Gå til innhold
Arkivverket

[#9709] Fra Ringerike og fra Nes i Hallingdal til Modum, ca. 1835


Gjest Per B. Lilje
 Del

Recommended Posts

Gjest Per B. Lilje

Søker etter opplysninger om følgende tipp-tippoldeforeldre som jeg ikke har klart å finne i innflyttede til Modum prestegjeld:Johannes Olsen Opfahl (ganske tydelig skrevet i kirkebok Modum 1838, men kan være feil for Opsahl eller Opdahl???), f. på Ringerike ca. 1815, var i 1838 gruvearbeider på Kopåsen i Modum. I 1843 var han oppført som gårdsarbeider på Sønsteby i Modum, i 1865 som husmann med jord på plassen Diko i Modum.Johannes giftet seg 30/12-1838 i Heggen kirke med Gunnild Olsdatter, f. ca. 1816 i Nes i Hallingdal. Hun var da oppført med et lite leselig 'etternavn/stedsnavn' som lignet på 'Moerit'. 'Tjenestepige, nu opholdende paa Kopaasen.' Samme dag som de giftet seg, døpte de sitt første barn, Ole, f. 7/11-1838. (Deres datter Anne Kirstine f. 4/3-1843 var min oldemor.)Har noen tilfeldigvis kommet over disse, f.eks. i utflyttede fra Norderhov eller fra Nes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorleif Solberg

Garden Opsal ligger på Tyristrand som tidligere tilhørte Hole. Jeg har funnet følgende i kjørkeboka for Hole: Født 1815,3.sept.,dpt 8.okt. Johannes Olsen Opsahleie. Foreldre: gd.mand Ole Tomesen og Anne Gunbjørnsdt Opsahl. Faddere: Berte Braaten, Live Opsal. Tord ibid, Ole ibid, kl(okker) Hansen. Det står litt om disse folkene i Ringerikske slekter bd.I, s.287, men linjene bakover må nok søkes i kjørkeboka. Gunnild Olsdt fra Nes vil nok Terje Østro kunne gi opplysninger om når bøkene hans fra Nes og Flå kommer. Vennlig hilsen, Thorleif Solberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorleif Solberg

Terje Østro har gjort meg oppmerksom på at Gunnhild Olsdatter er omtalt i hans bok Boka om Gol, bd.VII A, s.479. Hun var barn nr.6 av foreldrene Ola Endreson Svello og Kjersti Torsdt fra Gjerdingadn. De bodde på garden Køso i Gol. Vennlig hilsen, Thorleif Solberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.