Gå til innhold
Arkivverket

[#9678] Helge Jonsson Buøen i Flå f. omkr. 1570 - hans barn


Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg er spesielt interessert i om Helge hadde en datter som var gift med Bjørn Alvsson Runn (Rund) i Krødsherad, f. omkr. 1600, d. omkr. 1650. Kona hans het Astrid Helgesdtr., og skulle angivelig være fra Hilde i Flå, iflg. gårdshistorien for Krødsherad.Men noen Helge på Hilde har jeg ikke funnet. Jeg har imidlertid sett at noen har ført opp Astrid som datter til Helge Jonsson Buøen, og han skulle også angivelig ha vært gift med en datter av Østen Hilde.Jeg er ikke interessert i enda en henvisning til et skrift uten kildeangivelser, ville derimot være takknemlig om noen kunne vise til primærkilder, evt. en GOD indisiekjede basert på primærkilder, f.eks. eiendomsforhold eller annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg kan bare henvise til en Opsahl som har skrevet en del små bøker i i A4 format om Opsal, Synstebø, Tromald og noen flere gårder i Flå. Han har kilder og henvisninger i sine bøker. Jeg har funnet dem på Riksarkivet på Sogn sammen med bygdebøkene for det distriktet. Om du skulle ha mulighet til å dra dit og se på dem så vil jeg bare si at bøkene er matt-grønne ('linpermer'), tynne og sto til venstre i en av Hallingdalshyllene. Jeg mener Hilde og Buøen var nevnt i disse bøkene, men det er lenge siden jeg har sett i dem. Det er ihvertfall skrevet en del om flere Østen. Det burde være en mulighet for at du kan finne noe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Bøkene til Opsahl på RA vedrører hovedaklig Gulsvik-gårdene, og Helge Jonsson Buøen er en ættling derfra, men nevnes bare i forbifarten. Det er ikke nevnt noe om hans evt. forbindelse til en datter av Østen Hilde eller noen av hans barn.De andre opplysninger som er nevnt om gårdene Hilde eller Buøen er fra en nyere tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Vet ikke om dette fremdeles er av interesse, men jeg sitter her med Terje Østros nye bygdebok for Flå bind 2. På side 442 står det: Astri Helgesdatter som det var skifte på i 1680, var gift med Bjørn Alvsen på Runn og Glesne i Krødsherad. Hun var datter av Helge Jonsen fra Nordgarden i Gulsvik(født 1560-70-årene), som var gift med Åse Østensdatter fra Hilde. Helge døde i 1639 og Åse i 1634. Astrid var enke 21.02.1650, og det var skifte etter ektemannen i 1650. Det var 5 kjente barn i dette ekteskapet, som ikke er nevnt i bygdeboka av Terje Østro. Hun ble deretter gift med Ola Torkjellsen fra haugerud i Krødsherad.Det kan jo hende at den som spurte her har funnet ut av det, men hvis det er av interesse kan jeg skrive mer senere om søsken til Astrid Helgesdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Takk for interessen for Astrid Helgesdtr. Jeg har også selv skaffet meg de nye bøkene til Østro, så akkurat dette spørsmålet er nå besvart, men jeg tar gjerne i mot info om hennes søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det begynner visst å bli litt sent her: Det jeg mente å skrive var at jeg var interessert i opplysninger om barna til Østen Hilde, altså søsknene til Åse Østensdtr., hvis du skulle sitte inne med noe info om dem. Helge Buøens barn er jo godt beskrevet i gårdshistorien for Flå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har dessverre ikke noe annet enn de barna som er nevnt på side 442 i bind 2: Åse,Dis, Ragne, Eivind, Sigri og Anne. Det er henvist til bygdebok for Gol bind 6, side 867. Denne har jeg hatt på fjernlån, men har den dessverre ikke nå. Jeg holder på med Gulsvikslekten i Gol før 1600(min yngste ane der er Torand Guttormsdatter Gulsvik, og derfor har jeg bygdeboka for Flå bind 2 på fjernlån. Så jeg slår gjerne opp for både deg og flere, men jeg har altså bare bind 2 på fjernlån en stund enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.