Gå til innhold
Arkivverket

[#9725] Oscar Olsen f 31.10.1871 Løken i Høland ? Opplysn ønskes...


Gjest Sidsel Finbråten
 Del

Recommended Posts

Gjest Sidsel Finbråten

Vet noen noe om denne mannen? Jeg tror det står gårdsnavn:'Solberg' i kirkeboken. (ganske uleselig) Av søsken hadde han visstnok ihvertfall et par søstre,muligens Hanna, Netta, el no slikt... Skulle gjerne vite litt mer om mannen, som er min oldefar. Mvh Sidsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Odd Ottesen

Jeg har bakgrunn som medforfatter til 'Gårds- og slektshistorie for Høland og Setskog'. Bind 1, omhandlende Setskog, utkom i 1999.Jeg tror dine opplysninger er både ufullstendige (det ligger i spørmålets natur) og ukorrekte. Og jeg håper du kan bidra med noe mer enn du gjør i ditt spørsmål.Oskar Olsen, født på Solberg under Åmot i Setskog, Akershus, 8. januar 1871, som sønn av husmann Ole Olsen og hustru Karen Gunille Olsdatter, har jeg identifisert som den Oskar Olsen som 31. august 1876 finnes innført i kirkeboka som utflyttet til Ås.Samme dato, 31. august 1876 - og rett etter Oskar - oppføres Kasper Olsen, f. 1872, med samme flyttemål. Jeg tror Oskar og Kasper er brødre. Videre er Kasper trolig den Kasper som ble født på Sagstuen under Åmot 22. november 1872 som sønn av sagmester Ole Olsen og hustru Karen Johanne Olsdatter.Jeg tror nok det her er tale om et ektepar, Ole Olsen og Karen Gunille (eller Johanne) Olsdatter, som en kort tid har bodd i Høland. Deres sønner, Oskar og Karl, som begge var døpte i Høland, er innført som utflyttede, mens foreldrene deres som nok var innflyttede til Høland, ikke er oppført i listen over utflyttede (ei heller over innflyttede). - Dette er et ikke helt uvanlig forhold i Høland på det aktuelle tidspunkt.Enn så lenge får dette bli mitt bidrag til et mulig svar på ditt spørsmål.Vennlig hilsen Odd Ottesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Sidsel Finbråten

Hei Odd , Tusen takk for ditt svar. Kanskje er jeg helt på villspor mht min oldefar. Har alltid hørt at han kom fra Røm-evt Setskog eller deromkring. Fant 'min' Oscar i kirkeboken for Hølands Prestegjeld, og det stod fødested Løken.Er ikke så kjent i området. Men fødselsdatoen 31/10-71 skulle visstnok være riktig. Har funnet ham igjen som bryggeriarbeider, bosatt Christiansandsgt/Sannergt el no slikt i 1900, da var nemlig min farmor blitt født, så der kjenner jeg ham igjen.Kanskje det finnes lister over innflyttere til byen,jeg får prøve det. Mvh Sidsel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.