Gå til innhold
Arkivverket

[#9707] Overhalla 1865: Mortinius Andreassen f. 1830.


Gjest Eldbjørg Lyngstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Mortinius Andreassen ble født på Namdalseid (Beitstaden prestegjeld) i 1830. Ved folketellinga i 1865 er han (sannsynligvis) å finne i Overhalla, på gården Skage, under navnet Martinus Andreassen. Hans bror Anders (eg. Andreas) Andreassen bodde også på gården Skage sammen med kona Helene. Andreas kjøpte seinere Skilleåsaunet i Overhalla, og kalte seg Andreas Aunet. Jeg er interessert i å finne ut hvor Mortinius tok vegen etter 1865. Han var bror til min oldemor,en søskenflokk på 15.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Eldbjørg Lyngstad

Jeg tar fram denne gamle etterlysningen, for å se om noen vet noe. Her er (sannsynligvis) Martinus (Mortinius) i 1865: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Eldbjørg Lyngstad

DA tror jeg at jeg har funnet Mortinius Andreassen blant Ægteviede i Overhalla i 1873. 12. oktober giftet disse to seg: Martinus Andreass. Storum f. i Beitstaden 1830 og Elen Josefa Alexandersdtr. Hildrum. f. 1851.I 1874 fikk de datteren Anna Ovidia. Hun ble døpt 29. november.Her er Elen Josefa i 1865, på Hildrumsodden sammen med sine foreldre og søsken: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=f61744&gardpostnr=32&merk=32#ovre>LenkeHer er Elen Josefas foreldre på Storum i 1875:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Hei !Martinius Andreassen døde før 1884 fordi enke Elen Josefa Aleksandersdatter gifter seg 27.juli 1884 med Anton Eliseus Strand ( 12.04.1848-25.05.1889). De bosetter seg på Skei på Leka . Elens to barn fra første ekteskap med Martinius er også med til Leka. Martinius blir konfirmert på Leka 26 juli 1892 og gifter seg her i 1921 med Anna Elise Tobiassen. Ovidia Marie gifter seg på Leka med Arnt Kristian Andersen ( 26.09.1874-26.03.1949)Elen Josefa og Anton får også to barn : Karl Johan ( 05.04.1885-18.04.1966) Han gifter seg på Leka. Anna Elise ( 30.03.1887-) Hun ble gift på Inderøy.Elen Josefa dør på Leka 25.januar 1943.Er det noe du vil vite angående noen av etterkoimmerne så bare spør.Mvh Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Dette var flott å få greie på etter å ha lurt så lenge på hvor det ble av Mortinius! Tusen takk! Han var nr 4 av 15 søsken, med samme far. Nå vet jeg stort sett hvor alle disse havnet hen i verden.Ser at Mortinius og Elen hadde en sønn som også het Mortinius (Martinus)som ble født i Flatanger i 1875. Det tyder da på at de har flyttet til Flatanger. Jeg har skumlest for å finne dåpen hans både under Sør-Flatanger og Fosnes uten å lykkes. Har heller ikke funnet dem under innflyttede. Må vel lese grundigere, eller håpe på at noen andre vet noe.Jeg vil gjerne vite mer om etterkommere. I den grad det dreier seg om nålevende personer, kan du sende det direkte til meg: eldlyngalfavktv.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Hei !Martinus Martinussen var født 4.mai 1876 ( ikke 1875) Han ble døpt i Flatanger 27 august 1876. I kirkeboka er det anført at han ble hjemmedøpt av Marthe Hansdatter Jøssund. Faren Martinius Andreassen var forpakter i Flatanger ( oppført ved dåpen). Martinus ble konfirmert på Leka 26.juni 1892.( Beklager at jeg skrev juli 1892 i forrige innlegg) Giftet seg 16 mars 1921 på Leka med Anna Elise Tobiassen ( 07.12.1886-31.01.1963) De fikk en sønn , Magne Evald ( 23.05.1921-30.04.2006) Han ble gift i 1953 med Helga Andrea Nilsen ( 20.01.1934-) fra Tana. De bodde på Leka.Martinus Martinussen hadde også en sønn før ekteskap, Svein Gerhard ( 1906-) , med Petra Johansdatter ( 25.01.1874-) fra Grande i Overhalla. Jeg har et spørsmål : Vet du fødselsdato for Elen Josefa ? Mvh Jostein Riseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Hei !Ved litt nærmere leting fant jeg at Martinius Andreassen døde i Flatanger 21.mai 1876, bare 17 dager etter at sønnen Martinius ble født. Han ble gravlagt 28 mai. Tittulert som lottbruker, hjemmehørende i Overhalden.Så da begynner flere av brikkene å falle på plass. Mvh Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Hei igjen! I hvilken kirkebok fant du dåpen til Martinus (1876)? Jeg ser at da Martinus giftet seg i 1921 er faren oppført som Forpagter Martinus Andreassen Jøssund.Har Anna Ovidia og og Arnt Kristian Andersen etterkommere?Elen Josepha ble født 29. nov. 1851, og ble døpt 21. juni 1852: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Ser at du har lagt inn et nytt innlegg mens jeg skrev mitt. Har lett i kirkebøkene uten å klare å finne hverken dåp eller begravelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Hei !Anna Ovedia og Arnt Kristian Andersen hadde to barn : Petrine Amanda ( 09.04.1894-) Døpt i Leka kirke 27 mai 1894. Mary Konstanse ( 05.01.1896-) Døpt i Leka kirke 10 mai 1896. Konfirmert på Leka 9 juli 1918.Hvor de bosatte seg vet jeg ikke , men jeg har hørt at noen av deres etterkommere ( fra Trondheim ?) skal ha vært på Leka for noen år siden for å se hvor Anna Ovedia og Arnt Kristian bodde. Mvh Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Jostein, vet du hvem foreldrene til Anna Elise Tobiassen var, eller hvor hun var fra? Vet du hvilket etternavn Magne Evald endte opp med? Hva med Svein Gerhard? Hvem var foreldrene til Arnt Kristian Andersen gift med Ovidia? Vet du om Anne Antonsdtr Strand ble gift? Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Hei !Anna Elise var yngst i en søskenflokk på 7. Hennes foreldre var Hans Kasper Tobiassen ( 20.01.1853 -12.10.1949) og Elise ( Lise) Eline Jakobsdatter ( 30.05.1845-19.07.1913), Hans Kaspers bestefar, Hans Eriksen ( 1789-12.12.1863) var fra Stor-Amdal i Overhalla, mens Elises foreldre var fra Gutvik /Leka.Jeg har noen aner bakover hvis det er av interesse.Magne Evald tok etternavnet Martiniussen. Han bodde i Skeisbotnet på Leka.Svein Gerhard vet jeg ikke noe mer om.Foreldrene til Arnt Kristian Andersen ( Pedersen) var Peder Tønder Andersen født på gården Enge i Nesna 20.05.1853 Døde 28.12.1887. Gift 10.07.1875 med Gurine Emelie Karlsdatter ( 10.07.1851-24.05.1920) Hun var født i Kristiansund. Peder Tønders far, Anders Henrik Paulsen flyttet til Leka i 1853 og overtok Skeigården.Anna Antonsdatter Strand ble gift 29.12.1915 med Sivert Julius Kvistad ( 1886-) fra Inderøy. Jeg tror de bosatte seg i Verdal. Mvh Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Hjertlig takk for hjelpen Jostein. Lurer på noe mere. Du nevner at Anna Elise var yngst i en søskenflokk på 7. Etter dine nye opplysninger her fant jeg henne, men jeg har bare 3 søsken til henne.Tora, som jeg ikke vet noe om, Jakob som giftet seg med Olea, og Vilhelm som giftet seg med en Pauline. Vet du noe mer om denne søskenflokken?Elise(Lise) Eline Skei, altså hennes opphav. Hans Kasper har jeg farssiden på, på morsiden vet jeg navn på foreldrene, men ikke noe mer.Du kan evt maile meg til anne.hildrum@chello.no.Det viser seg hele tiden at det var inngifte og innflytning/utflytning fra/til Leka til de andre Namdalskommunene, men det er et område som er ukjent for meg(heldigvis ikke for deg).Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.