Gå til innhold
Arkivverket

[#9664] Fødte i Bergen i 1900


Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Er det mulig å få vite mest mulig om min oldemors andrefødte datter Emma Elida Eriksen som ble født den 18.10.1900 i Bergen? Mor var Metta Helena Severine Jakobsdatter. Jeg vet at far vel var Emanuel Martin Eriksen, men jeg finner ikke at han bor i Bergen i 1900, så jeg lurte på om det står noe i fødselen om dette til Emma Elida, samt dåp og eventuelt faddere. Emma Elida døde 13.08.43 i Odda.Jeg lurer også på en annen sønn av dem Sigurd Eriksen f. 12.06.08, Bergen. Han må ha dødd svært ung, for i 1911 så føder Metta en ny sønn som hun kaller Sigurd, og da har de flyttet til Odda, men jeg finner ingen Sigurd død hverken i Bergen eller Odda som matcher han som ble født i 1908. Står det noe i dåpen om han var dødfødt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Solfrid!Sigurd Eriksen f. 12.6.1908 på Kronstad i Årstad sokn av foreldre verksarbeidar Emanuel Eriksen (1873) og kona Helene Jakobsen (1871) vart døypt 16.9.1908. Under merknader står det: 'hjemmedøbt af sognepr. Jørgensen, død'.Emma Elida kan eg ikkje sjå er registrert fødd i Bergen. Derimot fekk Mette Helene Severine Jakobsen den 'uekte' sonen Johannes Andreas, fødd i Bergen 5.10.1898 og døypt 18.10.1898. Barnefar var ugift stuert Peter Johnsen.Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Flesland

I basen 'Døde i Odda' er Emma Elida Eriksen oppført med fødested Bruvik. I Ft1900 for Brudvik finns en Emanuel Eriksen, 'sækkepasser' ved Vaxdal Mølle. Du må vel i kirkebøkene for å finne ut om det er riktig mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Vidar, takk skal du ha, dette er nok rett Emanuel Eriksen, skjønner ikke hvordan jeg har oversett han i min søk over 1900 folketellingen, men av og til så ser man vel ikke skogen for bare trær. Hvor bli Bruvik i forhold til Bergen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Sjølve Bruvik ligg på Osterøy ved Sørfjorden aust for Bergen. Gamle Bruvik kommune/prestegjeld omfatta etter det eg hugsar m.a. industristadene Vaksdal og Dale på fastlandssida. No er grensene endra slik at ein god del av gamle Bruvik (m.a. sjølve Bruvik) høyrer til Osterøy kommune, medan alt på fastlandet pluss nordaustre luten av Osterøy langs Veafjorden, høyrer til Vaksdal kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.