Gå til innhold
Arkivverket

[#9694] Prøver igjen å finne Kristoffer Mathias Stephensen FT 1900


Gjest Marie Stephensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marie Stephensen

Har vært borte en stund pga skade.Et kort sammendrag fra tidligere innlegg: Kristoffer Mathias Stephensen født 1878 i Eid, mor er antagelig Anne Ingeborg Stephine Olsdatter født 1857 Nes i Eid,foreldre til Anne: Ole Johnsen født 1825,Stine Hansine Olsdatter født 1818 Furefjerding. Kristoffer bodde sammen med Stine Hansine og Ole Johnsen på Myklebostad gård i Eid FT 1891 i Eid, som var fosterforeldre (besteforeldre ?). Kristoffers far ble oppført i kirkeboka som Steffen Kristoffersen fra Myroldhaug gård i Eid, han nektet dette farskapet ?Jeg har lett og sjekket med det jeg har hatt mulighet til å få sjekket, Eid kommune finner ingen ting om Kristoffer i sine arkiver og Statsarkivet i Bergen har heller ikke til nå kunnet hjelpe meg.Hilsen Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Nektet han for farskapet, eller er det noe du selv tror? Kan han ha emigrert? Dratt til Sverige? Mulig død?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

Sannsynligvis et skudd i blinde, men se på snekkersvend Mathias Sæther som er født 14.01.1878 i Eid og som hadde bodd i Deichmannsgate 27 i Christiania, men som var fraflyttet byen på tellingstidspunktet. Grunnen til at jeg reagerte var at han 'kamperte' sammen med en annen snekkersvenn - Samuel Morold fra Eid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Nina ! Han nektet for farskapet med vitner. Kristoffer er ikke død i 1900, da han giftet seg i 1904. Kristoffer oppgir Steffen Kristoffersen som far ved vielsen selv om han nektet for farskapet. Den eneste funnet av Kristoffer før vielsen er i FT 1891 i Eid hvor han sansynelig bor sammen med sine besteforeldre. Mener jeg er nødt til å finne Kristoffer i tidsrommet 1891-1904 i håp om at han kan ha bodd sammen med sin mor, eller andre spor som kan føre til at jeg kan finne i hvertfall hans mor. Kristoffers mor er oppført i kirkeboka ved Kristoffers dåp som Anne/Anna Olsdatter, men det finnes dessverre tusenvis med dette navnet.Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eg har tråla 1900 utan å finne han, med diverse versjonar av namn, fødestad og fødselsår i tankane. Han kan ha vore i utlandet, eller kanskje vore i dei krinsane som manglar i 1900-tellinga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Liv-Inger og Aase! Så på Mathias Sæther i FT 1900, skal sjekke dette mere. Har lett i alt jeg har kommet over av militærruller,båter,emigrantprotokoller, har også prøvd navnet skrevet på alle mulige måter, men borte er han. Jeg har hatt tanken på at han i en periode kunne bruke sitt mors etternavn, men jeg vet ikke hvor vanlig dette var på den tiden, har faktisk lett på dette også uten resultat.Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Hjelle

Hei Marie. Kristoffer har eg ikkje funne, men litt om familien. I tilfelle du ikkje kjenner til det frå før: I Aalands gamle bygdebok er Ole Jonson nemnd under Myklebust, feste a/1: 'Stin-Ola og sonen Stin-Lars med stor huslyd hadde ei stove her, så ring at ho laut rømast, og Stin-folket fekk tilvist ei anna hytte lenger sør i fjæra'. Lokalhistorikaren Peder P. Oos i Eid skriv også litt om Stinfolket i eit jubileumsskrift, vedlegg til Fjordabladet 29.12.2001, men Kristoffer er ikkje nemnd der. Er dette av interesse for deg, sender eg gjerne ein kopi. Du har vel sett familien på FT 1865. Dei bur då på Myroldhaug, der er 3 døtre, m.a. Anne 9 år. Mvh. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Jorunn!Takk for svaret! Jeg satt og leste innlegget ditt, så slo lynet ned og svidde av nettverkskortet, var heldig med at ikke mer ble ødlagt. Dette hørtes meget interresant ut med Stinfolket så jeg vil gjerne ha en kopi. På forhånd takk!Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jorunn Hjelle

Hei Marie!Eg kom att frå ferie i dag. Eg prøvde å finne adressa di i Oslo-katalogen - utan å lukkast. Eg tenkte sende deg ein fotokopi (skannaren vår er utlånt for tida) i vanleg post. Du kan sende adr. til jorunn_hjelle@yahoo.no.Helsing Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Jorunn !Tusen takk for kopiene! Jeg vil gå ut i fra at Stine Hansine og Ole Jonsen er besteforeldrene til Kristoffer Mathias. Jeg er nå helt sikker på at datter til Stine og Ole, Anne Ingeborg Stephine Olsdatter født 1857 i Eid, dro til Bergen. Jeg fant henne når hun giftet seg 14 april 1891 i Nykirken i Bergen med Bernt Peder Andreas Olsen Hamnen fra Davik, men FT 1900 finner jeg kun Bærent Havnen som han heter da, med sivilstand S. Jeg har også klart å finne en av døtrene til Kristoffer Mathias på idag 95 år, og hun forteller at hun ble skilt fra sin far i ung alder og husker ikke så mye om sin far. Men hun husker å ha en farmor som levde i Bergen før hun ble skilt fra sin far. Jeg har ikke klart å finne Kristoffer eller Kristoffers mor i FT 1900, eller noe annet som kan koble denne Anne Ingeborg Stephine Olsdatter til Kristoffer Mathias.Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Ja, du har visst sett den. Leste tilbake i innleggene dine... Har du funnet denne Anne død i Bergen eller Bærent død i Davik - det ville kanskje stå noe der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Heidi !Jeg har ikke klart å finne Anne død, men jeg fant Bærent død, men det var ingen opplysninger. Har klart å finne ut at Stine Hansine døde mai 1892 samme år som Kristoffer Mathias komfirmerer seg ( 2 oktober ), Ole Jonsen døde januar 1898, men hvor har Kristoffer oppholdt seg ? Kan Kristoffer faktisk ha bodd på Myroldhaug hos sin påståtte far, som senere ikke fikk barn, men tok til seg 3 fosterbarn fra Lofoten? Det var noen som fortalte at man ikke helt kunne stole på FT 1891, da folk ble telt på det stedet de oppholdt seg da tellingen ble gjennomført. Vet noen om riktigheten i dette ?Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hva med denne Mathias Sæthre og Samuel Myrold, er Samuel en slektning? Hvilken gård er Sæthre, bor det noen slektninger av Kristoffer Mathias der, som han kan ha oppholdt seg hos? Ikke rart om han bare bruker Mathias når faren, som han fikk Kristoffer-navnet fra, ikke vil vite av ham, forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Heidi !Har sjekket Mathias, og det ser ut til at det ikke er Kristoffer, da fødselsdatoene er forskjellig og ingen på gården Sæthre ut i fra hva jeg nå vet er i slekten til Kristoffer. Heller ikke Samuel ser ut til å være en slektning, men jeg skal sjekke enda mer for å være helt sikker. Jeg er ikke helt sikker på om hans far ikke ville vite av han, siden han har 3 andre fosterbarn og hvorfor da ikke hjelpe til med Kristoffer når han da blir boende i Eid ? Jeg vet jo ikke hvordan det var på den tiden, men det er kanskje en mulighet det også.Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen Heidi ! Når Ole Jonsen døde, døde han som fattiglem, så her var det ingen skifte, men jeg har prøvd å finne ut om det kunne være noe etter Stine Hansine i 1892, uten å ha funnet noe.Men etter å ha fått kopi fra Nina om Stinfolket i Eid, fikk jeg en forståelse av at dette var fattigfolk. Jeg kontaktet også Peder Oos som hadde skrevet denne artikkelen, og han kunne fortelle at det var fattigfolk som bodde på Myklebostad i Eid. Han fortalte at bakeren på den tiden hjalp Stinfolket med gammelt brød og kjente godt til disse. Bakeren har vist skrevet ned en del om Stinfolket som Peder Oos fikk, men Kristoffer er ikke nevnt noe sted. Ville det ikke ha vært naturlig å nevnt at Stinfolket også måtte ta seg av sitt barnebarn når de var så fattige ? Og er det noen som vet om Myklebostad i Eid var kun for de fattige ?Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Hjelle

Hei Marie.Til ditt siste spørsmål: Både rik og fattig har hatt tilhald på Myklebust(=Myklebostad) gjennom tidene. Myklebust er ein gammal storgard som ligg i Eid sentrum. Mykje gravfunn. Søk på Sagastad.vestdata.no, så får du vite meir om det.I 1520 var det 3 bruk på Myklebust, seinare vart det fleire. Embetsfolk og handelsborgarar budde på Myklebust. Tettstaden Nordfjordeid med handverkarar, serveringsstader og butikkar vaks fram der. I samband med det var det òg eigedomslause arbeidsfolk som bygsla grunn for husa sine der. Så ein kan vel seie at både dei rikaste og fattigaste i Eid har hatt adresse Myklebust.Helsing Jorunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Jorunn!Takk for tipset! Min nysgjerrighet ble for stor, så vi kastet oss i bilen og dro i helgen en rask tur til Eid. Besøkte Furefjerding, Myroldhaug, Myklebust, Navelsaker, og flere. Fikk kjøpt meg 5 bilder fra Eid, tatt fra Kirken og da kom selve sentrum, sjøgata også frem på bildene. Bildene er fra 1880 åra, 2stk 1896, 1898, 1915. Jeg kjøpte også med meg Gardsoga for Eid og Hornindal, og Ættelister fra Hornindal ( Eid ). Det var virkelig en fin tur.Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Marie Stephensen

Hjertelig takk Jorunn for at du sendte meg artikkelsen med tilleggsopplysninger om Stinfolket, skrevet av Peder Oos. Nå har jeg fått litt tid på meg til å sett igjennom skrevet historie (på folkemunnet) og det dokumenterte matriale jeg har. Jeg har fortsatt bare funnet Kristoffer Mathias i kirkeboka ved dåp 1878, konfirmasjon 1892 og FT 1891. I Gardsoga for Eid og Hornindal er ikke Ole Jonsen og Stine Hansine nevnt som brukere på Myroldhaug. De må ha bodd der en stund da deres datter Karnille er født der i 1862 og deres barnebarn Kristoffer Mathias er født der i 1878, og mor står oppført som bopel Myroldhaug. Jeg ville tro at når først Soga om Stinfolket har gått på folkemunnet, ville det vært naturlig at Kristoffer Mathias var nevnt, som en ekstra belastning for allerede fattige folk ?Marie Stephensen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Marie Stephensen

Hei !Har fortsatt ikke funnet han Kristoffer Mathias i FT 1900, men sporene rundt han begynner å falle på plass.Jeg har i kveld funnet en datter av han som ble født utenfor ekteskap på Rikshospitalet i Oslo, Hariet Otilie Steffensen født 31 januar døpt 10 februar 1904. Hun døde 1 juli 1904 begravet 7 juli i Petrus. Oppgir ved fødsel som bosted Bergen Enkefru Skorpen, Larvik Pensionat.Det jeg håpet var at han kanskje har fått fler barn utenfor ekteskap rundt 1899-1904 og noen kanskje kjenner igjen navnet siden det snart har gått 4 år siden dette innlegget startet.Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Hei Marie,to søstere eide den gården i 1970 åra,de drev også et forlag.( du har sikkert leita i byarkivet etter K. M. )mange hilsen fra Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei!Takker så mye for svar !!Oktober 1904 gifter Kristoffer seg i Larvik og min farfar er født i Larvik 8 oktober 1904. Kort avstand fra Hariet til min farfar. Min farfars mor er Inga Sofie Johansdtr født 1881 i Skoger, og de gifter seg.Jeg tror om jeg finner Kristoffer i FT 1900, ville jeg kanskje funnet hans mor også som jeg heller ikke finner i FT 1900 (Anne Ingeborg Stephine Olsdtr født 11 juli 1857 i Norfjordeid). Jeg vet hun lever, men finner ikke henne heller. Kristoffer forteller i alle FT (Byarkivet Oslo) som jeg har funnet, at han er født i Bergen, men han er født 23 august 1878 i Nordfjordeid.Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.