Gå til innhold
Arkivverket

[#9714] Einar Olsen(Olesen) til Amerika?


Gjest Åse Killingrød
 Del

Recommended Posts

Gjest Åse Killingrød

Einar Olsen f. 3.7-1848 i Hof, Hedmarken skal ha utvandret til Amerika noen gang etter 1887. Kan ikke finne han i emigrantlistene, derimot fant jeg han i familysearch, men det ga ikke noe. Vil gjerne ha tips om andre søkeveier.mvh, Åse K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Er det Einar fra Bonsak du leter etter, Åse?Var han gift før han dro? Dro han med barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Killingrød

Han dro snarere fra barna, og deres ulykkelige mor som bodde i Våler i Solør. Disse barna hadde han fått i leiemål, og var nok ikke så populær i bygda. Ved yngste barnets konfirmasjon 1887 bodde han på Strandsletten, vet ikke riktig om det ligger i Hof eller Våler, jeg. Deretter reiste han til Amerika.Åse K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Selvsagt er 1887 kun reg. med 83 personer, så det er ikke rart vi ikke finner'n hvis han dro i 1887.Men, hvem/hvor var han i 1865? Den som bor på Uggerud har andre foreldre enn den du fant på familysearch (Er du sikker på at det er rett foreldre? Det var flere av ungene på Uggerud som emigrerte, skjønner du. Dette er den familien jeg så Lenke med bl.a. Einar. Både Ole og Emil her emigrerte. LailaLaila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Da må DETTE! være villstyringen, tenker jeg Lenke Ener Olsen, men her født i Vaaler? dette er hvertfall den som ble funnet på Familysearch. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Killingröd

Bingo! på den siste. Der har du han. Den ulykkelige moder het Marthea Amundsdatter og bodde på Stenmyrsberget i Våler (FT 1900) sammen med sønnen Bernt Einarsson.Åse K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Ikke mulig foreløpig å finne noe vettug om relativt unge Einar.... kanskje en titt i utflyttede i kirkebøkene kunne gi svar? Evt. om det er bygdebøker for denne bygda, og om det står noe der? En titt i original-protokoll (emigrasjon) er vel også en mulighet. Men jeg vet at det i disse dager blir arbeidet hardt med emigrantprotokoller,kanskje de kommer komplett snart??? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Killingröd

Han KAN jo ha tatt hyre på noen båt og hoppet av over there, vet fler som gjorde det. Da blir det straks vanskelig å finne han.Åse K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.