Gå til innhold
Arkivverket

[#9704] Slektsnavnet Krøger


Gjest Lars Løkkebø
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Løkkebø

Hei, lurer på om noen har vært i kontakt med slektsnavnet Krøger. Jeg har funnet en Anders Krøger bosatt i Hurum i 1782. I folketellingen for 1801 er han og familien i Drøbak. Er det noen som kjenner denne familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Navnet forekommer også i Arendal / Grimstad-området, i alle fall fra rundt 1800 og fremover. skal jeg stole på hukommelsen, dukker det der først opp på Natvik i Øyestad. Men der tar jeg alle forbehold: det er ikke nær slekt, men sidegren til sidegren til ..., og jeg har ikke notater for hånden. Jeg vet heller ikke om det er samme familie som på Hurum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo (nermo@online.no)

Kirsten Krøger var gm. Just Larsson By (f.1666), borger, kjøpte i 1697 gården Naustdal i Nordfjord av løytnant Rein.En Krøger giftet seg med Lisbeth Isaksdatter Hals(e) f.ca. 1680 på Korsnes i Halsa, Nordmøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Takker for svar så langt, det er tydelig at det her kan være flere familier eller en familie med mange grener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

I databasen Borgerskap i Bergen finnes noen Kröger som innvandret fra ulike steder i Nord-Tyskland (1600 - 1700-tallet). Navnet skal - mener jeg å ha lest - være en avledning av Krug (vertshus) og betyr dermed 'krovert'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Hallo Lars,Kirsten Krøger og Just Larsson By, som Per Nermo nevner her, er min kones 5-tipp-oldeforeldre. Jeg vet ikke mye annet om dem enn at Kirsten hadde en bror Henrik (ca 1675-1709) som var handelsmann og 'strandsidder' på Osnes i Eid prestegjeld. (Kilde: Bygdebok for Eid og Hornindal). Kanskje denne Henrik har etterkommere?MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Den første Krøger i Arendalsdistriktet som Landgraff nevner, var sjøkaptein Jens Natvig. Han bodde først på Merdø, siden på Skarpnes i Øyestad. Landgraff sier ingenting om hvor han kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Navnet finnes i omtrent alle tyske byer over en viss marginal størrelse, f eks i alle hansebyer, og navnet finnes i de fleste norske byer også. Mange ulike slekter, ser det nok ut til. Dessuten er det jo vanlig i Danmark. Tore H Vigerust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.