Gå til innhold
Arkivverket

[#9720] Amundsen, Lars f. 1862.12.18 i Finnås prestegjeld


Gjest Wenche Spjelkavik
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Spjelkavik

Lars Amundsen f. 1862.12.18 i Bræmes, Finnås prgj. i Sunnhordaland var min mmf. Han står nevnt i FT 1865, far; forpakter Amund Larsen og mor Martha Nielsdtr. Jeg finner ikke familien i FT 1875, og derfor vet jeg ikke om Lars hadde søsken. Dersom noen kjenner til slekta, er jeg takknemlig for opplysninger. Hadde vært artig om man hadde slekt i området. Lars kom nordover til Bodø som notbas, men ble snart gift og tok arbeide som gruvearbeider i Sulitjelma. Han arbeidet i mange år ved ei gruve oppe på fjellet, der han bodde sammen med familien. Lars døde i 1938 og ligger begravd på kirkegården i Sulis.Wenche Spjelkavik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har kikket i bygdebøker I og II fra Bømlo som tar for seg Bremnes, men kan ikke finne noen Amund Larsen eller Lars Amundsen her. Har du gårdsnavnet Amund var forpakter på?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

I folketeljinga 1865 står desse oppført under garden Indvær, Skoledistrikt:Klubben, Mækebakken : Amund Larsen 38 år husfar, gardbrukar og forpaktar, hustru Martha M. Nielsdatter 40 år, barn Lars Amundsen 4 år.Mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Avskrift frå Bømlo Bygdebok Bind 1, Innvær nr. 50: Omund Larsson nora Sele, f. 1829, d.1903. G.m. Marta Marie Nilsdatter Drange, Tysnes, f.ikr.1927 d.1906. Born: a) Lars f. og d. 1861, b)Lars f. 1862, c) Nils f. 1866 gift Stavland. Omund var paktar på bruket så lenge det var i Hollundsfolket si eiga. Han flytte til Hallaråker ikr. 1872. I 1865 fostra Omund 8 kyr, 10 smaler. Sådde 3 t. Havre og 3 tønner poteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

I Bygdebok for Bømlo band 2 finn ein vidare under garden Stavland nr. 57: Nils Omundson Innvær f. 1866 d. 1918 i 'Spansko'. Gift med Gurine Katrine Rasmusdtr. Stavland f. 1860 d.1950. Barn: a) Ola Martin f. 1897 gift Stavland, b) Arnt Martin f. 1897 gift Stavland (I følge ft. er 1900 truleg det rette årstalet 1898). c) Lars f. og d. 1900 d) Nils Gerhard f. 1904 g. Stavland. Bygdeboka gir også opplysningar om neste slektsledd. Skal komma tilbake til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Stavland nr. 58: Ola Martin Nilsson Stavland f. 1897 gift med Laura Jørgine Sørensdatter Ask, Askvoll f. 1898. Born a)Sigmund Nikolai f. 1921 b) Oskar f. 1923 c)Georg f. 1925. Ola var truleg brukar frå ca. 1920 til ca. 1926. Han flytte bort med huslyden. Ola var ikkje eigar.(Ser ut som det var mora som var eigar).Stavland nr. 59: Arnt Martin Nilsson Stavland f. 1897 gift med 1. Mathilde Sesilie Magnusdatter Davidsen Øyjoro f.1899 d.1930. Born: a)Nils f. 1920 g. øvra Nese. b) Magnus Olai f.1923 bs. i Oslo. c) Gunvald f. 1924 d) Marie Helene f. 1926 d. 1927 e) Marie f.og d. 1928. Arnt vart gift oppatt med Bolette helene Helgesdatter Sørensen Hiskjo (Enke etter Nils Sørensen Hiskjo). Born: f) Helge f. 1934 g. Urong g) Artur Birger f. 1936 gift Stølo h)Gunvor Marie f. 1937 gift Eidesvik. Arnt var brukar frå ca, 1926-1934, då flytte han til Urong. Han var bøkker og bygningsmann. (Det ser dermed ut som bror nr.2 overtok drifta av garden då den eldste flytte bort). Vidare kjøpte den tredje broren, Nils Gerhard Nilsson Stavland f. 1904 d. 1943 (krigsforliste)garden av mor si i 1931. Nils var gift med Marta Helene Nilsdatter Nesse f. 1910. Born: a) Ingeborg Gurine f. 1933, b) Nils Johannes f.1935 c) Jens f. 1937 d)Norvald Martin f. 1940 ge) Olaug Cicilie f. 1940. Martha vart seinare gift til Vaksdal og flytte dit med huslyden. Ho selde bruket i 1952. Nils Johannes Nilsson Stavland f. 1935 kjøpte bruket i 1952 og var eigar i 1960 då boka kom ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Spjelkavik

Tusen hjertelig takk for hjelpa alle sammen, og særlig til deg Helga. Jeg takker også for mor mi, som husker bestefar Lars så godt, men som aldri fikk vite noe om hans slekt der nede på Bømlo. Takk for hjelp nok en gang! Mvh Wenche Spjelkavik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.