Gå til innhold
Arkivverket

[#9691] Kan noen hjelpe meg å finne Lars Olsen f. ca 1863 i Tysnes?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Lars Olson ble født i Opdal på Tysnes ca 1863. Han flyttet senere til Bergen hvor han sannsynligvis ble gift flere ganger. Jeg har funnet en som het Lars Olai Olson 3 år gammel ved folketellingen i 1865. Jeg har siden prøvt å finne han i 1900, men uten resultat. Nå håper jeg at noen i brukerforum kan hjelpe meg å finne flere opplysninger om Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

En kandidat er å finne på garden Bakken under Damsgård (Askøen herred) i FT 1900, da gift med Anna Rasmusdatter. LenkeDu vil også finne ekteskapene hans under Vigde i Laksevåg 1875 - 1911 på DA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Takk for hjelpen Lars. Jeg har nå funnet også at Lars hadde barna: Ingeborg, Jørgen, Laura og Rasmine, med Ingeborg Rasmusdtr. Hadde han barn også med sin første kone? Ingeborg Anna Samsonsdtr? Hadde han flere barn med Ingeborg Rasmusdatter?Jeg vet at han hadde et tredje ekteskap også, men jeg vet ikke hva konen het. Den yngste sønnen ble født i 1924. Er det noen som kjenner til eller som vet noe om resten av familien eller barna fra de to første ekteskapene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

De siste dagene har det vært flere innlegg om å gi fullstendige opplysninger når man stiller spørsmål. Hadde du fortalt om hvem som var oppført som foreldrene i 1865, hadde jeg funnet ham nokså greit i bygdeboka med en gang i formiddag istedenfor å vente til i kveld og søke etter ham i 1865-manntallet.Ernst Berge Drange: Gards- og ættesoge for Tysnes, bind 2: Side 238, Tolio u/To: Lars Olai (1863 - 1924/25) d. som arbeidsmann i Bergen, g I 1883 m Ingeborg Anna Samsonsdtr. Rekdal, Vestnes i Romsdal, g II 1887 m Anna Rasmusdtr. Håvik, Kvinnherad, g III 1921 m Berte Helen Olsdtr. Rutle, Gulen.Resten om foreldre og søsken finner i bygdeboka på s 238.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg visste lite om Lars da jeg startet søket etter ham. Hadde jeg hatt Tysnes soga tilgjengelig ville også jeg prøvt å lete etter ham der, men siden jeg ikke hadde tilgang på de opplysningene håpet jeg på at akkurat slike som deg ville svare meg. Jeg visste heller ikke om jeg ville finne ham på Tysnes, selv om jeg fant en som kunne passe. Tusen takk for hjelpen så langt og så får jeg prøve å få låne det rette bindet av Tysnes soga for å få de opplysningene som jeg trenger? Forresten finnes det opplysninger om Høviskeland i det samme bindet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malin T. Petterson

Høviskeland skal finnes i enten bind 1 eller 2.Bind 1 og 2 (gards- og ættesoga) omhandler Uggdal, Flatråker, Reksteren og områdene deromkring. Mens 4 og 5 tar for seg i hovedtrekk Onarheim, Nymark, Lunde og Våge.Skulle gjerne ha hjelpt deg mer, men sitter selv bare med 3 og 4 + de to kultursogene.Det er uansett å anbefale at du får lånt bøkene på biblioteket, for de inneholder mye, og du kan trolig grave deg langt tilbake i tid i bøkene, på denne slektsgrenen din.Lykke til.Malin (fra Tysnes)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

I det tredje ekteskapet i 1921 ble Lars Olsen gift med Berte Helen Olsdtr. Rutle, Gulen. Er det noen som har opplysninger om henne? Jeg er takknemlig for alle slektsopplysningene som jeg kan få ang. Berte Helen Olsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.