Gå til innhold
Arkivverket

[#9708] Betegnelsen 'Frille'


Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

En kvinne som fikk betegnelsen 'Frille' hadde hun begått værre synd enn å få barn utenfor ekteskap ? Måtte hun ha fått flere barn utenfor ekteskap,med forskjellige menn, finnes det noen 'regler' her? Min 'frille' fikk sine barn rundt 1825-40,tre i alt,den ene sønnen ble kalt 'frillesønn' da han flyttet fra Ringsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Tja ,det er trolig at barnefaren var gift og da er det hor. Hvorfor skulle det betegnes som frille(elskerinne) ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Mja,,dog mener jeg at faren til de to første barna ikke var gift på det tidspunkt, han het forøvrig Halvor Heyerdahl, kanskje det er den samme som senere blir sogneprest, den andre barnefaren var iallefall ikke gift,og var selv en sønn av et uægte barn av Nicolai Hersleb Ramm,presten syntes kanskje det ble mye løshet i denne slekten. Jeg har iallefall ikke sett betegnelsen frille på noen annen før selv om uægte barn og løse forbindelser ikke akkurat var uvanlig i Ringsaker heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Eidet

Den kjente stormannen Gunder Jonsen på Bringsvær (ca.1468-ca.1540) hadde en frille før han giftet seg med en dame av sin stand. Dette frilleforholdet resulterte i sønnen Stian som Gunder var meget glad i og som han lot arve store eiendommer.På den tiden og sikkert også senere ser det ut til å være ganske akseptert å ha en frille, ihvertfall før man giftet seg. Skjønt rundt 100 år senere mente de 'ekte' arvingene at Gunder Jonsen ikke hadde 'lov' til å gi en frillesønn så store eiendommer. Dette ble avvist av retten.Stian er min stamfar 13 generasjoner tilbake i tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Frille betyr elskerinne, og er et gammelt norrønt ord. Man brukte samme betegnelsen på menn som ble kalt - fridill (elsker).Det trenger derfor strengt tatt ikke være noe barn med i bildet for å bli kalt frille. Muligens ligger det i begrepet en forståelse av at forholdet må ha hatt en viss varighet. I virkeligheten var det likevel slik at et 'forbudt' forhold kom fram i dagen når et barn ble født. Barnet ble kalt frillebarn eller slegfredsbarn. Med tida har det likevel blitt slik at man oftest bruker begrepet når en gift mann har ei frille. Som et eksempel på at det ikke trenger være slik, så jeg et eksempel der en mann gjorde sitt frillebarn til arving. Han var gammel, ugift, ingen livsarvinger, men hadde et barn som nevnes som frillebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Takk for frille info. Det var vel slik da at denne Halvor Heyerdahl hadde min tipp-tipp oldemor som frille, inntil han giftet seg med en passende hustru som far Hieronymus kunne godkjenne. Men jeg syntes nå det er en ganske gammeldags betegnelse på stakkars Hågen Adelsten da han flytter til Overhalla i 1841,frillesønn !!Undres hvordan hvordan det gikk med denne halvbroren til tippoldefar i Sverige, men det får bli et annet tema hvis jeg ikke finner det ut selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Opps! Ikke helt våken ennå, hvordan det gikk med ham i Trøndelag mener jeg selvsagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.