Gå til innhold
Arkivverket

[#9711] Kristofer Knudsen Pytmoen fra Elverum


Gjest Liv Ofsdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Ofsdal

HeisanJeg søker etter Kristofer Knudsen Pytmoen f. 1839 på Elverum. Han var gift med Oline Olsdatter f. 1854 også hun på Elverum. De hadde sønnen August f.: 1881 (som er min farfar). De bodde på Elverum til August var voksen........... i flg. mine opplysninger. Jeg har muligens funnet foreldrene: Knud Olsen f. 1803 Berte Olsdatter f. 1804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Ser at de nevnte foreldrene bor på Pytmoen i 1865. I Familysearch fant jeg to Christopher av samme foreldre, men ingen som passet din dato. En døde sikkert. Kan den som er født i 1840 være den du nevner?Christopher KNUDSEN, døpt 20. mai 1838,Elverum.Far Knud OLSEN,mor Berte OLSDR.Christopher KNUDSEN, døpt 2. Feb 1840, Elverum. Far Knud OLSEN, mor Berte OLSDR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Ofsdal

HeiMin Kristofer er nok den siste...jeg har funnet ut fra kirkebøker at han var døpt 2.februar 1940. Når det gjelder FamilySearch.....jeg har gått ut i fra at det er emigranter til USA som søkes etter der? Kan man søke etter andre nasjonaliteter også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei igjen, Liv! På familysearch har du masse forskjellig. Søk i veg, prøv deg fram, det er mye å hente.Det Nina fant, er uttrekk fra kirkebøker for Elverum 1830-1842.Husk at du ikke kan bruke æøå i søkene her, bruk a el. e for æ, o for ø og a for å.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Hei!KRISTOFFER KNUTSEN PYTMOEN, f. 30. nov. 1839 (døpt. 2. feb. 1840) i Elverum, d. der 12. eller 13. okt. 1931 (begr. 21. okt.); gift 7. jan. 1878 i Elverum med OLINE MARTEA OLSDATTER fra Hogstad i Heradsbygda, f. 29. okt. 1854 i Elverum, d. der 9. feb. 1922. De bodde bl.a. på Pyttmoen på Jømna i søndre Elverum. Kristoffer var møller i Kverndalen (det gamle navnet på Jømna sentrum). Ti barn: 1) Olaf, f. 29. mai 1875; 2) Kristian, f. 20. nov. 1878; 3) Marta Beate, f. 1. feb. 1881; 4) Ole Martin, f. 27. april 1883; 5) Lina, f. 7. juli 1887; 6) Bernhard, f. 27. juli 1889; 7) AUGUST, f. 21. aug. 1891 (ikke 1881); 8) Julie, f. 3. juli 1893; 9) Jørgen, f. 12. juni 1895; 10) Kristiane, f. 7. juli 1897.Kristoffer var sønn av KNUT OLSEN fra Lindmoen ved Jømna, døpt 30. jan. 1803 i Elverum, d. der 22. juni 1890, bruker på Pyttmoen, og hustru BERTE OLSDATTER fra Graverbakken i Heradsbygda, døpt 30. sept. 1804 i Elverum, d. der 12. feb. 1889; viet i Elverum 27. des. 1827.Oline Martea Olsdatter var datter av OLA GUNNERSEN fra Lussberget i Heradsbygda, f. 27. aug. 1817 i Elverum, d. der 16. nov. 1902, husmann på Hogstad, og hustru MAREN BERGERSDATTER, f. 27. jan. 1819 i Hof prestegjeld (som den gang omfattet Våler, Åsnes og Hof sokn), oppvokst på Hogstad i Elverum (dit familien hennes flyttet da hun var liten), konf. i Elverum 20. okt. 1833, d. der 30. sept. 1900; viet i Elverum 17. nov. 1843.Knut Olsen (1803-1890) var sønn av OLA HANSEN fra Lindmoen, døpt 30. nov. 1777 i Elverum, d. der 3. nov. 1825, bruker på Lindmoen, og hustru OLEA OLSDATTER, d. 27. feb. 1862. Ola Hansen var sønn av HANS OLSEN, f. ca. 1742, d. i Elverum 27. juli 1828, bruker på Lindmoen, og hustru MARTE KNUTSDATTER fra gården Mellom Ljømo, døpt 7. des. 1755 i Elverum, begr. der 25. mars 1804.Berte Olsdatter (1804-1889) var datter av OLA OLSEN fra Graverbakken, begr. i Elverum 1. aug. 1812, ca. 48 år gammel, og hustru KJERSTI JUSTSDATTER, døpt 2. feb. 1762 i Elverum. Hun var datter av skoleholder JUST KRISTENSEN, f. ca. 1735 (66 år i 1801).Ola Gunnersen (1817-1902) var sønn av GUNNER GUNNERSEN, f. ca. 1775, d. i Elverum 10. aug. 1832, husmann i Lussberget, og hustru GUNHILD JONSDTR.Maren Bergersdatter (1819-1900) var datter av BERGER TOSTENSEN fra Åsnes, d. i Elverum 8. juli 1848, ca. 60 år gammel, husmann på Hogstad i Heradsbygda, og hustru LISBET OLSDATTER, d. 27. feb. 1862 i Elverum, ca. 68 år gammel (hun bodde da på Hogstad og kalles i kirkeboka for husmanns- og føderådsenke). I 1801 var Berger Tostensen ca. 8 år gammel og bosatt på Løfsgården i Åsnes sammen med bl.a. foreldrene TOSTEN PERSEN og SIRI JAKOBSDATTER. Denne Tosten Persen døde i Elverum 21. mars 1825, ca. 65 år gammel, som husmann på Hogstad. (NB! I den digitaliserte 1801-tellinga er Løfsgården i Åsnes feilaktig kalt 'Røfsgaarden' (med R).)Mvh Ronny Rismyhr Haugen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Ofsdal

HeiMen, hvem er du? Har du noen slektsforhold til disse folkene? Send meg gjerne din mail-adresse!Mvh Liv livos@bigfoot.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten J. Rasch

Hei Liv, Jeg går ut ifra at du er i slekt med musikeren Steinar Ofsdal. Mitt fetter musiker Bjørn Ole Rasch har via sin far(min onkel) gitt mange av disse opplysningene ovenfor til Steinar. Dette fordi min nå avdøde onkel Bjørn Rasch har drevet med slektgranskning siden krigens dager og fordi hans oldefar(min Tippoldefar) er en eldre bror av Kristoffer Knudsen Pytmoen nemlig Ole Knudsen Pytmoen.Har arvet veldig mye opplysninger rundt Pytmoen/Lindmoen/Rasch i Elverumstraktene, da min onkel har etterlatt seg et grov manus om familien Rasch i Elverum(Vestlandsslekten Rasch).Hvis det er greit så kan jeg sende deg en mail om tlf. nr. slik at vi kan snakkes. Vi er jo i slekt. Du blir vel firmening til min far. Hilsen Morten J. Rasch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Ofsdal

Hei Jada, Steinar er min bror... Jeg har ikke luftet noen interresse ang. Pytmoen til han...litt dumt det kanskje. Jeg er klar over at Bjørn Ole Rasch er i slekt med oss, tenkte faktisk jeg skulle ringe han hvis jeg ikke fikk noen fangst på min etterlysning her... men det har jeg til de grader fått. Du kan gjerne sende meg mail...adressen står i et tidligere innlegg.... Mvh Liv Ofsdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Ofsdal

Hei MortenKan du sende meg mail-adresse og tlf.nr. på nytt? Jeg har vært så uheldig å slette mailene og adressene fra de 3 siste månedene!Mvh Liv Ofsdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.