Gå til innhold
Arkivverket

[#9705] Foreldrene til Johan Johanssøn von der Ohe


Gjest Erik von der Ohe
 Del

Recommended Posts

Gjest knut fasting

til nr. 17: Det er eksempler på at angivelsen av hvor innvandrerne kom fra er unøyaktige. F.eks. har 2 brødre oppgitt hhv. Diepholz og Bremen som fødested, mens de begge er født i Düste i Diepholz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik  von der Ohe

Hei Tore, sender du meg en mail på evdohe@online.no når du får lagt denne oversikten over bergensfarerne fra Diepholz ut på nettet eller sender en kopi til meg også. Dette begynner jo å bli spennende nå.Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg har mottatt en oversikt og diskuterer p.t. om den kan legges på nettet, (forfatteren er i Tyskland og må som kjent samtykke), hvis ja, melder jeg fra i denne diskusjonen i Brukerforumet når innholdet er på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Falk Liebezeit

Svar til Tores innlegg 13:Nei, ingen historiske kilder fra det gamle Amt Diepholz på internett. Det eneste jeg vet om er Chronik von Drentwede (bygd som hoerer til Barnstorf kirke) som er på hjemmesiden http://www.drentwede.de/23: Nei, du må ikke lage Haupthof til 'Gut', det er ingen adel i spillet her24: 1669 er riktig for Barnstorf som år for de eldste kirkeboekenemen de andre kirkene i Amt Diepholz som det var til 1852Barver 1689 Diepholz 1609 (familiebok - 1750 til salgs !) Jacobidrebber 1665 Mariendrebber 1671/1715Tore, det er riktig med grevskapsarkivet og amtsarkivet i Hannover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Takk for opplysningene, Falk, - websiden til Drentwede kommune inneholdt (i denne kronikken) også en kildefortegnelse, som var riktig så nyttig.Vet du hvor jeg får tak i et historisk kart over Dispholz grevskap ? Jeg anvender nå Putzger historiske atlas, men kartene der (for 1648 og 1740) har så stor målestokk at det ikke blir så lett å tolke grensene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Falk Liebezeit

Det beste kartverket for den slags formål er visstnok Kurhannoversche Landesaufnahme 1764 - 1786, målestokk er 1: 25 000 (4 sentimeter = 1 km) Kan jeg levere dem i statsarkivet i Bergen for deg, jeg skal sitte der i noen dager rundt 21de Juli ? Denne siste opplysningen er også rettet til Erik von der Ohe, hvis han fremdeles har lyst å treffe meg. Det stedet som selger disse historiske og andre amtlige kart kalles nå for Landesvermessung Geobasisinformation Niedersachsen internett: www.lgn.de, email: info@lgn.niedersachsen.de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Takk for opplysningene om gamle kart, jeg har vært rundt på Landesvermessungsamtets webside og ser at den aktuelle kartserien går helt øst til Blokksberg, og at kartene koster E 7,5 per stk. Jeg liker å kjøpe kart (og bøker!) under reise så det passer nok best for meg å reise innom Hannover for kartkjøp før jeg tar en rundreise i ex-grevskapene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Falk Liebezeit

Kart er bestilt til Diepholz og jeg skal levere dem i Bergen. Kanskje Erik von der Ohe kan gi dem til deg ? Det synes at du ikke skal være i byen når jeg kommer med lastet bil ? Jeg har funnet ut at hver femte dreng og gesell kom fra grevskapet Diepholz eller Hoya - jeg er kretsarkivar i Diepholz, d. v. s. for stoersteparten av det terrenget ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Falk. kan du sende meg en mail til kfasting@online.no slik at jeg kan få din mailadresse ? Jeg har spørsmål utenfor temaet for tråden jeg vil ta opp med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Falk, takk for at du tar dem med til Bergen, min bror, Helge, bor i byen og vil hente dem i statsarkivet for meg (omkring 21 juli) og ta dem til Oslo kort tid etter. Den fortegnelsen jeg mottok (innlegg 30) og har under bearbeidelse, inneholder ca 375 junge / unge menn som migrerte fra Diepholz (avgrenset som dagens Landkreis) til Bergen mellom ca 1675 og 1790. Diepholz/Hoya/Bassum utgjør, ved siden av Bremen og Mecklenburg (herunder især Rostock og Wismar), hovedområdene for rekrutteringen til det hanseatiske Kontoret i Bergen, samt det nordiske Kontors første 40 år. Det er viktig å søke overordnede forklaringer på hvorfor nettopp Diepholz er et kjerneområde. Godt å se at så mange er interessert ! Tiden er kanskje inne for et seminar eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Falk Liebezeit

Knut, mailen din kom tilbake idag, de kunne ikke finne din adresseJeg har nå trykket listene, takk skal du ha for ditt bry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.