Gå til innhold
Arkivverket

[#9685] Emigrantforskning - hjelp til selvhjelp - en liten BRANNFAKKEL?


Gjest Nina Møller Nordby
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Møller Nordby

En liten brannfakkel!! Mange av dere der ute leter etter emigrerte forfedre og er kanskje ikke så godt kjent i jungelen av kilder og nettsider. MEN... jeg deler i mange tilfeller Laila's frustrasjoner.Et minimum av egeninnsats som feks. å finne linker til folketellinger her hjemme, en link til emigrantprotokollen,en tur innom Familysearch, skipslister eller hva det måtte være. Google er også verdt å ta en titt på. Kanskje de kan finnes igjen på Ellis Island også. Alle disse kildene er nå så kjente så jeg er nesten tilbøyelig til å si at finner du frem til Brukerforum kan du også finne frem til Ellis Island. Vel jeg må jo også si at sistnevnte er kjent for sine mange stavefeil. Vær kritisk.Det jeg vil frem til er at det er ønskelig at den enkelte selv iallefall prøver å gjøre en egeninnsats.I lengden holder det ikke med 'jeg har hørt at dere...' Hjelpsomme sjeler kan i lengden gå lei.Også til den store oppfordringen/spørsmålet; hvor mange av dere sjekker i etterhånd med orginalkildene? Ofte føler jeg at opplysninger som fremkommer på Brukerforum og tilsvarende sider blir puttet rett inn i anekartet uten at de sjekkes med orginalkildene. Jeg skal ikke lenger tilbake enn i forrige uke da jeg fant et avvik på nesten 100 år på en person i flere kilder. 'Smuldrer' slektsforskningen opp på denne måten?Nå venter jeg selvfølgelig på PEPPER ..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Det får du i alle fall ikkje frå meg. Du har veldig rett. Men eg forstår godt mekanismen i eit litt meir 'luftig' spørsmål: Dersom eg spør ut på nettet om nokon veit noko om onkel Alfred som reiste til New York eller Oslo eller kvar han reiste, er sjansen liten for at ein eller annan straks svarer at jadå, han gifta seg med mi tante Sofie og eg har kontakt med etterslekta deira - men sjansen ER der! Og då har eg spart meg mykje skrivearbeid i innlegget. Får eg ikkje eit slikt svar (og eg har ærleg talt aldri fått det heller..) sper eg på med fleire opplysningar. Eg seier ikkje at forsvarar denne måten å gjere det på, men eg forstår han.Ein lur måte kan rett og slett vere å skrive alle opplysningane for kvar 'nøtt' inn i ei lita tekstfil som ein kan kopiere inn i det forumet ein vil etterlyse i, så slepp ein så mykje tasting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jada jeg er enig. Innlegget var ikke konsekvent ment og selv har jeg også lagt ut slike innlegg.Jeg vil på denne måten samle all frustrasjon og positive tanker rundt temaet emigrantforskning/egeninnsats i et innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Ravnanger

Ikke glem at et slikt lite forsøk på å etterlyse kan være noens første forsøk innen slektsforskning. Litt hjelp på vei, og noen oppmuntrende ord kan gi mange lyst til å fortsette jakten - ikke bare på den geografiske akse, men også på tidsaksen. Jeg har selv fått masse hjelp, og er hektet. En annen ting med slike 'skudd i blinde': Det trenger ikke være noen som vet noe i dag, men en dag......Jeg la inn et innlegg i et amerikansk forum; lette etter en tante av min bestefar som var utvandret - vi visste bare ikke når og med hvem. Ett år etterpå får jeg svar. En dame hadde lest innlegget, og hadde nevnt det for sin svigerinne som visstnok var av norsk slekt - og som viste seg å være oldebarnet til min grand-grand-tante. Nå chatter vi, utveksler bilder og familiehistorie. Kjekt. Ha en fin helg! Hilsen Siri :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Jeg har ikke noe i mot 'flyktige' etterlysninger. Problemet er når noen spør om hjelp til å finne...f.eks. censuser ol. og f.eks. fødselsår er skrevet (pga slurv!), diverse opplysninger som er helt avgjørende er utelatt.... og, ikke har slått opp evt. emigrasjon i DA-protokollene! (dette er ikke NÅ, tidligere tilfeller!!!!)Når jeg går inn i et nytt innlegg, og det faktisk står (Laila) i innlegget, og de som spør ikke har gjort hjemmeleksa, bare regner med at alt skal serveres på fat, DET kan ødelegge ett par dager :o)))Men nå er det sommer, koselig, ishavsrøya er i grillen, hvitvinen i glasset! Kosevårs!!!! Hilsen fra Vålerenga!!! Laila Ha en fortryllende aften! Laila (som nå skal kose seg med mannen, ishavsrøye, chablis premier cru, norske nypoteter... mmmmmmmmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

I denne anledning vil også jeg komme med en liten kommentar. Jeg takker først og fremst alle som har vert villig til å gi meg hjelp underveis. Selv om man er godt kjend med bruken av brukerforum så er det likevel ikke sikkert at alle er like godt kjend med bruken av alle andre muligheter. Jeg har også prøvt og feilt i dette fora og sitter igjen med en bismak fordi noen svarer på en negativ måte. Vi må alle gå våre første steg på en 'klossete måte' og det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse. Negative svar kan også bidra til at noen ikke tør bruke dette fora flere ganger. Jeg har selv søkt etter slektninger som har reist til USA, men har ikke klart å finne hvor de har kommet til i USA, med unntak av ett tvilsomt tilfelle.Jeg takker spesielt Laila for den hjelpen hun har gitt meg.Jeg er meget imponert over hvor dyktige noen av dere er og dere er til en uvurderlig hjep for oss som fremdeles ikke er så flinke. Håper fremdeles at dere vil bære over meg oss, og gi oss nyttige tips når vi trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne M. Gilhuus

Helt enig med Terje! Det er bedre å ikke svare på et innlegg enn å gi et 'surt' svar syntes jeg...ingen er forpliktet til å svare alle! Og til Laila...du er nå et unikum dah! :-)))) Kan ikke tenke meg at du lar noe 'dumme' spørsmål ødelegge dager for deg :-) Håper du riktig koste deg i går...og at du får flere slike dager ved grillen i sommer!! Og henger meg i gjen på Terje`s takk for all hjelp fra deg...Den samme takken går forresten til mange andre...for ikke å glemme Berit Knudsen og Jon Torp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.