Gå til innhold
Arkivverket

[#9699] Backup folkens, der er tingen!!


Gjest Arne Neegaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Neegaard

Advarsel: Stakkars, stakkars meg!Egentlig kunne jeg satt backup som overskrift for det jeg vil advare om gjelder nettopp å sikre data. Jeg har i flere år brukt Brothers Keeper og er fornøyd med det, men har blitt litt lei vinduet som popper opp når jeg skal avslutte: 'Do you want to make a backup?' Nei, det gidder jeg da ikke idag, det kan jeg gjøre siden........... For noen uker siden installerte jeg et spill som krevde enormt med minne, så jeg måtte ta en opprydding på PC'n. Greit, flytt Brothers Keeper over til stasjon F og re-installer Windows på stasjon C. 'Do you want to make a backup?' Nei, jeg har jo flyttet BK over til F , so why bother! Reinstalleringen av Windows på C gikk greit, fikk ryddet vekk masse søppel, fikk megabiter med bedre plass og var klar til å gå i gang med Brothers Keeper igjen. Trodde jeg.Men da kom først en lang rekke med feilmeldinger...utdaterte dll-filer etc., etc. Hva nå, må jeg lete rundt på nettet etter obskure Windowsfiler for å få i gang slekta? Ga opp ganske raskt, for når jeg hadde funnet en passende dll-fil, spørte PC'n om noen andre som måtte oppdateres. Nei, tenkte jeg, laster heller ned en ny versjon BK, installer den på stasjon C og kopiererer så de gamle BK- filene fra stasjon F. Da skjedde det jeg ikke trodde var mulig --ALT, absolutt alt var borte, søkk vekk, ikke fnugg av en eneste database, den var vandret heden sammen oldefedre, tanter og onkler, tipptippene var sporløst borte.Fire års arbeid med leting i Riksarkiv og på internett forsvant med et lite museklikk da jeg lot være å ta backup!! Nå har jeg lært ( trur eg ).Med gråtkvalt hilsen fra Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Så du er helt slektsløs du nå da?? ;-/Hvor stammer du fra? Kanskje vi kan hjelpe deg litt på veien igjen. Med medlidende hilsen fra Nina.Ps: finnes det ikke eksperthjelp å få? Mener det faktisk skal være mulig å finne igjen slettede opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva McKenna

Uff, stakkars deg, Arne! Jeg føler for deg!Finnes det ikke et slags debattforum bare for BK brukere, hvor du kan få ekspert hjelp? F.eks. et Message board på Ancestry eller på Rootsweb?Brother's Keeper Software Message Board. Administrator's Contact Information:Name: Dick Rose E-mail: drose@en.comDu har vel sannsynligvis allerede prøvd alle muligheter.Hilsen en fanatisk backup'er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

For ikke så lenge siden leste jeg om et liknende tilfelle på no.fritid.slektsforsking.it Det er en måte å finne det tilbake igjen. Ved å sjekke Google kan du kanskje finne dette emnet. Selv klikker jeg alltid på 'backup' hver gang jeg har forandret noe og med jevne mellomrom, kopierer jeg alt til en CD-rom. Håper at du finner igjen slekta... mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

HeiTa kontakt med Otto Jørgensen hvis du ikke allerede har gjort det, han er jo norsk ekspert på BK. Er ganske sikker på at det skal være mulig å finne tilbake noe data. Et lite tips er å gjøre som jeg gjør, kjøre ut en gedcomfil som jeg har lagret på Internett. Filen blir oppdatert med gjevne mellomrom. Det betyr at jeg er sikra selv om hele maskinen skulle gå dundas og jeg har også tilgang til opplysninger uansett hvor i verden jeg er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Det finnes flere typer programvare som i dette tilfelle muligens kan gjenopprette også de filene som inneholder slektsdata. Søk etter 'recover lost data' eventuelt med noen av de mest kjente programvarenavn.mvh Knut Fjogstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Neegaard

Takk for alle gode tips, kanskje jeg finner igjen slekta etterhvert. Nå har jeg i alle fall noe å fordrive tiden med........... Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg har tatt backup av Brother's Keeper et par ganger, men da er det bare selve lenkene som er kopiert, ikke tekstfilene. De har jeg møysommelig måttet fylle på manuelt fra en diskett til den neste (for de fylles jo fort). Dette betyr jo at jeg ikke gidder ta backup så ofte, men vet jo at det burde gjøres.Er det kanskje en annen måte å gjøre dette på, slik at jeg kan få tatt backup av alt i en jafs? (Jeg har BK5 - og jeg får forresten aldri noe spørsmål om jeg ønsker å ta backup... Jeg har uregistrert versjon.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Berge Haugs

Jeg håper inderlig, inderlig at du får ordnet dette. Jeg tror jeg hadde satt meg ned og strigrått i minst tre uker.. En stoor ((trøste-klem)) fra meg.Reidun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne M. Gilhuus

Kunne ikke annet en å glise litt, finnes det virkelig noen som tar tjangsen på å ikke ha flere kopier av et slektsprogram???? Jeg bruker iMac, og har kopier av alle slektsmappene mine på to andre maskiner jeg har, pluss mange disketter og cd. Mappene blir jo for store for disketter etterhvert og da er det jo greit å gjøre som Lars Løkkebø skriver, kjøre ut en gedcomfil, den kan også lagres på diskett da innholdet tar mye mindre plass, dette gjør jeg ofte, så om jeg mister noen data...at progr. kræsjer f.eks. kan jeg bare legge inn en ny versjon av det, og så kopiere fra gedcomfila. Da blir det veldig lite som må registreres på nytt. Dette blir jo litt ekstra arbeide, men bare tanken på hva som kan hende om jeg ikke gjør det får meg til å skjerpe meg! Tipper nok at du har lært litt av dette Arne! :-) Men selv om jeg gliser litt håper jeg da inderlig du greier å få hjelp til å finne igjen det du mistet :-) ellers er det virkelig grunn til å syntes synd på deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Ett alternativ som ikke er nevnt, er også å laste opp informasjonen på internett. Enten på en webside som er tilgjenglig for alle, eller på et lukket område som bare du har adressen til. Derfra kan du jo laste ned din egen gedcom hvis alt skulle gå 'åt skogen', og du kan velge å dele linken med andre i slekten.Det er flere leverandører som har gratistilbud om 'lag dine egne slektssider på internett', men det er også mulig å opprette et eget domene.Dette er sikkert ikke en løsning som passer for alle og for all slags informasjon, men et tips til i rekken, ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

At back-up er viktig fikk jeg selv erfare for noen uker siden da C:-disken uten forhåndsvarsel la seg ned og døde. Stille og rolig, totalt. Ingenting fra den lot seg redde, men vha diverse backup-kopier av ulik alder (også av Brother's Keeper-filene) fikk jeg tilbake det meste.Etter å ha fulgt debatten om ulike måter å lage back-up på, vil jeg benytte anledningen til å anbefale måten jeg selv benytter; nemlig en intern Iomega 'Zip-drive' med 100Mb Zip-disketter.Ettersom de små 1.44Mb-diskettene fort blir for små og back-up til CD ikke kan gjøres direkte fra BK, har jeg hatt stor glede av min Zip-drive som fungerer som en ekstra diskettstasjon i maskinen og oppfattes også av BK som sådan. Back-up av datafilene i Brother's Keeper gjøres direkte med kommandoen 'Fil-Sikkerhetskopi datafiler' på samme måte som for kopi til A:.Det gjelder bare å huske å gjøre det og et HD-crash i ny og ne hjelper så absolutt på motivasjonen!Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Det er en mulighet som ofte kan hjelpe, foruten det å ta backup av datafiler og evt. tilknyttede tekst og billedfiler og det er å benytte en eldre versjon av Norton Utilities. Den var ikke større enn at du for rescure/undelete kan benytte den delen fra en diskett og trenger dermed ikke intallere programmet. Ofte vil installasjon av programvare (i hvertfall over på samme disk som man har datafilene) kunne skrive over filene. Men ofte når man får slettet filer, er det ofte bare første bokstav i filenavnet som forsvinner og nevnte program har hjulpet meg i tidligere år.Men nå tar jeg alltid backup, både ved bruk av programmets rutiner og ved bruk av vanlig Winzip av data- og tekstfiler. Jeg tar gjerne to kopier samtidig, da det kan både være feil på disketter og CD og kjedelig er det når dataene blir borte. Det kan jo skje som her, men man også oppleve at ett eller annet uhell skjer og det oppstår Stat-error. Da kan det være greit med en sikkerhetskope og bruk av BKAUDIT.TXT mellom hver oppdatering.Anbefaler forøvrig at man oppdaterer programmet og registrerer programmet når det brukes mer enn det som bør betraktes som normal testperiode, se http://home.online.no/~otjoerge/bk/index.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Neegaard

Otto, jeg skal registrere BK!! Det at bare første bokstav forsvinner ved overskriving........går det ikke an å finne igjen filene i Dos?Til Kjell, har tenkt på en Zip- drive i laaaang tid, tenker jeg kjøper en nå.Til alt hell har jeg tilfeldigvis lagret mange av søkene i FT og Familysearch under Mine dokumenter, så helt slektløs er jeg heldigvis ikke.Jeg fant forøvrig et nyttig program 'Go Back' som lar en stille PC'n tilbake i tid og gjenskape status før en evt. installasjon av ny programvare. Den skulle jeg ha hatt i april!!!Ellers takk for all hjelp og støtte fra en ikke fullt så gråtkvalt sjel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Det bør ved nevnte program være en mulighet. I hvertfall var dette mulig tidligere. Det var min erfaring. Husker jeg ikke feil så må du vel også tilbake til DOS-utgangspunkt for å ta filene. I dette tilfellet tror jeg det var Norton 5 eller rundt den versjonen jeg brukte. Nå trenger jeg det ikke.Det er hyggelig at du vil registrere programmet. Det setter produsenten pris på, men uansett gjelder det å utnytte mulighetene som ligger i at man har siste versjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Kom over denne gamle debatten, og flytter den opp igjen som en påminnelse om hvor viktig det er å ta backup av Brothers Keeper og andre slektsprogrammer. Jeg er ikke flink nok til det jeg heller, men tar backup hver 3.-4. måned iallefall. Jeg har vel en regel om å ta backup for hver gang jeg passerer nye 1000 navn, og det har jeg gjort 17 ganger(har ca 17063 navn), og tok vel backup etter 17046 navn. Jeg skal skjerpe meg der. Nå er dessverre muligheten min for å oppbevare CD-er eksternt litt begrenset.Jeg håper virkelig at du Arne fikk hjelp den gangen til å finne igjen navnene du mistet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Å ta backup på en CD er vel nesten antikvarisk nå i disse tider.Jeg kjøpte meg to 'minne-penner' på 1 giga for ca 200 kr pr stykke. En har jeg hjemme, en et annet sted (i lommeboken). Da føler jeg selv at jeg er sikret på en billig og fornuftig måte.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Helt enig i viktigheten av å ta backup av sikkerhetskopiene av slektsprogrammet og også andre ting en måtte ha på pc'en, men jeg hadde aldri våget å la det gå 1000 navn mellom hver gang. Det er ikke lett å rekonstruere 1000 navn i ettertid. Jeg tar backup hver gang det blir gjort en forandring og dette kan gjøres automatisk og bli lagret rett på en USB minnepinne eller på internett til slektsprogrammet ( i dette tilfelle Embla) Jeg tar også backup på DVD plater og legger dem i bankboksen eller en kan legge dem hos slekt og venner. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Det beste rådet vi kan gi Arne Neegaard akkurat nå er vel at han tukler minst mulig med maskinen før noen med den rette kompetansen har prøvd å redde det som reddes kan. Det er uhyre lett å overskrive slektsfilene som mest sannsynlig fremdeles finnes et sted på maskinen, men nå i skjult form. Gjør minst mulig, be om kyndig hjelp. Mine egne slektfiler er på 1 GB, det ligger over 30 års arbeid bak. Slikt lar seg rett og slett ikke gjenskape.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

Backup er svært viktig. Tre ganger har jeg opplevd at PCer har brutt sammen. Første gang var det prosessoren som røk. Da fikk jeg heldigvis skrudd ut hardisken, koblet den til PCen til en bekjent og reddet alt. Det var da jeg for alvor forsto hvor viktig backup er. Jeg kjøpte da en ekstern disk med 200 GB der jeg kopierer over alt jeg har av databaser, dokumenter, mailer, bilder osv. med noen ukers mellomrom. Men heller ikke det var nok. Den andre krisen kom da hardisken krasjet. Jeg mistet da ca. to ukers arbeid. Det lot seg rekonstruere, men det føltes ganske bortkastet å gjøre alt om igjen. Etter det skaffet meg i tillegg en minnepinne med god kapasitet. Hver kveld før jeg slår av PCen kopierer jeg over til den alle filer som ble endret samme dag. Da jeg opplevde nok en harddisk-krasj mistet jeg ingenting. Den eksterne disken oppbevarer jeg i et brannsikkert skap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Et skråblikk: Den beste back-up ligger i jevnlig publisering av forskningsresultater. I det minste overfor et mindre publikum. Evig eies det spredte ord.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg bruker 2 harddisker med identisk innhold. Alt blir lagret automatisk på begge harddiskene automatisk og samtidig.Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Huffda Are, nå gir du nok mange dårlig samvittighet. Men selvsagt har du rett. I påvente av at alt skal bli 'vanntett' og 'komplett' (noe det aldri blir) så forsvinner den ene etter den andre av de det gjelder aller mest...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har tenkt på å skaffe meg slik penn som det skrives om her, men følger det med nøyaktige instrukser om hvordan jeg skal gå frem? N¨år det kommer til det som har med program på pc å gjøre er jeg nærmest 'amøbe'. Jeg har også mye om slekt i 'Mine Dokumenter'som jeg skulle ha tatt beckup av. Jeg må sikkert også ha ekstrautstyr til den pennen, siden Pc-en er en IBM fra April 2000. Jeg har svært liten tro på meg selv når det gjelder å gjøre noe nytt med pc-en, og er redd jeg får store problemer hvis jeg prøver den pennen på egen hånd. Derfor må instruksen angående den pennen være svært lettfattelig, og den bør følge med når jeg kjøper den. Jeg burde hatt en datakyndig over meg når jeg prøver noe nytt. Samtidig er jeg også redd for å miste mye på grunn av at pc-en er gammel, og den kan jo en dag bryte sammen siden den er så gammel. Det er heller ikke bare å investere i nytt datautstyr når man må ha hjelp til alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.