Gå til innhold
Arkivverket

[#9665] Feil i ft-1900


Gjest Gry Vibeke Ertvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hei! Har oppdaget at min farmor og hennes foreldre står oppført både i kommunenr. 0231 Skedsmo og 0232 Lillestrøm. Adressen var Jernbanegaden 20, Lillestrøm. I den ene oppføringen er min oldefars navn feil. (Marius Martinsen/Mortensen. Martinsen er rett. Vet dere forresten hvilke kirkebøker jeg skal lete i når de bodde på Lillestrøm og fødested står Kristiania? Vil fødested stå Kristiania selv om de bodde på Lillestrøm, eller hadde de kanskje nettopp flyttet fra Kristiania? Mvh. Gry Vibeke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Når det gjelder såkalte 'feil' i FT, så vil vel den alltid tålmodige Jan svare - nok en gang. Når det gjelder å velge hvilken kirkebok i Kristiania du bør lete i, så hjelper det deg nok ikke å vite at de senere bodde i Lillestrøm. Og dersom de bodde i Lillestrøm ved tidspunktet for dåp, så ville de neppe foretatt den i Kristiania (selv om det neppe er helt utenkelig). Så du må nok lete gjennom alle aktuelle kirkebøker for de ulike sognene i Kristiania. Det er tross alt ikke snakk om veldig mange. Og dersom du kjenner dåpsåret - ? Lykke til! mvh Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg har sett litt på det, og det kan sjå ut som krets 7, 8 og 9 under Skedsmo på eit eller anna tidspunkt er blitt 'kopiert' ut på eit eller anna vis til namnet 'Lillestrøm'. For under Lillestrøm finn du nemleg berre dei som bur i desse tre kretsene i Skedsmo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Nygaard

Det er riktig som Bjørn Davidsen sier: Databasen 0232 Lillestrøm består av krets 7-9 fra 0231 Skedsmo. Lillestrøm ble ikke egen kommune før i 1908. I 1962 ble de innlemmet i Skedsmo igjen.Grunnen til at dette er blitt slik i Digitalarkivet, er følgende: Teleslekt registrerte 1900-tellingen for hele Skedsmo kommune i 1994. Tidligere hadde RHD registrert krets 7-9 i forbindelse med et forskningsprosjekt, og gitt denne filen Lillestrøms kommunenummer. Dette ble tydeligvis ikke oppdaget da Digitalarkivet mottok og la ut RHDs 1900-materiale i 2000. Basen 0232 Lillestrøm bør følgelig fjernes fra kommunelisten for 1900-tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hei - vet ikke hva som skjer, men la inn et innlegg her igår som bare forsvant (det samme skjedde under et annet tema) Takk for oppklaringen på selve tellingen. N.d.g. spørsmål om kirkebøker, er gåten følgende: Adressen i ft-1900 er Lillestrøm, fødested står likevel Kristiania på alle - selv for det barnet som er født 20.02.1900! Trodde tellingen ble foretatt skiftet 1899/1900, men er det kanskje 1900/1901...?Mvh. Gry Vibeke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Gry! Jeg vil anbefale deg å sjekke med adressebøkene fro Christiania for å finne ut hvor i Oslo dine oldeforeldre bodde, slik at du kan ringe inn det aktuelle sognet. Adressebøkene finner du på Oslo Byarkiv nederst i Maridalsveien, og på Deichmanske bibliotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hei Per Helge, og takk for innspill! Adressebøker var noe nytt for meg. Problemet er at jeg bor nord for Bergen...Vet du om disse er mikrofilmet?Ellers trodde jeg ikke at de bodde i Kristiania, før mye senere, da de bodde på Grünerløkka. Derfor har jeg nå gått ut fra at jeg måtte lete på Lillestrøm/Skedsmo. Ser ut til at jeg tok feil...Mvh.Gry Vibeke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

I dokumentasjonen finn du at teljinga skulle vere kl 24.00 natt til måndag 3. des 1900... Eg håpar ikkje teljarane gjekk rundt og vekte folk for å få vite kven dei var :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hei Aase! Takk skal du ha. Da ser det ut til at min farmor Jenny og hennes familie faktisk bodde i Kristiania og flyttet kort tid før tellingen. Så da må jeg lete etter dem i K. Eller kanskje vil de stå som innflyttet til Lillestrøm? Men dette burde jeg kanskje ikke bable om i arkivforum :-) Mvh. Gry Vibeke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Jeg vet ikke om Riksarkivaren har mikrofilmet disse bøkene, men en god del årganger er mikrofilmet av Oslo byarkiv, og det kan vel tenkes at de vil gjøre et oppslag for deg om du henvender deg dit: Lenke Finner du dem i adressebøkene, kan du senere lete dem opp i en av de årlige kommunale folketellingene, hvor du også vil finne opplysninger om hvor de er født, og når de kom til Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.