Gå til innhold
Arkivverket

[#9683] Sylfest Vigstadmoen, f. 26. juni 1830, Skjåk - foreldre osv?


Gjest Heidi Lyshol
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Lyshol

Jeg har overtatt noen slektsnotater fra en del av landet jeg overhodet ikke kjenner og håper på hjelp. Kjenner noen til denne karen?Skamsar og Skjåk står det, og at han var garver, gift 12. april 1861 med Anne Persdotter Larskveen, f. 29. juni 1830, Skamsar VIII Øvre.I Norske Gaardnavne står det 'Skamsar Nordberget Skiaaker Kristians amt' - det må vel bety Skjåk i Oppland?Synes det ser ut som en avskrift fra ei bygdebok - har noen bygdeboka fra Skjåk?Hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Kristians amt og Lom prestegjeld og sogn er det du søker. Det finnes to Wigstad gårder i 1801- tellinga. På den ene gården finnes det en enke som heter Ane Sølvestdtr, 58 år. Kanskje dette er Sylfest sin bestemor?Skamsar skrives som Schamser i 1801 tellinga. Etternavnet Sølvest går også igjen på denne gården også. Skiaaker skrives som Scheager, og på denne gården bodde det voldsomt mange mennesker. En bygdebok hadde så absolutt vært tingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Det kan nok være at en eller annen her på Brukerforum kanskje har disse bøkene i hylla. Men så er det kanskje ferietid nå for noen. Bygdebøker er forøvrig veldig spennende å lese.Kanskje du kan fjernlåne dem også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kroken

hei.Eg har både ættebøker og bygdabøker for Skjåk. Eg kan hjelpe deg etter ferien om du treng det. God sommar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Lyshol

Fabelaktig!Vil du være så snill å kontakte meg på heidi.lyshol@norway.com når du er tilbake? Jeg ferierer på Vestlandet fra 5. til 20 juli, men får sikkert lest post iblant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest kai m kveum

Personen du søker er omtalt i Ættebok for Skjåk I, s. 214: Sylfest Vigstadmoen, garvar, f. 21/6-1830, g. 12/4-1861 Anne Persdtr. Larskveen, f. 29/6-1830 (dtr. til Per Sevaldsen Larskveen, Kari Sevaldsdtr. Krogstad) 7 barn som bruker navnet Vigstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Lyshol

Strålende, tusen takk! Dette stemmer bra med andre kilder, og ekteskapsdatoen var ny for meg!Du har ikke noe på foreldrene til Sylfest? Jeg har fått tak i navnene Syver Sylfestsson og Marit Pedersdotter, men har ikke gardsopphav eller noen årstall på dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kai m kveum

Jeg vil anbefale deg å låne boken på biblioteket. Det er ganske mye å skrive. Kan raskt bekrefte at foreldre er: Syver Sylfestson Blikken ,dpt. 1798 og kone Marit Persdtr. Bakke,dpt. 1802 7 barn Besteforeldre: Sylfest Bræk og Livø Larsdtr. Skamsar 7 barn Oldeforeldre Syver Eriksen *m. Ingeborg Sylfestsdtr. Hørven 7 barn også her Tipolde: Erik Syversen Skamsar Tiptip Syver Skamsar ttt Erik f.1633 tttt Ola Paulsen Skamsar, D.1665 For å få mer kjøtt på beinet vil jeg i tillegg anbefale Olav Bræk, Slekter og gårder i Skjåk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Lyshol

MYE å skrive av? Supert! Jeg var redd det bare var en innflytter - og lite informasjon å hente. Er det mye å finne, skal jeg straks be min tamme bibliotekar om hjelp...Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.