Gå til innhold
Arkivverket

[#9677] Oppfostring Engel Ingebrigtsen foedt 1792 i Askvoll


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Jeg er ute etter foreldre til min tip-tip-tip-oldefar Engel Ingebrigtsen, foedt 1792, doed 25.3.1861 paa Olset/Askvoll.Jeg finner ham i 18o1-telling for Askevold paa garden Fristad, loepenr. 12: Engel Ingebrichtsen, person nr. 275, 8 aar gammel oppfostring hos husbonden Ole Olsen, nr 270.Nr. 257 Ingebrigt Nielsen, 32 aar g. tjenestefolk hos en anderen husbonde paa Fristad kan vel vaere faren hans og no. 258 Orlov Soerensdtr. 32 aar g. tjenestefolk (oppvokst paa Eymen/Eidmind) KANSKJE hans mor (og no. 273 Rasmus Nielsen hans onkel).Men det kan jeg ikke sjekke fordi Engel Ingebrigtsen (Ingebrichtsen, Enge...) er ikke oppfoeret som daapsbarn hos DP Doepte i Sogn og Fjordane 1669-1895, sannsynligvis fordi denne filen er (nok?) ufullstendig. (Er noe kirkeboeker borte?) Han er nevnet i denne basen som far til flere barn foedt paa bygdene der han har vaert forpagter (Roedseth/Roeyseth, Grane Kumle og Olset). Kona hans var Mart(h)a(e) Johannesdtr. fra Roedseth. Men begge to er heller ikke aa finne hos Dp Vigde i Sogn og Fjordane 1669-1922. Hva kan jeg gjoere for aa finne daaps- og/eller vielsesopplysninger for den ovennevnten Engel Ingebrigtsen? Sannsynligvis er denne slags folk vel ikke oppfoeret i bygdeboeker? Takk for evtl. hjelp og god sommer! Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Gillesøy

Etter å ha studert litt i Bygdeboka for Askvoll, har eg funne; Engel Ingebrigtson Strømmen f.1792 frå Grane g. 1817 med Marte Johannesd. Røyset f.1798, d.1854 (55 år). 8 born er førde.Foreldre; Ingebrigt Halvorson Stråken f.1760 gift 1788 med Gjertrud Herlefsdtr. Strømmen f.1762, d. 1824 på Grane. Born førde her er; Helene, Engel f.1792, Brite f.1795 og Ole f.1798 død 1869. Alle borna vart gifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Hjertelig takk for raskt svar, Ingrid! Naa kan jeg se sammenhengen. Din Engel Ingebrigtson er identisk med anen min som doede paa Olset.Jeg har funnet Ingebrigt Halvorsen og Gjertrud Herlefsdtr. i FT 1801 paa Nordejmen. Bare to av deres 4 barna lever da nok hos foreldre (Brita, 6 og Ole 3 aar gammel) Helena (11 aar) er 'tjenestefolk' paa Gjervigen/Gjervik og Engel er vel virkelig identisk med den 8 aar g. oppfostring paa Fristad.Jeg har dessverre mistanket den uskyldige Ingebrigt Nielsen for farskap - bare fordi han ogsaa bodde paa Fristad i 1801. Men det var jo paa grunn av dette usikkerhet at jeg har laget dette temaet.Jeg lurer nok paa hvorfor Engel Ingebrigtsen fikk etternavnet 'Stroemmen' i Bygdeboka, fordi han har aldri levet der. Men kanskje han ble foedt der - ikke paa Grane eller Nordejmen.Naa gleder jeg meg fordi jeg kan supplere min anetavle. Jeg skal gi den til soennen min som russ-presang.Takk igjen for store hjelp og mange hilsener - Barbara

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Etter du vil ha feiret Sankthansaften - kan du nok sjekke noe annet for meg?Hos DA har jeg soeket forgieves doedsdata til tip-tip-oldeforeldre mine: Anders Engelson Olsaeter (soen til Engel Ingebrigtsen) foedt 2.12.1823 og kona hans: Mari Salamondtr Olsaeter, foedt 1827 paa Stubseid. Siste spor: I 1900 telling for Askvold lever de paa husmandsplads Garen (Olset).Dessuten vil jeg veldig gjerne ha opplysninger om oldeforeldre paa morssiden til nevnte Mari Salamondtr. Mora hennes heter Sophie Berteld., doed 19.9.1856 i Stubseidet (63 aar gammel), enke etter gardbr. Salamon Anderss. fra Stubseid. Hvem er foreldre til denne Sophie Berteld.? Kanskje disse er ogsaa nevnet i din bygdeboka for Askvoll.Takk paa forhaand og hilsen - Barbara

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Gillesøy

Først namnet Strømmen; Mor til Engel, Gjertrud, var frå Strømmen. Etter vigsla har ho og mannen Ingebrigt budd der nokre år før dei flytte til Grane. I bygdeboka under Strømmen står også oppført ein son til: Halvor Ingebrigtsen f.1791. Ingen fleire oppl. om han.Anders Engelson Olset er ført i Askvoll Bygdeb. med dødsår 1904, bustad Olset. (brukar her 1852) humand m jord 1863. Gift 1852 med Mari Salomonsdtr. Stubseid f. 1827, død 1906 på Dørhellen.Sofie Bertelsdtr. Fauskevik d. 1856, 63 år. Her står at Salomo døydde i 1861, 65 år, og at han gifte seg att i 1858 med Oline Botolfsdtr. Herland 33 år (far Botolf Olson).Med hanne fekk Salomo 2 born; Søren Andreas f.1858 og Salomo Olai f.1861, etter farens død.Foreldre til Sofie; Bertel Olson Helle d.1839, 78 år. (Eigar og brukte begge bruk 1787 - dette kan vel tyde både Fauskevik og Helle??) G.1.g. 1788 med Anne Olsdtr. Fauskevik, d.1831, 70 år. Bertel og Anne fekk desse borna;Oline f-1789, Oline Sofie f.1792 g. 1814 med Anders JOhannesson Ringstad, Ole f. 1794 d.1802, Søren f.1794 g.1815 med Brite Johanne Johansdtr. Ringstad (søster til Anders), Mari f.1797 d-1825, g. 1821 med Anders Jørgenson Søreide, Sofie, og Ole 'Andreas' f.1804 g.1827 med Rakel Andersdtr. Størdal.Bertel Olson var g.2.g. med enke Rakel Iverstr. Søreide, 60 år, f.1774.Foreldre til Anne; Ole Knutson, bonde på Fauskevik 1775-1786 g.m. Sigrid Ingebrigtsdtr. Born; Kari gift med Nils Jonson Mandelid. og Anne f.1769 g.med Bertel.Håpar dette var forståeleg. Eg feira jonsokafta i går. Det er difor eg er innom her i dag!! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Hei!Det var utfoerlig og forstaaelig! (Jeg snakker bare litt norsk, men jeg forstaar heldigvis nesten alt.)Saa stammer anene mine fra bygder langs den hele Askvollkysten. Jeg synes det er spennende.Med takknemlig hilsen - Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Ingrid, har du lyst til aa slaa opp bygdeboka din en gang til?Jeg har studert det topografiske kartet for Askvoll, men gard Straaken (Ingebrigt Halvorsen) er ikke aa finne der. Er denne garden kanskje oedelagd eller har navnet skiftet ?Dessuten handler det nok om: 1. Foreldre til Salomon Anderss.: Anders Christiansen f. ca 1762, Huusbonde paa Stubseid i FT 1801, og kona hans: Cecilia Rasmusd. d. 6.1.1844 paa Stubseid2. Foreldre til Marta Johannesdtr: Johannes Olsen f. ca 1766, Huusbonde paa Roeeset/Roedseth i 1801 og kona hans: Ales Arnesd. f. ca 1769Hvor stammer disse personene fra?Med vennlig hilsen - Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Gard Straaken - naa er jeg vel paa rett spor: Jeg tror at den daavaerende garden Straaken er enten oppdelt eller en av forskjellige bruker paa Fure.I Skifteregisteret 1677 - 1845 finner jeg nemlig : Stroken u. Furre, eier 1761-1763 Halvor Ingebrigtsen ( som er sannsynligvis far til Ingebrigt Halvorsen Straaken og oldefar til Engel Ingebrigtsen Stroemmen.Innlegg 5: Bertel Olsen Helle 'Eigar og brukte begge bruk 1787' --- Helle og Fauskevig er ikke nabogarder; de er separert av Blaafjellet og Stongfjorden. Kan man forstille seg at en bonde kan bryr seg om begge garder? Kanskje Bertel brukte to forskjellige bruker paa Helle foer han giftet seg med Anne Olsdtr i 1788 og foer de har flyttet til Fauskevik. Det skal man vel aldri faa vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Gillesøy

Ser du har lagt inn to nye innlegg. Eg skal sjå på det, men har ikkje tid akkurat no. ;-) Du får ha tolmodigheit med meg. *s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Gillesøy

Hei Barbara!Eg kom meg i sving fortare enn eg hadde rekna med *S* Når det gjeld Stråken har du nok rett. Det var ein part av Furre. Far til Ingebrigt Halvorson er som du seier Halvor Ingebrigtsen Stråken. Namnet er også skrive Haldor. død / skifta 1763. Gift med Kari Erikdsdtr. Stråken.Anders Kristianson, (bonde 1793-1814, død 1815, 55 år. Han er frå Stubseid. Foreldra hans er; Kristian Anderson d.1800, 76 år (bonde Stubseid 1781-1792) Det står ikkje kvar han kom frå.gift med Salome Madsdtr.I flg. skifte 3/7-1818 frå Mortensbakke, Førde. død 1815 84 år. Borna deira var ikkje fødde her. 1; Anders, 2; Massi, 23 år i 1794, 3; Dorte, 4; Alet, 32 år i 1798.Cecilie Rasmusdtr. Størdal g.1791 med Anders, død 1844 80 år, f.1764? Foreldra hennar var;Bonde og Sjølveigar, Rasmus Jensen Bjørvik, d.1816 82 år. gift 1762 med Anne Sjursdtr. Størdal. Born; Cecilie 1764, Janikke 1767, Anders 1770, Bertel 1777, Abraham ? , Brite 1781.Foreldra til Anne Sjursdtr. var; Bonde og SJølveigar Sjur Anderson Størdal og Anne Knudsdtr. Stubseid. Dei hadde ei dotter til; Karen, fødd og død 1746.Foreldra til Sjur Anderson var; Bonde på Størdal 1713-1718; Anders Bertelson Gjerde f.1692 død 1718. Gift 1713 med Marte Olsdtr. Størdal. Ho vart g.2.g. med Rasmus Anfinson STang og flytte dit.Far til Anders B. Gjerde var; Bertel Anderson Follevåg, 41 år i 1701, død 1733. Brukar på Gjerde 1692-1721. Lensmann 1697-1732. Lagrettemann 1707-1710. Han var gift med Anne Pedersdtr. Gjerde i hennar 2.ekte. Hø døydde 1733 70 1/2 år.Dette er mine 6. tippoldeforeldre. Dei hadde borna; Synneve 1691, Anders 1693, Arnold 1696 og Johannes 1699.Jaja - så er vi i 'slekt' då! *S*Helsing frå Ingrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Hei, 'slektning'!Takk skal du ha for alle disse opplysningene! Det var meget snill av deg. Naa har jeg mye aa gripe fatt i.Halvor Ingebrigtsen er ogsaa skrevet Haldor - interessant! I gaar har jeg funnet en Haldor uten etternavn hos DA Manntall 1663-66 Sunnfjord prosti, 'Huusmend och Strandsiddere' paa garden Furness - muligvis farfar til Halvor Ingebrigtsen.God natt og helsing fra Barbara

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Naa teller jeg alle generasjonene paa nytt og saa ser jeg en feil i min foerste innlegg: Engel Ingebrigtsen er min 2. tippoldefar. Derfor er Bertel Anderson Follevaag og Anne Pedersdtr Gjerde mine 7. tippoldeforeldre.Morsomt! *S*!Jeg vet hva en Lensmann er, men hva betyr 'Lagrettemann'?Dessuten soeker jeg forgieves garden Balvolden, der Ingebrigt Halvorsen doede i 1836. Hva heter den i dag?Naturligvis er jeg ikke utaalmodig med deg. Jeg siterer setningen som jeg har lest et eller annet sted i Arkivforumet:' De gamle slektningene ligger nok der de ligger; det haster ikke.' Det stemmer. Problemen er bare at temaet kan forsvinne raskt fra skjermen fordi mange nye innlegg blir lagd her i Brukerforumet per dag. Saa tenker jeg ofte at innleggene mine kan bli oversett.Mang hilsener - Barbara

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Huff og unnskyld! Da var jeg for hastig med aa stille spoersmaalet mitt. - 'Lagrettemann' er jo ikke en gammeldags ord. Jeg har funnet det i min 'blaa ordboka'. (engelsk: juror / tysk: Geschworener.)Naa har jeg lagd en ny tegning for den lange anerekken fra 1660 til naatid. Det imponerer soennene mine!Helsing fra Barbara

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Barbara Lose

Naa klarte jeg aa finne garden Balvolden (= Balvoll i Vik herad ). Da var jeg paa feil spor. En annen Ingebrigt Halvorsen doede der i 1836 - ikke faren til Engel Ingebrigtsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.