Gå til innhold
Arkivverket

[#9710] Maren Jensdatter Pharo


Gjest Ingjerd van Bruggen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingjerd van Bruggen

Hei! Jeg har sett i innlegget til Tom (9347 - Jens Jørgensen) at en Maren Christophersdatter Pharo ble nevnt. Var det flere enn en familie som kalte seg Pharo?Min formoder heter nemlig Maren Jensdatter Pharo, og er datter av Jens Olufsen Pharo og Christine Hansdatter. Jeg vet veldig lite om disse.Maren giftet seg med fogden i Heggen og Frøland Jørgen Nielsen Holst, og de bodde på Hersæter i Trøgstad.Håper noen vet mer om disse, eller kan tipse meg om bøker/artikler jeg kan lese!Med vennlig hilsen Ingjerd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Hei Ingjerd - lenge siden sist!Det fantes bare en Pharo-slekt i Norge. Den nedstammet fra sogneprest til Lier 1575-1603 Oluf Pharo (egentlig Fadersen), død i Lier 18/8-1605.Han hadde to sønner, Christopher Olufsen Pharo, som etterfulgte sin far som sogneprest til Lier 1603-1617, død 1/1-1617,og Jens Olufsen Pharo, sogneprest til Tune 1609-1613. Han hadde nevnte datter Maren Jensdatter Pharo. Siden deres mor (Olufs kone) het Maren Jensdatter, er det vel sannsynlig med datidens oppkallingsregler at Christopher også hadde en datter Maren, selv om jeg ikke har notert noen døtre, bare sønnene Ole (Oluf) og Helle.Håper dette er til litt hjelp og at andre kan bekrefte Maren Christophersdatter...Med vennlig - og fremdeles taknemlig for din hjelp sist - hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo (nermo@online.no)

Oluf Christophersen Pharo og Anne Hellesdatter (Berthelsen) hadde i tillegg til barna Oluf (1610-1665) (gm. Christence Andersdatter, f.ca.1603, d. av borgermesteren (hvilken ?) i Oslo), Helle (1611-1648) (gm. Anne Jensdatter (Alfsen, hvem var han ?)) og nevnte Maren (død 1677) (1.g. gm. trelasthandler og rådmann i Christiania, Jochum Hanssøn, død 1663, deretter Søfren Lauritzsen) også sønnen Paul (død 1654 under pesten) (gullsmed, og gm. Kirsten Lauritsdatter, som døde samtidig med mannen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingjerd van Bruggen

Hei, og tusen takk for hjelpen! Jeg visste veldig, veldig lite om Maren Jensdatter Pharo, så dette var bra saker!Tom, det er lenge siden sist, ja. Vi burde kanskje treffes en gang og utveksle mer opplysninger og bilder om felles slekt. Nå er jeg jo endelig ferdig med boka mi, så det kan være at jeg får litt tid utover høsten.... Vi får mailes!Riktig god sommer alle sammen!Med mange hilsner fra Ingjerd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Bente Aaris

Hej,Er der nogen her, som ved hvem Romanus Pharo var.Gullsmed (iflg. Borgerprotokollen) i Oslo fra 1727 og anv. i 1745, nevnt i skattemanntallet 1744 (fri for skatt)som Fattigforstander. Hvem var han gift med? Hvem var hans foreldre?Håber nogen vet noe.Vennlig hilsen Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det står to sider om ham i boken 'Guldsmedhaandverket i Oslo og Kristiania' av Grevenor og Kielland utgitt i 1924. Disse kan jeg kopiere og sende sammen med noen kommentarer om du oppgir adressen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Hei Geir,Ja mange tusen takk, det er jeg veldig glad for at du vil, min e-adresse benaaris(snabel a)online.no, har lige fundet i dag at han var forlover og med i dåb til et af brudeparrets barn, så jeg vil gjerne vite litt mere om hvem han var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Noer

Foreldrene til Romanus Pharo er Anders Olsen Pharo 1639-1712 og Maren Romanusdatter Møller født før 1662 og døde etter 1706. Foreldrene til Anders er Oluf Christophersen Pharo 1610-1665 og Christence Andersdatter 1617-1683. Foreldrene til Maren er Romanus Dideriksen Møller og Anne Johansdtr Plate. Jeg har ikke noen hustru til Romanus Pharo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Kan Anne Johansdatter Plate være en datter av Johan Bengtsøn Plade og en søster av Sophie Johansdatter Plade evt en formoder til disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Gullsmed Romanus Pharo ble g. 12. des. 1725 i Christiania m. Else Christine Mortensdatter Finckenhagen f. ca. 1696, begr. 9. des. 1726 s.st.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Rettelse til Innlegg 5: Jeg må korrigere en 3 år gammel feil. I Innlegg 5 skal det i første line står 'Christopher Olufsen Pharo'. Han var sogneprest i Lier, BU, levde ca.1575-1617, var g.m. Anne Hellesdatter (Berthelsen) fra Oslo, og var far til bl.a. Oluf Christophersen Pharo. Jeg beklager feilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Vedr. (10).I kirkeboken for Hellig Trefoldiges Kirke i Christiania står det Anne Romanusdatter Møller og ikke Maren ved vielsen til Anders Olsøn (Pharo) 14.06.1681 ( 'i huset' ).Dette rimer med vielsen til Romanus Fr. Møller og Anne Johansdatter Plate i nevnte kirke 'til høymesse' 25.08.1661 da nevnte Anne skal være født i 1662.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Innlegg 11) : Sogneprest i Enebakk, Johan (Jørgen) Berendtsen Plate (1657-1719) og Magnhild Pedersdatter Leuthen Kraft (1670-1712) hadde 9 barn, og mellom dem var Anne Dorthe f.1692 og Johan Plathe (1707-1740 (sogneprest i Lofoten, g. Martha Jonasd. Angell). Det er kanskje disse (Anne og Johan) du snakker om ? Deres far (Johan) var såvidt jeg vet brorsønn av den Anne Johan(ne)sdatter Plate (død 1667) som var g.m. gullsmed i Christiania Romanus Fridrichsen (Didrichsen ?) Møller (død 1686).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte å si at Anne og Johan også hadde en søster Sophie Plate (1695-1763), dessuten søsknene Bernt, Kirsten, Peder, Cathrine Elisabeth, Hans og Jens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Jarl V. Erichsen

Klarte ikke å dy meg. I Grimstad/Fjære hadde vi flere prester og handelsmenn Pharo. I en klokkerbok fra Fjære 1792 (f113) fant jeg et dåpsnotis der klokkeren fører inn prestefruen (?) som fadder - med navnet 'Mad. Pharao'. Han kunne nok sin bibelhistorie, den mannen. Men kjente han sin prest? - Jarl -

bilete3426.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.