirkebøkene, og se om du finner ham der.Hvis avis-siden kommer fra Johan, må han jo ha reist før 1889. En annen mulighet er å se etter skifte etter hans foreldre, og se om han er nevnt der?Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.