Gå til innhold
Arkivverket

[#9701] Berte Olsdtr. Rutle i Gulen


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Berte Olsdtr. Rutle i Gulen ble i 1921 gift med Lars Olson fra Opdal i Tysnes f. 1863. Dette ekteskapet var Lars sitt tredje. Jeg vet lite om Berte Olstr. og vil ha mest mulige opplysninger om henne. Hvem var hennes foreldre ,søsken, barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

I bygdeboken for Gulen finnes det en kandidat på Rutle. Det er Berte Helene Olsdtr. f. 14.2.1882. Om henne står det at hun bodde i Bergen og var ugift, men det forhindrer jo ikke at hun giftet seg på Tysnes i moden alder. Det finnes også en kandidat på Rutle i Hyllestad f. 1889 med mellomnavnet Matilde. Om henne står det at hun var bosatt Oslo. Hvis noen av disse passer kan eg sende opplysninger om foreldre etc senere.mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg antar at det må være hun som er født i Gulen. Det skal visst nok stå noe om dette tredje ekteskapet til Lars Olsen Opdal i Tysnes soga bind 2. Dette paret bodde på Laksevåg. Hvorvidt dette paret var gift eller ikke vet jeg ikke 100%, men de fikk i alle fall flere barn sammen. Så jeg ville sette pris på om jeg kunne få de opplysningene som du har tilgjengelig. Om nødvenig kan du sende de til min e-postadresse: terjeaarland@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

Bertes foreldre: Ole Hansson Nordgulen (1838-1.9.1909) og Marte Pedersdtr. Rutle (1842-6.12.1926), gift 6.6.1874.Oles foreldre: Hans Monsson Nordgulen (1803-9.5.1844) og Anne Olsdtr. Glosvik (1811-1.3.1883), gift 17.11.1836.Martes foreldre: Peder Ivarson Hjartholm (1816-3.2.1894) og Synneve Ivarsdtr. Botnen (1815-5.1.1894), gift 1842.Berte var yngst i en søskenflokk på fire.Eg har en felles ane med Berte som eg nå holder på å registrere alle etterkommerne til. Eg vil derfor være takknemmelig for de opplysninger du måtte ha om Berte (når du er sikker på at dette er den rette Berte) og hennes etterkommere.mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Hei Terje. Hvis du ser på mitt spørsmål på nr. 9691 og svar 4 så finner du ut om dette er den samme Berte som den du viser til. Jeg er omtrent 99% sikker på at det er den samme personen vi snakker om. Berte var farmor til min svoger, så det går ikke dirkete tilbake til meg, men jeg skal prøve å samle en del slektsopplysninger til en av mine nevøer. Håper at du kan gi meg flere opplysninger f.eks. om søskene til Berte og deres barn og foreldra og deres søsken og deres barn, men vi får ta litt om gangen. Du kan gjerne også bruke den e-postadressen som jeg har oppgitt hvis du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Når Drange i bygdeboka for Tysnes oppgir at Lars og Berte blir gift 1921, bør du vel ta det for god fisk at de faktisk var gift. Bygdebøkene for Tysnes er meget gode, fyldige og nøyaktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Svein Arne Opdal

Dette er en gammel sak, men jeg tar den opp igjen for den som har interesse av det. Berte Helene Olsdatter Rutle ble gift med Lars Olai Olsen Opdal i Nykirken,Bergen den 13.08.1921, de fikk 2 barn Ole og Georg. Itillegg hadde Berte min far Anfinn fra et 'tidligere forhold' (ugift). Lars Olai døde i Bergen 1.01.1926. Berte flyttet sammen med sin sønn Georg til Elverum i 1950 årene og bodde der helt til hun døde. Dødsdato vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Var det noko slektsforhold mellom Lars Olson og Sjur Bårdson,Ø.Drongje br.3 ('Drongs-Sjuren')? Ser av innlegg 6 at Lars Olson kom fra Drange i Tysnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

I følge bygdeboken overtok Hans bruket på Rutle og drev det til han flyttet til Bergen i 1906. Han var først gift med Marie Halvorsdtr. Eri f. 10.7.1874 i Lærdal og så med Marte Mathilde Matthiasdtr. Austgulen f. 21.10.1879 i Øvre Austgulen. Gb har ingen datoer eller barn for disse ekteskapene.Peder ble i følge Gb gift 12.7.1926 med enken Gurine Marie Olsdtr. Brosvik (f. Rutledal) f. 9.7.1867. De bodde dels på Rutle og dels i Brosvik, og naturlig nok var de barnløse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg kan ikke finne Hans i Bergen? Jeg har søkt bl.a. på døde med fødestad i Gulen uten at jeg har funnet han. Kan han ha flyttet fra Bergen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Terje Aarland

Hvor i Gulen kom Berthe Olsdtr fra? Hadde hun slektninger i eller omkring Radøy? Finnes gården hvor hun kom fra fremdeles?Siden sist jeg var inne på denne saken har jeg endret e-postadresse, så den som vil kan kanskje sende meg e-post påaustevollslekt@gmail.comHadde Bertha andre barn en de som nevnes her? Eller hadde mannen hennes andre barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

Her har du bilde av stedet Lenke Du kan søke søke fram Rutle i diverse kartapplikasjoner. Det ligger like ved siden av Rutledal der det går ferge over Sognefjorden til Krakhella i Solund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Ja, jeg er interessert i opplysninger om Bertha sine forfedre.I innlegg 7 er det oppgitt at Bertha hadde tre sønner, men hadde hun flere barn? Hvem var barna til hennes manns tidlegere ekteskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg skal sende deg det jeg har om forfedrene hennes, men jeg har ikke noe om hennes barn eller ekteskap bortsett fra det jeg har sett i her.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det høres bra ut. Jeg har tid til å vente, så bare kom med det du har når du har tid.Dersom det er noen som vet noe om barna til Bertha og hennes mann så hadde det vert fint å fått vite noe om det.Jeg vet at hun hadde sønnene Ole, Georg med Lars Olai Opdal og Anfinn med en annen. Hvor vidt hun hadde flere barn vet jeg lite om, men ting tyder på at hun hadde flere barn. Lars Olai Opdahl hadde flere barn i tidligere ekteskap, men hvem var de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Av den infoen som kommer frem her i debatten ser det ut til at Bertha ble født i 1882 og at hennes mann Lars Olai Opdahl døde den 1. januar 1926. Jeg tror de ble gift ca 1921. Ble Bertha gift på nytt etter 1926?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.