Gå til innhold
Arkivverket

[#9700] Hvordan finner jeg foreldrene til bortadoptert barn?


Gjest Lisbeth Mikalsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lisbeth Mikalsen

Min oldefar Karl ble født i 1872 i Kristiania, han ble født utenfor ekteskap og ble senere adobtert av søstrene Schjærva på Strømmen, Skedsmo. Hvordan skal jeg gå fram for å finne hvem som var foreldrene. I FT 1875 er det fler kanditater. Hilsen Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Har du sjekket konfirmasjonen hans? Der kan du være heldig, og også finne evt. dåps-dato og sted!Det var ingen 'adopsjon' på den tiden, mere som 'fosterbarn' å regne. Lurer på om ikke loven om adopsjon først kom rundt 1917-18.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Mikalsen

Hei Laila! Nei jeg har ikke sjekket konfirmasjonen hans. Jeg vet bare at søstrene Schjærva 'tok til seg' fler barn, og at et par av dem 'var heldige' og ble adoptert og fikk Schjærva til etternavn. Da er det nok lurt å lete i Skedsmo. Hilsen Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Siden du ikke har sjekket konfirmasjonen, og du bor i Oslo, synes jeg du burde ta deg en tur på RA/SA. T-banen til Sognsvann, og svusj så er du i det relativt aller helligste!Men, han ble nok ikke adoptert, tror jeg, bare tatt inn i familien. Knaskje det var familie til og med? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Svært mange av tidlegare tiders 'adopsjonar' skjedde innan slekta, ofte ved at barnlause tok til seg frå folk som hadde 'for mange' born. Mange av dei 'adopterte' som tilsynelatande er utan tilknyting til familien, viser seg å ha det like vel. Døme frå min eigen base:Eit ektepar med tre born tek til seg eit fjerde på same alder - uekte son av ektemannens bror.Ei ugift kvinne tek til seg eit barn - uekte fødd av syster hennar.To ugifte systre tek også til seg eit barn - som i realiteten er fødd av den eine av dei under eit opphald på ein annan kant av landet.Så hald absolutt augo opne for slike løysingar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Mikalsen

Hei! Har besøkt arkivet i dag... Der prøvde jeg å lete etter dåpsdato, jeg var hos en tante og fikk fødsels dato 13.mars.1872 og at mor og far muligens var en apoteker og en tjenestejente. Jeg fant ingen som passet med den datoen, får heller prøve å finne konfirmasjonen senere. Hilsen Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Andersen

Prøv å se i prestearkivet for Skesmo prestegjeld har to kirker Skesmo og Lillestrøm. Presten fikk ofte meling om baren borsat i meniheten.Vet du når eller vor han er gift se etter vem som er oppført som far.Du kan også prøve kommunearkivet i Skesmo.Hilsen Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Mikalsen

Hei! Takk for svar. Prestearkivet? Er det det samme som kirkebøker? Eller hva finner jeg der? Kommunearkivet? Finner jeg det på Lillestrøm rådhus, eller? Og hva ellers finner jeg i det arkivet? Jeg regner med at de ble gift i Skedsmo kirke, de bodde på Strømmen, men kirken på Srømmen kom ikke i bruk før etter 1925. Har tenkt meg en tur i arkivet på Sogn til mandag, tenkte å lete mer i kirkebøkene for Skedsmo, etter konfirmasjon og eventuellt ekteskap. Hilsen Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Hallo Lisbeth,Prestearkivet er ikke det samme som kirkebøkene, selv om kirkebøkene må sies å utgjøre en viktig del av arkivsaker fra prestenes virke. Prestarkivet inneholder mye mer, så som prestens korrespondanse, flytteattester, kallsbok, protokoller og annet fra prestens mange andre oppgaver, f.eks. som formann i Fattigkommisjonen, Skolekommisjonen og mye annet. (Se Ola Bjørkes bok 'Preste- og prostearkiver', Riksarkivaren, skriftserie 4, som kan kjøpes av Riksarkivet). Prestearkivene befinner seg på Statsarkivene. Det finnes oversiktlige registre/kataloger over materialet (iallfall i de jeg har hatt bruk for, som ikke er mange).MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Andersen

HeiKommunenearkivet er Lillestrøm rådhus.Jeg anbfaler at du leser;LIV MYKLANDKJELL-OLAV MASDALENADMINISTRASJONSHISTORIEog ARKIVKNNSKAPKOMMUNENEHilsen:øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.