Gå til innhold
Arkivverket

[#9705] Foreldrene til Johan Johanssøn von der Ohe


Gjest Erik von der Ohe
 Del

Recommended Posts

Gjest Erik von der Ohe

Hei, er det noen som kjenner til hvem foreldrene til Johan Johanssøn von der Ohe var.(1658-1700) Johan var født i Lipholtz i byen Ohe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Jeg vet ikke hvem de var, men har du sett i Sollieds samlinger på Statsarkivet i Bergen? Det kan det være at du finner noe der.Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Magnus Klausmark

Jeg lurer på samme sak, og 'slekter' Johan's datter: Helche von der Ohe.PS: Erik, jeg håper du kan ta kontakt, så kan vi kansje utveksle infomarsjon!.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik von der Ohe

Til Magnus Klausmark,Helche von der Ohe, i følge kilder ble hun døpt i Korskirken i Bergen den 12.2.1693 og er som du nevner datter av Johan Jan)Johanssøn von der Ohe som fikk totalt 10 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Vet ikke om det er av interesse, men en av mine aner var gift med Lambert von der Ohe som var bror av Johan. Lambert og min ane Dorthea Dorthea Bertilsdatter Koopmann. Lambert levde fra ca 1662 til 1712.De hadde ikke barn sammen, og Dorthea var tidligere gift med Didrich Widding som døde i 1694. Det er en som har sett for meg i Sollies arkiv, og i 1700 var Lambert formynder for 5 barn av en bror som het Johan. Da var han formynder sammen med Hendrich Trofast, men fra 1707 var han formynder for dem alene. Så det vil jo si at Johan von der Ohe døde før 1700. Lambert fikk borgerskap i Bergen 21.05.1696.Barna av Johan arvet 566-5-2, og det er sikkert arv etter faren. Vet ikke om dette var av interesse.Dessverre hadde jo ikke Lambert og min ane Dorthea barn sammen, så jeg har ikke mer enn det jeg skriver her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Nærmere bestemt hvor ligger byen Ohe og strøket Lipholtz ? Er det i Sachsenwald utenfor Hamburg, i Limburg eller hvor ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik von der Ohe

Til Tore H Vigerust,Etter nærmere undersøkelser kom Johan (Jan) Johanssøn von der Ohe fra; Gården - Haupthof Ohe, Prestegjeld - Barnstorf Amt Diepholz,Kommune - Wohlstreck i Tyskland. Byen Diepholz ligger syd for Bremen på den regionale veien (no.51) mellom Bremen og Osnabrück. Håper at dette var til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnus Klausmark

Ja, det stemmer at Helche er datter av Johan/Jan J. von der Ohe (1658-1700).Så jeg håper du kan ta kontakt (jeg vet ikke mailen din?) på magnus.klausmark@c2i.net så kan vi utveksle info. om familien von der Ohe?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

OK jeg vet hvor Barnsdorf og Diepholz er. Det slektshistoriske problemet må løses enten i det nærmeste evangeliske kirkearkivet (som har kirkebøkene), i byarkivet i Bremen, byarkivet i Diepholz eller i hovedarkivet i Hannover. Det 'vanlige' problem sett fra norske slektsforskeres side, er at praktisk talt ingen har vært nedover for å granske i disse arkivene. Det er først når norske slektsforskere begynner å reise ned til disse tyske arkivene, at resultatene vil komme (eventuelt at norske slektsforskere kjøper tjenester hos tyske slektsforskere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det var ganske mange tyskere ved Kontoret i Bergen som kom fra Barnstorf og andre steder i Amt Diepholz. Det ville uansett være viktig å få kartlagt deres avstamning for derigjennom å finne forklaringen på hvorfor så mange dro derfra til Bergen. Forruten de arkivene jeg nevnte, blir Diepholz amtsarkiv og Bassum bispearkiv viktige - disse to arkivene ligger vel sannsynligvis i Hannover.Siden så mange norske slekter stammer derfra, er det vel bare et tidsspørsmål før noen norske slektsforskere begynner å arbeide i disse aktuelle arkivene. Det er en stor jobb å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Kirkebøkene for det aktuelle prestegjeldet oppbevares i det evangelist-lutherske arkivet i Osnabrück.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Falk Liebezeit

Teoretisk ville det vaert riktig med Osnabrueck, men der (Ev. Gemeindeverband, Arndtstrasse, Osnabrueck, Kirchenbuchstelle) finnes det hele Sprengel Osnabrueck, unntatt Kirchenkreis Diepholz, som ligger som mikrokort i Superintendentur in Diepholz, Lange Str. 28. Boekene selv ligger i Barnstorf, men en skal helst bruke mikrokort for ikke aa slite boekene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Takk for den oppklaringen, Falk, da er rette adressen Superintendenturet i Diepholz, hvir en vil se på kirkeboks-mikrokortene. Dette vil jo være aktuelt for mange norske slektsforskere etterhvert, vil jeg anta. Finnes det historiske kilder fra det gamle Amt Diepholz eldre enn ca 1800 som er tilgjengelig på internett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnus Klausmark

Jeg fikk en mail i dag:Hello Magnus, unfortunately, I must disappoint you. Johan, born 1658 in Wohlstrecke is not member of our family. About 40 years ago there was a contact with namesakes from Bergen/Norway. It was noticed already at that time that there isn't any relationship. This isn't surprising either the name means: 'from the meadow on the bank of the river', it has therefore arisen also at other places. Friendly Helmcke von der Ohe.- Dette vart merkelig synest jeg!.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jan von der Ohe tok borgerskap i Bergen 1681 med opplysningen at han var fra Bremen, mens Jan von der Oh tok borgerskap 1692 og kom fra Barnstorf [i amt Diepholz). Jan er en vanlig variant av Johan. Selv om navnene er like, må det vel dreie seg om to ulike personer, siden opphavsstedet er forskjellig. Det må derfor være sistnevnte vi diskuterer her. Opplysningen er klar nok den, han er fra Kirchspiel Barnstorf. Det er derimot ikke sagt i borgerboka at han kom fra gården Ohe i Barnstorf. Kanskje hans familie har navnet fra en annen gård Ohe (se f eks mitt innlegg nr. 6) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg har et spørsmål til Erik: I koppskatten for Bergen 1689 er det to som heter Jan von der Ohe. Den ene var fiskevrager og døde omkring 1700; hans barns arv tas hånd om av Overformynderiet ifølge dettes formynderrulle for 1703. Den andre (i 1689) var kjøpmann, og hans enke nevnes i to skattemanntall for 1700. De to Jan von der Ohe som levde i Bergen samtidig, døde også samtidig. Hvordan vet du at at dene ene av dem het Jan Jansen (Johan Johansen) og at han kom fra Barnetorf, og ikke fra Bremen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det ser ut til å være fiskevrakeren Jan von der Ohe som kom fra amt Diepholz (Junge på Kontoret fra 1675, borgerskap 1692, død ca 1700) mens kjøpmannen Jan von der Ohe (borgerskap 1681, død ca 1700) kom fra Bremen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik von der Ohe

Til Tore H Vigerust.Ved hjelp fra Statsarkivet i Bergen har vi funnet ut at neden forstående Johan er i slekt med meg;Avskrift av boken om Legatfamilien Meyer:Johan (almindeligere) Jan) Johanssøn von der Ohe, f. i Lipholtz i Byen Ohe 6 Febr. 1658, Skipper i Bergen, formentlig boende i Skudevigen, død 9 Febr. 1700. K.K.S. * Margrethe Møller. Minst 10 barn.Da dette er en bok fra 1871 er der nok sansynligvis noen feil som f. eks. at Lipholtz burde vært Diepholz osv.I tillegg direkte avskrift av;Sollied Samling:v. d. Ohe, Jan f. i Diepholz p. stedet Ohe (Barntorp ovenfor Bremen 6/2 1658 + 9/2 begr KK 16/2 1700 alle) kl. Sk.p. 984-874-842, Panteb 151-245 Borgesk 18/4 1692, Skipper. Bodde i Skudevigen. Skifte 26/3 1700. 10 barn hvorav 5 overlevet far.Jeg har også en avskrift fra Ladegården og dens eiere fra Bergen;Johan (Jan) von der Ohe var født i Wohlstrecke i grevskapet Diepholtz 6 februar 1658. Faren het Gerdt von der Ohe. Jan utvandret til Bergen, hvor han 31 oktober 1678 blev indskrevet som handelsmedhjælper paa Kjøbmandssmen paa Tyskebryggen. Han tok borgerskap 5 august 1681 og drev senere selvstændig handelsvirsomhet. Han var gift med Margrethe Jørgensdatter Møller og hadde med hende mange barn. Han døde 9 februar 1700.Hilsen Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det eneste jeg er blitt enda sikrere på etter Eriks siste innlegg, er det det var to ulike personer med navnet Jan von der Ohe, og at det i boka han refererer til samt i Sollieds materiale forekommer en identitetsforveksling (rettere: sammenblanding). Den ene var gift med Margrete Jørgensdatter i 1689, enke 1700, den andre med Berete Rasmusdatter (i 1689). Leserne må jo skjønne at noe er galt i Eriks siste innlegg, når Jan von der Ohe vekselvis tok borgerskap i 1681 og i 1692, drev handel i den ene opplysningen og var skipper i den andre.Skattemanntallene for 1700 forteller om en avdød Jan von der Ohe som var kjøpmann, mens overformynderrullen 1703 forteller om en avdød Jan von der Ohe som var fiskevraker. Sistnevnte må være identisk med den Jan von der Ohe som var fiskeveier i 1689 og da gift med Berete Rasmusdatter. Mine skattemanntall finnes på nettet under http://www.vigerust.net/by/bergenindex.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Erik presenterer dessuten opplysningen om at Jan Jansen (Johan Johansen) von der Ohe var født 6.2 1658 i grevskapet Diepholz, samtidig som at Jan (Johan) von der Ohe Gertsen var født i grevskapet Diepholz 6.2 1658. Detter tror selvsagt ingen på, regner jeg med. Det jeg etterlyser, er om noen er i stand til å fortelle - ved hjelp av kilder - hvem av disse to Jan von der Ohe som kom fra Diepholz ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Den Johan von der Ohe som var Junge ved Kontoret i Bergen fra 1675 og tjenestegjorde til 1685, da han fikk sitt geselltestimonium (Christian Koren Wiberg: Gesellstanden og geseller i Bergen, 1945, Det Hanseatiske Museums skrifter 14, s. 32), er identisk med Junge Johan von der Ohe som i 1675 var 20 år gammel og sønn av Baumann Gerd von der Ohe i Wohlstreck i grevskapet (amtet) Diepholz (Johan Koren Wiberg: Bomerker og innflyttere vedkommende Kontoret i Bergen, 1935, Det Hanseatiske Museums skrifter 10, s. 144). Det er denne Johan (= Jan) som ble borger i 1692, og sannsynligvis identisk med fiskeveieren (i 1689) eller fiskevrakeren, hvis enke og formynderbo nevnes i 1703.Den innvandreren til Bergen fra Diepholz av slekten Ohe het altså Johan (Jan) Gertsen, ikke Johan Johansen. Det forklarer også hvorfor Helmcke von der Ohe (korrekt nok) svarte Magnus Klausmark slik han gjorde i går (se innlegg nr. 8).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

I skiftet etter Lambert van der Ohe 13/4-1713 nevnes hans bror sal.Jan van der Ohe,'hvis enke var gift med Henrik Staman',+hans søster sal.Lisbeth van der Ohes datter Gedsche Efenæus;videre hans mor, en bror og 2 søstre som 'skal bo idet Grevskab Trefolt 5 mil fra Bremen'.(J.W.Blich' Uddrag af Skifte Journalene for Bergen By') Ved begravelse Korskirken(digitalarkivet)sies denne Johan van der Ohe å være født i grevskapet Tilholz på stedet Ohe. Nevnte Lambert van der Ohe innskrevet i Bellgården 1688,24 år gammel.Fødested Wohlstrecke, Diepholz,fars navn Giert van der Ohe, gårdsmann. Tror kanskje at også at gesellen Johan van der Hu, født c1658 Bremen/Rittershude stift Bremen,far avd.Johan van der Hu, er blitt til van der Ohe/van der O i Bergen. Sistnevnte innskrevet i Dramshusen 1676. For øvrig er det vel eksempler på at samme person har borgerskap både som kjøpmann og skipper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Johan von der Hu ble til Johan (Jan) von der Hu(Hude) i Bergen, så dette navnet ble ikke endret. Omkring 1710 er Gerd von der Ohe innført i Bergens skattemanntall , mens Johan (Jan) von der Ohe, skipper, kommer med fra 1720-årene. Det er fullt mulig å være både skipper og reder, muligens også skipper og kjøpmann (selv om jeg ikke kan huske å ha sett det), samt fiskeveier so fiskevraker, derimot har jeg vanskelig for å tro at det var kombinasjoner av fiskeveier(vraker) og skipper.von der Ohe i Bergen stammer, som er ser, fra det senføydale landproletariatet. Ohe omtales i et tidligere innlegg som Haupthof, en betegnelse jeg antar, såfremt den er historisk opprinnelig, må ha vært synonymt med 'Gut'. Eierne bør ha tilhørt adelen, hvorpå slekten von der Ohe som senere er kjent i Diepholz blant annet er en adelsslekt. Ikke derfor så underlig at de vil riste av seg norske forsøk på å komme inn i adelsslekten !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Jeg har en oversikt over de bergensfarerne fra Diepholz som er kjent. Når det gjelder kirkebøkene så mener jeg å huske at det ikke ble ført slike i grevskapet før 1669. Arkiv som angår grevskapet befinner seg antakelig i Bremen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Når det gjelder grevskapsarkivet, så resonnerte jeg som så, at grevskapet gikk over i amtet, og at amtsarkivet burde være i det kurfyrstelige (kongelige) statsarkivet i Hannover. Jeg har også påbegynt en fortegnelse over dem fra Diepholz, som jeg siden skal legge ut i Innvandrerarkivet (Lenke ). Du burde jo også publisere din på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.