Gå til innhold
Arkivverket

[#9692] Madela/Mangela Eliasdtr Årtun/Skånevik f. 1841/1849/1852?


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Madela Eliasdtr var 2. kona til Anfinn Anderson Toftekalven, min oldemors bror, og han emigrerte til Amerika i 1887. Problemet er at hans kone nummer to er satt opp med forskjellige fødselsår og til og med et annet navn i diverse kilder. De opplysningene jeg hadde fra bygdeboka var: Madela Eliasdtr Årtun, f. 1841 i Åkra (Skånevik) Så finner jeg henne i emigrantkildene som Martha Eliasdtr og et helt annet fødselsår : emigranter nemlig 1852. Dernest i 1865 folketellinga finner jeg henne født ca 1849. Hvordan kan det ha seg at det er så pass store ulikheter? Jeg har ikke adgang til kirkebøker for å kunne sjekke der. Alt jeg vet er at hun døde i Kansas under navnet Madela og ikke Martha, 23. oktober 1905. Jeg prøver å hjelpe firmenninger til å finne ut hva som er rett her.mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er mulig at det er denne personen: 'Lenke Maddela f. 1840. Dette er ihvertfall nærmere det som stod i bygdeboka. mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Kjellaug! Håper alt står bra til!!! Jeg fant følgende på familysearch:Madela ELIASDR Sex: Event(s):Birth: 1841 Parents: Father: Elias TORGERSEN Marriage: Spouse: Anfind ANDERSEN Marriage: 22 Jul 1886 Place: Skaanevik, Hordaland, NorwayNotes: Additional data in original record Source Information: Batch Number: M429191 Source Dates: 1860 - 1889 Film or Fiche Number: 124695 Collection Details: Holmedal; Den Norske KirkeSå da er nok den siste du fant rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

TrallalaMaddela ELIASDR Sex: F Event(s): Christening: 7 Mar 1841 Skaanevik, Hordaland, Norway Parents: Father: Elias TORGERSEN Mother: Guri OLSDR Source Information: Batch number: Dates Source Call No. Type Printout Call No. Type C429182 1828-1848 0124694 Film Det var da så lett :o))) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Har noen allerede sagt at du er en knupp, Laila? Tusen takk skal du ha.Det som fremdeles undrer meg er nå emigrant arkivet, hvordan kunne de få henne til bli 11 år yngre og med et annet navn. Skjer det ofte at det er slike feil ute og går? Kan de ha blandet sammen med Anfins datter Martha med hennes stemor?Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Jo, jeg har nok hørt det :o)Kanskje noen (du?) burde se i originalen av emigrantprotokollen, og se hva som står der? Den kan jo være grisete skrevet. Utflytterne i kirkeboka er også vel verdt et forsøk. Jeg har sett mere hårreisende situasjoner enn dette, hvor blandt annet kona har blitt mann, og på den tiden var ikke kjønnskifteoperasjoner de mest vanlige :o) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det hadde nok vært en god idé, Laila, men som du vet er det ikke enkelt når man er bosatt i utlandet. Jeg har kikket på nettet, men dessverre er det ikke noe fra Skånevik her. Vel, de hadde nå ikke skiftet kjønn på henne her da! Som du sier var det en heller uvanlig operasjon på den tiden :-) mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.