Gå til innhold
Arkivverket

[#9726] Embret Finnsen og Lisbeth Sørensdatter, Nord Odal


Gjest Ellen M.Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ellen M.Iversen

Jeg står på venteliste på biblioteket for å få lånt bygdebøkene for Nord Odal, men det ser ut som kan drøye ennå en stund før jeg får dem. Jeg prøver her om noen kan hjelpe meg å korte ned ventetida litt.De jeg leter etter er foreldrene til Embret (Engebret) Finnsen, født i Nord Odal i 1829. Og foreldrene til (kona til Embret) Lisbeth Sørensdatter, født i Nord Odal 1 1824.Mvh Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Fant ikke foreldrene i nettkildene, men paret ble ihvertfall gift 12.6.1854. Husk at folketellignene bare gir beregnede fødselsår, slik at 1829 og 1824 sannsynligvis er +/-.En aktuell kandidat som far til Embret er gjerne Finn Embretsen som du finner på Ecornhol i 1801. Han har en eldre kone da, og gifter seg kanskje på nytt når hun dør...?Får håpe bygdebøkene kommer snart, for denne var ikke så lett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Evensen

Hei. Den Finn Embretsen som var på Ekornhol i 1801 kan du bare glemme. Han var kun gift en gang og hadde ikke barn. Den rette faren til Embret Finnsen var Finn Finnsen fra Sjåoppiberget i Nord-Odal 1795 - 1877 og hans kone Mari Hansdatter ca 1797 - 1877. De bodde i Tonerberget da Embret ble født 24.9.1830. Embret var fortsatt bosatt i Tonerberget da han døde 31.1.1895. Lisbet Sørensdatter var fra Plukkerud i Nord-Odal, var født i 1824 (jeg har dessverre ikke datoen) og døde i Tonerberget 16.1.1902. Hennes foreldre var Søren Hansen 1780 - 1856 og kone Eli Larsdatter ca 1793 - 1830. Disse plassene finnes i Nord-Odal bygdebok bind 3 side 53 og 150. Lisbet og Embret hadde 6 barn: Marie f 30.6.1854, Sina f 10.9.1857, Fredrikke f 22.12.1859, Matea f 28.9.1862, Anna f 1864 og Søren 1868 - 1869. Marie, Matea og Fredrikke har jeg registrert noen etterkommere på. Er du etterkommer etter noen av disse Ellen ? Mvh Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei. Finn Embretsen 1755-1826 Ecornhol hadde ikke barn. Jeg har sett i Nord Odal bygdebok på Ekornhol men finner ikke noen aktuelle i farten. Hilsen MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Klefsås

I kirkebøkene for Nord-Odal finner jeg disse: Engebret, f. 24.09.1830, dp. 17.10. s.å. Foreldre: Find Findsen Thonereie og Kari Hansdtr Lisbet, f. 17.10.1824, dp. 24.10.s.å. Foreldre: Søren Hansen Fjeldseie og Eli Larsdtr.Ved vielsen12.06.1854 er paret oppført som Husmandssøn Engebret Findsen fra Tonerberget, 23 ¾ år, sønn av Fin Finsen, og Lisbet Sørensdatter fra Plokkerud dvs. Fjeldseie, 29 ½ år, datter av Søren Hansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen M.Iversen

Tusen takk for hjelpen, nå får jeg bare hive meg over neste ledd og håpe at jeg finner noen der.Pål: Matea var oldemoren til samboeren min.Mvh Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.