Gå til innhold
Arkivverket

[#9722] Vålerenga, hvor blir man gravlagt


Gjest May Bjerke
 Del

Recommended Posts

Gjest May Bjerke

Hadde bare et lite spørsmål denne gangen og det går slik: en dame i familien dør i 1918, hun bor i Hedmarksgata og blir ført i dødsprotokollene for Vålerenga Menighet. (har ikke funnet at det finnes noen kirkebok over døde i 1918 for Vålerenga Menighet).Spørsmålet er om denne personen kan ha blitt gravlagt på Østre Gravlund, da Vålerenga kirke ikke har gravplass. Eller om noen vet hvilken gravlund det var mest normalt å gravlegge personer på i 1918 når de døde på Vålerenga.Har nemlig noen i familien som bodde på Kampen og de ligger på Øste gravlund.Hilsen en nyskjerrig May.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Nå er det i hvertfall Østre Gravlund, og jeg tror vel at det var det da og. Ta en telefon til gravferdsetaten! Graven du leter etter, er sikkert slettet, men det kan hende at de i hvertfall kan historien sin (jeg burde ha visst dette.... hurmf). Ang. kirkebøkene, kan du kanskje ringe Vålerengen Kirke (ja, den heter så). Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten P. Mortensen

Min mors slekt bodde på Vålerengen og er alle begravet på Gamlebyen Gravlund. Av disse døde mine besteforeldre få år før og få år efter nevnte begravelsestidspunkt. Mitt råd: Søk i Gamlebyen.Med sommerhilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Bjerke

Takk for svar, begge to.Laila, jo fint skal det være ('Vålerengen').Gamlebyen Gravlund hadde jeg ikke tenkt på, skal undersøke litt der og se om jeg finner ut noe. Takk igjen, May.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten P. Mortensen

Vel, idag sier vi Vålerenga,det er vi vel skjønt enige om, eller Vål'enga, eller som fotballaget ofte kalles: 'Enga'. Men for snaue 100 år siden tror jeg nok både høy og lav sa og skrev Vålerengen. Derfor sprog/språk formen.Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Fra 1600-tallet av var Vålerenga(-en) en del av Oslo menighet (dvs Oslo hospitalsmenighet), tilsvarende Gamlebyen. Gamlebyen menighet er idag anneks til Vålerenga(-en) prestegjeld. Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Vel, idag sier vi Vålerenga, og i dag heter det Vålerenga. Det er i hvertfall ikke tvil (tenker på Majorstuen/stua..... som man kan se på forskjellige skilt/kart i nåtid), på våre skilter står det det rette, Vålerenga.'Vål'enga,' er en muntlig form, som blir brukt av de fleste, og som ikke bør blir brukt i annen form enn i 'Vål'enga' sammenheng. !'Enga'. bør helst bare bli brukt i muntlig form. (har jeg hørt fra de 'gamle' som ikke er filla int'ressert i foppall!) Jeg som bor her, sier ALDRI! at jeg bor på 'Enga', jeg bor på VålERenga.I dag heter det Vålerenga, altså bydelen. !!!! Kirken heter fremdeles VÅLERENGEN kirke. Vål'enga har ikke noe med den offentlige Vålerenga skrivelsen å gjøre.VIF betyr faktisk Vålerengens Idrettsforening Legg merke til skrivemåten!!!!I oktober vil det bli gitt ut en ny bok fra/om Vålerenga, ca 300 sider med omtrent 2 sider med idrett. Vålerenga er faktisk mer enn foppall! DEILI') Jeg ER medlem i Klanen, men jeg liker faktisk ikke fotball! Heia synkronsvømming og køling! (eh)Kjerka vår heter faktisk Vålerengen kirke.... og, jeg har 'spassert over gølve' når brøllupsklokka klang'....Vel. Dette var min mening, tror vel ikke det var May's mening å skape en diskusjon om Vålerenga her...mvh Laila, veldig! aktiv og i styret i Vålerenga Historielag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Bjerke

Det er alltid artig å få vite litt om Vålerenga. Har dessuten lagt merke til at det står Oslo Hospitalsmenighet på Gamlebyen kirke den dag idag, med en liten plakat ved døren hvor det står Gamlebyen kirke. Takk igjen, May.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.