Gå til innhold
Arkivverket

[#9680] Modum, Drammen-Chicago i 1869 og 1871.


Gjest Jorunn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jorunn Olsen

Hei Jeg har mange ganger før fått hjelp av Amerika eksperter her på brukerforumet og håper på hjelp nokk en gang. Jeg søker informasjon om søskene Anne Helene Torgersen Født 11/1 1845 og Sophie Torgersen Født 7/5 1875 på Modum. Foreldre er Torger Andersen, Kollerud og hustru Christine Henrichsdatter. Familien bor i Drammen i 1865/66. Den 14/9 1869 reiser Anne Helene fra Christiania til Chicago. Hun er da oppført som bare Helene Torgersen. Den 28/7 1871 reiser søsteren Sophie den samme veien.Jeg har prøvd Mormonerbasen men der finner jeg bare jentene født. Hvordan gikk det videre med jentene? Er det noen som vill hjelpe meg og finne jentene i Amerika? MVH. JORUNN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Jorunn! Jeg skal forsøke å se på dette etter helga. Men, og denne er slem! Skulle så inderlig ønske at dere som søker hjelp gadd å lese korrektur før dere klikker på send-knappen. Hvordan i allverken kan Sophie være født i 1875 når hun emigrerer i 1871!!!Jeg GIDDER!!!! ikke å lete i folketellingene for å se hva som er rett!!! det får da være måte på til sløsing med min tid også! (æsj, nå ble jeg irritert og!)Slike feil bruker jeg timesvis på¨! Og jeg ønsker bare å hjelpe, og nå mener jeg faktisk at jeg er berettiget til å kunne klage litt på dere!!! (ikke egentlig personlig deg, Jorunn, men det ble bare sånn :o))))Gi link til emigrasjonen! Den er viktig! Ikke la meg være nødt til å søke den frem.Jeg føler faktisk at jeg kan 'forlange:' 1) link til emigrasjonen, har du ikke funnet den, fortsett å jobb (hvis det var etter 1867), let i utflytta i kirkebøkene!!2) har dere funnet dem på Ellis Island, nøyaktig skrivemåte!!!!!3)Fødselsår, rett, les korrektur på egne innlegg!!! Foreldre og gårdsnavn!Med klem og hilsen fra Vålerenga Laila som fra nå av vil være vanskelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Som sagt i innlegget, Jorunn, dette var egentlig ikke personlig til deg,det bare ble sånn!!!Jeg skal se på jentene til mandag! Selvom jeg vel vil tro at det er litt vanskelig pga at de sikkert giftet seg og byttet navn, og at du ikke vet noe om hvor de egentlig havnet. Folketellingene er indexert på hovedpersonen i huset, som regel mannen, og det er aldri oppgitt gifte kvinners pikenavn.Men, vi prøver jo selvsagt! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei LailaDu har lov til å bli litt sint Laila for det er jo slurv egentlig. Jeg lar meg ikke fornerme så lett heldigvis. Anne Helene var født 11/1 1845. Har ikke fundet henne på Elis Island, hun var vell fortidelig ute til det.MVH. JORUNN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Jorunn! Ellis Island åpnet ikke før i 1892, så det er ikke rart du ikke har funnet dem der. Men, + til deg, du har i hvertfall prøvd!!!! :o)Småpikene kan kanskje være å finne i de tellingene som ligger på DA, Nordmenn i USA i 1880 (under Folketellinger). De har vel kanskje giftet seg allrede, men ta deg en runde og søk på 'given name' starts with... og så blar du deg gjennom. Du kan jo ha flaks!!Som tidligere sagt, så er jo tellingene 1900-1920 indexert på 'mann i huset', så.....En annen ting, når jeg endelig fant dem i 1865-tellingen her på berget, het alle i familien Kollerud, kan de ha benyttet det? Kanksje litt vanskelig å si på englisj.... nei, jeg tror de evt. brukte en variant av Torgersen, siden de jo reiste under det navnet.....Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei igjen LailaJeg har ingen forklaring til at familien kallte eller ble kallt Kollerud til efternavn. Mine tanter og onkler har alderi hørt noe annet en at de kalte seg Torgersen.Nå skall jeg prøve normenn i Amerika 1880MVH. JORUNN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Ja Laila Nå har jeg prøvd normenn i usa. Når det gjelder Sophie/Sofie er det ingen i Chicago som passer. Hun kan ha flytted eller avgått ved døden. Når det Gjelder Anne Helene er det ingen med navnet Anne Helene å finne.Helene er det en av nemlig Helene Petersen 34 år gammel. (Hun skulle ha 35 samme år.)Gift med Hans Petersen.De bor i township Chicago 13.Page 361? Hva betyr det? Jeg har også prøvd på Anne: der er det 6 personer med riktig alder +/- et år.Har også prøvd Hellene med 2ller men det var ingen å finne på det navnet.Hva gjør jeg nå? Hilsen Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jorunn, jeg kom til å tenke på en ting,har du sjekket skiftene etter foreldrene og søsken? Der kan det dukke opp mye fine ting! For Drammen-området vil vel dette være å finne i statsarkivet på Kongsberg. Ta en telefon dit og spør! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei igjen Laila.Jo jeg har sett på skiftet etter faren der står det bare at han har 2 barn i Amerika men jeg har ikke tengt på og se etter søskenes skifte. Skall prøve det også men nå er det vell sommerferie på Kongsbers?.I alle fall skall jeg ringe dit i morgen.MVH: Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei igjen Jorunn! Har du sett original-skiftene, eller bare avskriftene?Jeg har ikke peiling på åpningstidene, de lukker vel ikke helt??Døde faren først? Kan det finnes senere/tidligere skifter? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei igjen Lilian.Jeg har sett orginalene. Der er det som sakt ingen spor.Både på Kongsberg og i Oslo er det helt lukket fra 22/6 til 17/8. Noe så.....mvh. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

@£$!!%¤ og dette er skattepenga våre!!! hrmf!Vel, da må vi nok vente, jeg har lett en del, og finner ikke noe lurt! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.