Gå til innhold
Arkivverket

[#9674] Krog, Holmen, Marker, USA, Hesbøl


Gjest Per Arne Gransæther
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Arne Gransæther

På Roots Web fant jeg dette: Mathilda Hesbol, født 18?? på Setskog, Norge g.m.Adolph Olsen Krog i USA. Han var født 27. okt. 1869 på gården Holmen, Rødenes i Marker kommune.Min mor hadde en faster Mathilde Hesbøl, født 25. mars 1875 på Hesbøl i Eidskog. Hun emigrerte til USA i 1888 og det eneste jeg vet om henne er at hun der ble gift med en Holm.Mye taler for at disse to Mathildene er samme person. Jeg er interessert i flest mulig opplysninger om Mathilde og hennes etterkommere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

På den siden du prater om finnes det også en e-mailadresse til personen som 'eier' innlegget om Mathilda. Høres ut som dette er blink for deg. Ta mailen fatt i første omgang. paul@lareau.org (Paul Lareau.)De hadde 3 barn; Mabel, Alpha og Helen Krogh, alle født i USA. Mabel ble gift med Edgard Lindow, Alfa med Albert Fender, og Helen med Arne Pouliot. Dette skulle ikke være for vanskelig.Denne Krogh ble også gift med Anna Hegseth i Usa, og fikk barna Kenneth og Robert Krogh. Kan se ut som om Mathilda døde. Lenke Tipper at dette er etterkommere i Krogh's andre ekteskap iom. at du finner en Kenneth Krogh der. På denne siden finer du også en e-mailadresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Dette må vel være en av hennes barn så nå har du kanskje en idé om hvor du skal fortsette å leteSSDI: ALBERT LINDOW Request Information (SS-5)SSN 395-36-5917 Residence: 54420 Chili, Clark, WI.Born 1 May 1889 Last Benefit: Died Oct 1983 Issued: WI (1955 And 1956)HELEN LINDOW Request Information (SS-5) SSN 393-40-7644 Residence: 54420 Chili, Clark, WI.Born 1 May 1890 Last Benefit: Died Dec 1982 Issued: WI (1958 And 1959)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Arne Gransæther

Hei NinaTakk for opplysningene.Jeg kjenner til det du skriver om i de to første avsnittene, men jeg fikk ikke med barna i innlegget. Det virket som om innlegget ble for langt, jeg fikk det ikke overført til ”legg inn nytt tema”. Av hjemmesiden til Paul Lareau får jeg inntrykk av at han samler slektsopplysninger i stor skala og at de i dette tilfelle kom fra Norge. Jeg håper å finne primærkilden her.At Mathilde døde tidlig kan være sannsynlig da min familie mistet kontakten med henne så tidlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Per Arne! I census 1920 for Hattinger Co., Nord Dakota, Alden Township, 16-19 januar 1920 finner jeg følgende:Edward A. Krogh, Head, 29 år. gift, f. i Nord Dakota av norske foreldre, occupation: none. (ja, det står faktisk Edward, men jeg er ikke i tvil om at dette er den rette familien)Lucile Krogh, wife, 20 år, gift, f. i Tennessee, far f. i Wales, mor f. i MichiganBarn: Edna 4 år og x mnd. f. ND Maynard 2 år og x mnd f. ND Shirley 9 mnd. f. NDI samme huset: (på linjen rett under Shirley) Krogh, Oscar, head, 30 år, single, f. i ND. av norske foreldre, farmer. Krogh, Mary, mother, 59 år, married (hvor er mannen?) f. i Norge Immigrerte i 1882, naturalisert 190x Krogh, Christian, brother, 19 år single f. i ND av Norske foreldre Krogh, Minnie, sister, 21 år, single f. i ND av Norske foreldre.Så, det kan se ut som om Edwin's mor het Mary, at han hadde søsken Minnie og Christian. Tror nok det da blir en 'long shot' at dette kan være etterkommere etter Mathilde og Adolph....Ellers var Lucile en utrolig ung mor!!! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Nina... Hvis Mathilda er født i 1875, emigrerer i 1888 (bare 13 år gml?), og har barnebarn født i 1889 og 1890... da skal hun jommen meg ha stått på i ung alder?tenker på de du fant i SSDI, som jeg regner med du mente måtte være barn av Mabel og Ed. Lindow: ALBERT LINDOW Born 1 May 1889 HELEN LINDOW Born 1 May 1890 Per Arne: Finner ikke Adol* Krog i 1900-censusen. Kan selvsagt ha vært skrevet feil av i indexen.Kan dette være et rent blindspor? Setskog er i Aurskog/Høland, Akershus, Eidskog i Hedmark, riktig nok naboer....Er Mathilde datter av Andreas Arnesen Hesbøl og Gunhild Maria Andersdatter Gaustad?Har du funnet utvandringen hennes i emigrant-protokollene?Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hvis Mathilde er datter av Andreas og (Gunhild) Maria Andersdatter, er fødselsåret du oppgir feil i forhold til det jeg har funnet andre steder:Dette er fra Familysearch, uttrekk fra kirkebøkene: MATHILDE ANDERSEN Sex: F Event(s): Christening: 19 May 1872 Eidskogen, Hedmark, Norway Parents: Father: ANDREAS ARNESEN Mother: MARIE ANDERSDR --------------------------------------------------Source Information: ------------------------------ C421123 1867-1875 0307232 Film

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Arne Gransæther

Det virker som vi har rota litt alle treMathilde er født 25. mars 1872 og er den person du har i innlegg nr 6 og 7 Laila, jeg beklager, det er skrivefeil fra min side. Utvandringsåret har jeg fra Bygdeboka for Eidskog, den er ganske ny og meget bra. Mathilde hadde søsken som utvandret før henne, bare min morfar ble i Norge.Det finnes bare en gard i Norge som heter Hesbøl og den er i Eidskog. Sett fra Marker er det lett å blande sammen Setskog og Eidskog. Alle med etternavn Hesbol i USA som jeg har funnet på Internett stammer fra denne garden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Arne Gransæther

Mathilda og Adolph hadde barna:1. Mabel g.m. Edgar Lindow 2. Alpha g.m. Albert Fender 3. Helen g.m. Arne PouliotNina, du må vel blande sammen hvem som er gift med hvem i innlegg 3 ?I SSDI har jeg funnet en Edgar Lindow, født 13. okt. 1892, død aug. 1980, Minnesota, det kan være svigersønnen. For Albert Fender og Helen Pouliot er det flere muligheter. De andre har jeg ikke funnet på SSDI.Laila, jeg har problemer med å følge resonnementet ditt i innlegg 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Per Arne... Hva har jeg rota med i innlegg 3...det er på tide at dere skriver litt mer enn halv kvedede viser ;o) Jeg hadde ikke noe innlegg nr. 3....Hvilke av Mathildes søsken emigrerte, og har du funnet dem i emigrantprot? Alt er av int. i slike sammenhenger, har funnet andre pga søsken. Ser også at flere Arnes. fra Hesbøl emigrerte, altså far-søsken av Matilde!!! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Arne Gransæther

Beklager Laila, jeg mente innlegg 5. Jeg forstår ikke hvordan du får Edward Adolph Krogh til å bli sønn av Adolph Olsen Krog, for i følge Roots Web har han tre døtre med Mathilda og sønnene Kenneth og Robert med Anna.Mathilde hadde en bror Arne Andreassen Hesbøl (1863-?) som den 2. mai 1884 reiste fra Oslo med Sacramento som mål. Han hadde en range nær Paradise , Ca. Gift med Marie Kristina Grøttvål (1863-1941) fra Gunnarskog i Sverige. De hadde døtrene Mattie Corbett (1893-1988) og Alma (1895-1981) som bodde på eller nære rangen hele livet. Ingen av dem har etterkommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Arne Gransæther

Mathilde hadde en søster Karen Antonie Andreasdatter Hesbøl (1861-1913) gift 1878 med Ole Pedersen Gransæther. De reiste 1888 til Minneapolis der Ole hadde to brødre, alle tre arbeidet sammen som bygningssnekkere noen år. Det er mulig Mathilde reiste sammen med dem.Etter noen år i Minneapolis reiste de til Aubern, Ca, der de hadde en saloon. Etter at Karen døde i 1913 reiste Ole tilbake til Norge og ble her. De hadde 7 sønner og alle ble igjen i USA, flere har etterkommere og vi har kontakt med noen av dem, men ingen kjenner til Mathilde. De bruker Saether som familienavn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Et lite obs! Man skal ikke ta alle opplysninger som ligger på nettet for god fisk. De er ikke perfekte og fullstendige. Ofte er opplysningene, et familitre, lagt inn av en person.Forøvrig håper jeg at du selv sjekker med orginalkildene etter som opplysnigene renner på, data er andrehånds kilde!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Per Arne skrev:Beklager Laila, jeg mente innlegg 5. Jeg forstår ikke hvordan du får Edward Adolph Krogh til å bli sønn av Adolph Olsen Krog, for i følge Roots Web har han tre døtre med Mathilda og sønnene Kenneth og Robert med Anna.Svar på innlegg: Jeg har ikke sagt det jeg skjønner du, deg avkreftet at han var 'etterkommer' etter Mathilda og Krogh. Innlegget forteller bl.a. om helt andre søsken enn det som er oppgitt på ROotsweb.Det er rart Mathilde ikke er å finne i emigrantlistene???? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Arne Gransæther

Jeg har et innlegg om en bror til Mathilde jeg strever med å få lagt inn. Etter lang venting kommer siden ”siden kan ikke vises” opp. Dette har også skjedd tidligere og dersom jeg kortet ned innlegget fungerer det, men ser jeg på andre innlegg er det flere som er mye lengre. Hva er det som er feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Arne Gransæther

Mathilde hadde også en bror Ole Andreassen Hesbøl (1875-?) som reiste fra Oslo 21. juli 1892 med Minneapolis som mål. Arbeidet den første tiden på en farm, men kom tidlig inn i guldgraver og barvirksomhetene.Var hjemme fra Amerika to ganger, første ganen i 1900 og i følge folketellingen var han bosatt i Orowille, Ca og yrket var guldminearbejder. Reiste fra Oslo 29. mars 1901 til Minnesota og yrket var da handelsmann. Kom etter hvert til Aubern, Ca der han også hadde en saloon i konkurranse med sin svoger Ole Gransæther. De to reiste på samme båt tilbake til Norge 1913/14.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Arne Gransæther

Ole Hesbøl reiste til USA igjen og ble gift og skilt fra en enke som vi ikke kjenner navne på. Han døde tidlig og hadde ingen etterkommere.Dette er i store trekk det vi vet om de søsknene til Mathilde som emigrerte til Amerika. Jeg håper dette kan være til hjelpe for deg Laila og andre, med håp om mer informasjon om Mathilde og hennes etterkommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Vel, jeg fant denne familien i 1920: California, Butte Co. Oroville, MOntgomery street census tatt opp 9. januar 1920Ole Hesbol, leier bosted, 43 år, gift, f. i NOrge av norske foreldre, immigrerte 1892, na. 1898 Cecilia Hesbol, 40 år, gift, f. i California av tyske foreldre, Eleanor Hesbol, datter, 14 år f. i California far Norsk, mor Calif.Så, Ole hadde nok da en datter..... er vel ikke i tvil om at dette er din mann, selvom han her har blitt ett par år yngre....Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

1920-census Minnesota, Hennepin Co. Minneapolis precinct 3 enumeration district 135 5. januar 1920Edgar W. Lindow, leier bosted, 27 år, f. i Minnesota av svenske foreldre, assist. manager (greier ikke å lese firmanavnet).Mable Lindow, hustru, 25 år, f. i Minnesota, av norske foreldre,Howard Lindow, sønn, 7 (?) måneder, f. i Minnesota, begge foreldrene f. i Minnesota.OG!!!! Hvem bodde sammen med dem, jo, Helma HOLM!Holm, Helma, sister-in-law, 20 år, single,f. i Minnesota av norske foreldre...Trallala. Da begynner vi på nytt, og leter etter Holm! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

og da tar vi første fanfare:home.c2i.net/lnormann/holm.gifjeg hang meg opp i det derre dumme Krogh-navnet! hurmh!Da vet vi hvertfall at a Mathilde levde i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hehe. Bare for å vise kreativiteten til de som har indexert disse tellingene: Holm, Randi Mrs. har blitt omskrevet til Holm, Kandlelles (leter etter Holm'er jeg skjønner dere :o) Så, det er nemlig ikke lett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Dette her kan vel gjerne være Howard Lindow, tenker jeg. HOWARD LINDOW Request Information (SS-5) SSN 470-14-1867 Residence: 80488 Steamboat Springs, Routt, CO Born 1 Jun 1919 Last Benefit: Died Apr 1987 Issued: MN (Before 1951) 'fødselsdatoen passer jo også med at han var noen måneder i jan. 1920OBS!!! Jeg skrev Helma Holm i tidligere innlegg, så nøyere på den, det er Helen det står.Disse 1920-census-imagene går ikke å kopiere ut, (de er fra Ancestry.com, mens den jeg fant fra 1900 er fra Genealgoy.com, de har ikke spesiallaget image-wiever, slik at dem går å kopiere ut.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

og, hvis du ser her: www.lailas.net/lookup/hesbol.gifså hadde Arne (Ernest) Hesbol også en sønn Melvin! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Tillegg til info på Ole Hesbol og fru Cecilia, de hadde en datter til, Ruth Hesbol, 18 år i 1920, f. i California av norsk far og mor f. i California. Hun var lærer. (dette sto på neste side). Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.