Gå til innhold
Arkivverket

[#9690] Jens Larsen f.ca:1788 Bruås Hammer,gift Askøy.


Gjest Olav Gatland
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Gatland

Jens Larsen f.ca:1788 Bruaas Hammer gifter seg på Askøy 24/7-1825 med Gjertrud Christensdtr.f.ca: 1804 hun døde allerede i 1829 på Florvåg 26 år gammel men hvor kom hun fra?kan ikke finne noen foreldre som giftet seg på Askøy ,som jeg finner naturlige,som foreldre. Deres datter Larsine Christine,Larsdtr.f.1/9-1825 ble senere gift med fiskeren og 'Kjendisen' Elling Hansen f.1819-1910 født på Horsaas Osterøy,og bosatt på Florvåg,etter 'Bilder fra Askøy bind 2' skrevet av historiker Anders Bjarne Fossen,er dette mannen som stod modell til Christian Krogs berømte tegninger til Henrik Ibsens dikt 'Terje Viken' Elling skal også være mannen som er modell til fiskeren på tobbaksesken til Tidemann i 'Hine Horde' dager. Ønsker tilbakemeldinger om andre har andre syns- punkter,og fakta.Mvh.Olav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg kan ikkje sjå at Gjertrud er fødd i Askøy. Hadde ho vore det, ville det stått både alder og adresse på henne, men det gjer det ikkje; berre adresse på Jens der han bur då dei vart vigde. Eg vil tru at dette er folk som kjende kvarandre frå før og truleg er frå same egnen (Hammer). Dei kan t.d. ha vore trulova i Hammer, før Jens fekk pakting i Florvåg, og så ha gifta seg i Strusshamn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Gatland

Hei Bjørn! Tusen takk for tipset,.nå vet jeg at hun ikke er født på Askøy. Kan ikke finne henne konfirmert i Hammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Hvis jeg var deg ville jeg undersøkt om faren hennes er nevnt i kirkeboken under vielsen på Askøy i 1825. Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

I 1826 nevner presten for Askøy navnet på fedrene til brud og brudgom. Jens og Gjertrud var gift i 1825. Dermed står ikke navnet på fedrene. Forloverne til Gjertrud og Jens var Anders Andersen Sandvig og Elling Andersen Florvaag. Det sto ikke noe gårdsnavn på Gjertrud.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Gatland

Takk for hjelpen! Dette blir en vanskelig nøtt.Ser at du har funnet Anders Andersen,Sandvik som fadder,som kansje kan lede til Lindås,men uheldigvis slutter fødte i Lindås 1801.men der er en del kandidater der som kunne ha vært foreldrene. Kansje kan denne Anders A.være han som jeg finner gift på Askøy 1815 med Berte Catrine Andersdtr. Florvåg,der er brudgoms gardsnavn oppgitt å være Sandviken. Mvh.Olav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det er nok den Anders, men i 1815 er han enkjemann. Han vert første gong gift i 1790, og då med adresse Øyjord (Erdal). Så Sandvigen i kyrkjeboka er nok berre bunden form av Sandvig nær Florvåg.Den som derimot er meire interessant, er Elling Andersen. Han trur eg er frå Åsane, mogeleg Eikås. Om det er rette mann, vert han som ung gift med ei enkje på Bruås i 1800 (eg er rett nok i stuss, for då han vert oppattgift i 1835 på Askøy, står det at han er 51 år. Og då var han vel i yngste laget i 1800. Men diverre er det jo ikkje registrert lenger enn til 1815 i Hamre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Ser du i 1801 for Brurås, vil du finne at Elling Andersen er stefaren til Jens. Elling er då 23 år. Då er det nok han vi finn oppattgift frå Florvåg i 1835, sjølv om han må ha løge frå seg nokre år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Ina Samuelsson

Hei ! jeg fant Gjertrud på Edøy foreldrene heter Christen christensen og Ragnhild Olsdatter de er på Sættre-Hopen 1801 men så står også jeg fast

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Kor står det at dette var same jenta som vart gift på Askøy? Namnelikskap er ikkje nok. Finst det t.d. skifte etter foreldra som peiker mot ho på Askøy, eller noko anna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.