Gå til innhold
Arkivverket

[#9728] Dorthea Larsdatter f 1830 i Rødøy, senere gift i Buksnes


Gjest Inger Krabbestig
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Krabbestig

Dorthea Larsdatter, Rødøy,i folketellingene 1865 og 1875 bor hun i Buksnes og er gift med Lars Hansen f. 1819 i Strinds prestegjeld. Hun har en sønn, Ibenhard Ingebrigtsen f. 1854 i Buksnes. På Family Search finner jeg Ibenhart Johan INGEBRIGTSEN Sex: M Event(s): Birth: 1 Oct 1854 Hol, Buksnes, Nordland, Norway Parents: Father: Ingebrigt JOHANNESSEN Mother: Dorthea Ovidia LARSDATTEREr det noen som kan hjelpe meg med historien bak Ibenhart og hvor hans far kom fra ?Mvh Inger K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei. Dorthea Larsdatter var komfirmert i Rødøy den 27.6.1847. Da var hun 17 år. Hun var født på Ørnes i Meløy. Foreldre var Lars Lie fra Ørnes og Dorthea Anna Nilsdatter. Det var skifte for hennes mor i 1871. Moren døde 13.10.1869 og var da enke.Dette er alt jeg har foreløbig, men skal se om jeg kan finne henne i Buksnes Bygdebok. Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg ser av FT i 1865 at Dorthea var da gift med Kristen Hansen fra Vaage S. & P. . Han var født ca. 1839 og de bodde da på Taen i Buksnes. Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inger krabbestig

Tusen takk BirgerI folketellingen for 1865 er min Dorthea Larsdatter gift med Lars Hansen f. 1819 i Strinds prestegjeld og bosatt på Torhullet i Buksnes. Kan det være samme damen ? Og hvordan kan jeg finne opplysninger om min oldefar Ibenhart Ingebrigtsen som er hennes datter ifølge denne folketellingenDette er den informasjonen jeg finner på folketellingen for 1865Informasjon om bostedet: · Tellingsår: 1865 · Kommune: Buksnes · Kommunenummer: 1860 · Navn på bosted: Torhullet* Antall personer registrert på bostedet: 4.Lars Hansen hf g Husmand med Jord Fisker 1819 Strinds Pr. Dorthea Larsdatter Hans Kone g 1830 Rødø Ibenhard Ingebrigtsen Hendes Søn ug 1854 Buksnæs Laura Larsdatter Deres Datter ug 1862 Buksnæs Ibenhart virker senere som skomaker både i Svolvær og i Buksnes, i følge folketellinger og bygdebok for Hol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Sofie Bull

Hei !Finner samme Dorthea Larsdatter i Hol Bygdebok som Birger Forsmo fant i FT 1865. Da er hun gift med Christen Hansen, husmann på Taen i Hol, Buksnes. Taen er en husmannsplass under gårdnr. 61, Skaftnes i seinere Hol kommune. Dette gjelder da FT 1875.Det står: ' Husmannen Christen Hansen på Taen har fått seg ny kone siden 1865. Hun heter Dorthea Larsdatter og er f. 1831 i Rødøy, og med henne har nok Christen fått døtrene Albertine og Marie' s. 308, Hol Bygdebok.Det kan se ut som om dette er samme Dorthea likevel, eller ? Fødselsåret og fødested er vel for like til at det kan være en tilfeldighet... Men Ibenhardt er ikke nevnt her, så det var vel ikke til mer hjelp... Bare mer forvirring....Ville anbefale deg å ta kontakt med Vestvågøy Historielag, de har en slektsforskergruppe som kan sitte inne med noen opplysninger... Hvis du kontakter meg på vvmuseum@online.no så kan jeg videreformidle kontakt. Vil ikke legge ut tlf. her....MVHHege Sofie Bull

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei. Ja, det er ikke noe tvil hos meg om at dette er den samme Dorthea. Når det gjelder fødselsåret 1831 eller 1830 så må en til kirkebøkene for Meløy for å finne eksakt fødselsdato. Men kirkeboken for Rødøy forteller at hun ble komfirmert 17 år gammel i 1847. Jeg finner heller ikke noen andre i Rødøy som kan passe. Forøvrig viser skiftet at hun bodde i Lofoten.Jeg forsøker å finne disse gårdene igjen i Bygdeboken for Buksnes, men der finner jeg ikke gårder med de samme navn som er oppgitt i FT. Men jeg skal fortsatt se om jeg kan oppdage noe. mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Krabbestig

Hva med den godeste Ingebrigt JOHANNESSEN, far til Ibehard. Er det noen som har kvalifiserte gjettninger på hvor han kom fra ? Eller dukket han bare opp i mørket og forsvant like stille som han kom ? Dorthea hadde tydeligvis denne sønnen før hun giftet seg med Lars Hansen som hun er gift med i 1865. Ibehard er jo født i Buksnes, så kanskje hans far var herfra ?/Inger K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Jeg finner i FT for 1865 en Ingebrigt Johanessen, Husfader, g, Selveier, Sømand Jagtskipper; Født i 1827 i Stangviks Prgj. og Maren Larsdatter, hans Kone, født 1828 i Surendal. Kan det være faren? Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest vigdis guldberg myhre

Ifølge mine opplysninger er Dortea Ovidia Larsdatter født 31.3.180 i Støtt, Rødøy og er datter av Dortea Nielsdatter, Bolgen og jekteskipper Lars Lie fra Bergen. Hun får Ibenhart i Buksnes og ifølge kirkeboka i Buksnes er det en Ingebrigt Johannessen, 19 år som flytter til Bergen i det samme tidsrom. Han er noe yngre enn henne men umulig er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Ibenhard Ingebrigtsen finner du i FT 1875. Da bor han i Svolvær Svinø, gift med Olea Louise Strø, f. 1853 i Vågan.I FT 1900 bor han på Halsbakken, Svarholt øvre. Og her er hans familie:Ibenhard Ingebrigtsen hf g Skomager for egen r., Jordbrugende husmand, arbeider paa trankogeri 1854 Buksnes Oleanna Lovise Ovesdatter hm g Husmandskone 1853 Buksnes Amanda Ibenhardsdatter d ug Skolepige 1885 Buksnes Arthur Ibenhardsen s ug Skolegut 1892 Buksnes SvÊrdine Ibenhardsdatter d ug Smaapige 1895 Buksnes.   Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vigdis guldberg myhre

Ibenhart Johan Ingebrigtsen, født1.10.1854,Krageid Svarholdt,Hol giftet seg 3.10.1875 i Buksnes med Oleanna Lovise Strøm Ovesdatter, f. 28.121854 i Svarholt. Død 2.8.1926. Ibenhart døde 26.10.1930

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vigdis guldberg myhre

Dortea Ovidia Larsdatter fikk Ibenhart utenfor ekteskap. Hun giftet seg senere med Lars Hansen, og fikk datteren Laura Jensine f. 23.10.1862. Lars døde 8.12.1874 på Buksnes sykehus. Hun giftet seg igjen med Christen Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Inger Krabbestig

Tusen takk for hjelpen, både til Vigdis og Birger. Jeg har fått fatt på bydeboka for Hol, men synes den er litt vanskelig å finne frem i. Dette tar tid :o)Jeg skulle gjerne vist mer om etterslekten til Dorthea og Ibenhard. Noe har jeg funnet, men det er helt tydelig at livet ikke var enkelt for enker og faderløse, ei heller for enkemenn og moderløse på denne tiden.Er det noen som vet hva som skjedde med Laura Larsdatter ?Eller hva skjedde med Dortheas barn Albertine og Marie Kristensdatter ?Jeg har fått hjelp av min mor (som har en utrolig hukommelse) og regnet meg frem til at Vigdis og jeg har felles oldeforeldre. Stemmer det ?Er det noen som vet hvilken epidemi som gikk her på 1890 tallet og reduserte barneflokken til Sofie Israelsdatter fra 6 til 2 ? Sofie og Anders hadde i 1891 barna Amandus, Eline, Arnoldus og Inga. i 1900 sitter de igjen med 2, Arnoldus født i 1894 og Edron i 1895, de andre 4 er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har nettopp funnet ut av dette med debattforum her, og kan fortelle mye om aner og etterslekt til Dorthea Ovidia Larsdatter som ble født i Rødøy 31.03.1830.Foruten sønnen Ibenhardt hadde hun datteren Laura Jensine Larsdatter født 23.10. 1862, og det var min oldemor. Hun flyttet til Nesna på Helgeland, og ble gift 21.11.1882 med Anton Mathias Kristensen fra Horn på Løkta i Nesna prestegjeld. Han var los.De fikk disse barna: 1)Lina Dorthea Rusknean Født: 07.10.1883 på Horn på Løkta i Nesna Ikke funnet senere i kildene 2)Alfred Laurin Født: 30.04.1884 på Horn på Løkta i Nesna på Horn på Løkta 3)Konrad Berntinius Bang Født: 04.02.1887 på Horn på Løkta 4)Lina Antonette Født: 1889(er usikker på om 06.04.1889 er fødselsdato eller dåpsdato.Så flyttet familien til Trondheim, og da kom disse barna: 5)Signe Født: Ca 1892. Aantageligvis født i Trondheim, men ikke funnet som døpt. 6)Leif Emil Født: 22.03.1898 i Trondheim Gift 1: Før 1920 med? Gift 2: I Mandal med Helga Harlaldsen 14.08.1920. De fikk datteren Gudrun Laurette 13.07. 1920. Gift 3: Med Lotte Petrine Osmo fra Hemnesberge i Nordland. Hun lever enda, og Lotte Petrine og Leif Emil er mammas foreldre. Lotte lever enda, men Leif Emil døde i 1967 Det vil føre for langt her å komme inn på flere etterkommere:Noen av anene til Dorthea Ovidia Larsdatter(nr. 1 med faren som nr. 2 osv.). 1)Dorthea Ovida Larsdatter Født: 31.03.1830 på Ørnes i Meløy Gift: 28.07.1861 med Lars Hansen fra Malvik 2)Lars Olsen Lie Født: 02.09.1803 i Korskirkens sogn i Bergen Lars flyttet til Rødøy i 1827, og datteren Dorthea ble født utenfor ekteskap, men Lars og Doreth Anna Nilsdatter ble gift på Kjerringøy i 1831. Dit flyttet de etter datterens dåp i 1830. Doreth Anna hadda også sønnen Mortinius født 1820 i Rødøy, og Lavina født 1824. Altså var Dorthea Ovidia resultat av hennes 3 'leiermål'. 3)Doreth Anna Nilsdatter Døpt: 03.05.1793 i Alstahaug i Nordland Gift: På Kjerringøy i 1831 med Lars Olsen Lie. Død: 06.10.1869 i Rødøy, og skiftet på henne i 1871 i Rødøy gjorde at jeg kom videre her. Det er blant annet opplyst at datteren Dorthea bodde i Lofoten og var 40 år, og det stemmer jo. Det må jo være den Dorthea Nilsdatter som er å finne på FT-1865 som født i Alstahaug. Lars Olsen Lie som hun ble gift med døde alt 23.12.1833 på Kjerringøy, men jeg vet ikke når Dorthea flyttet tilbake til Rødøy igjen. 4)Ole Olsen Lie Født: Ca 1768(antageligvis i Gudbrandsdalen, men der er også forbindelser til Eivindvik i Sogn og Fjordane. 5)Dorthea Cathararina Trofast. Født: Ca 1771 Død: 1847 6)Nils Hansen Født: 1751-1759(kildene oppgir forskjellig alder, og han er umulig å finne som døpt. Aner videre på han har jeg funnet på skifter. 7)Maren Nilsdatter Født: Ca 1753. Var 48 år ved FT-1801. Vet ikke mer om henne. 8)Aantageligvis Ole Johannesen 9)Synneve Lie Født: Ca 1741&60 år ved FT-1801) 10)Mads Trofast Døpt: 1748. Skipper 12)Hans Nilsen Sørra Døpt: 1728 på Sandnes i Alstahaug Gift: 24.06.1757 med Alhed Nilsdatter Død: 1767, og det var skifte på han da. 13)Alhed Nilsdatter Døpt: 22.p.trinit. i Herøy på Helgeland Død: Juni???? 1805.Skifte på henne i 1806 20)Didrik Friedrichsen Trofast Født: Ca 1711 Gift: 26.02.1744 i Domkirkens sogn i Bergen, med Maren Madsdatter Borchers 21)Maren Madsdatter Borchers 24)Nils Pedersen Sørra Gift: 17.p.trinit med Dorith Hansdatter Huusmoe Skifte på han i 1732 25)Dorith Hansdatter Huusmoe Født: ca 1685. Var 70 år da hun døde i 1755 Død: 1755, og skifte på henne i 1755. 26)Nils Joensen Født: Ca 1702, og var 42 år da han døde i 1744. Gift: 16.07.1730 i Herøy på Helgeland, med Ane Nilsdatter 27)Ane Nilsdatter Født: Ca 1703.80 år da hun døde i 1783 Gift 1: Med nr. 26 Gift 2: 1747 med Rasmus Hansen Død: Hun døde i 1783, og det var skifte på henne i 1783 40)Friderich Thoravest Født: I Luneburg i Tyskland Død: 1717 41)Margaretha Didriksdatter Widing Født: Ca 1680 Død: 1727, men skiftet var 12.04.1729. 48)Peder Pedersen Død: Ca 1716, og da var det skifte på han Gift 2: Med Berit Hallesdatter 49)Berit Hallesdatter Gift: Etter 1688(da hun er nevnt i skiftet etter sin første mann), med nr. 48. 50)Hans Torstensen Skifte på han i 1722 i Huusmo i Alstahaug. Gift: Med Doreth Baltzersdatter 51)Doreth Baltzersdatter 52)Joen Olsen Født: Ca 1673 Død: Ca 1759. Da var det skifte på han. Gift: Med Alhed Olsdatter 53)Alhed Olsdatter Gift:Med nr. 52 Død: ca 1741. Da var det skifte på henne.80)Herman Torafest 82)Didrich Widing Gift: Ca 1685 med Dorthea Berentsdatter Kopman Død: Han døde i 1694 83)Dorothea Berentsdatter Kopman Død: 1747 104)Ole Nilsen Født: ca 1617. Var 84 år ved manntallet i 1701 176)Bertil Kopman Gift: Med Margrethe Rasmusdatter 177)Margrethe RasmusdatterJeg holder på med sjekking av kirkebøkene for anene i Alstahaug og Herøy på Helgeland enda, men kan oversende det jeg har. Når det gjelder anene i Bergen så har jeg fått mye fra en Tore Kristiansen og der kan jeg ikke oversende noe(hadde virus i vårt og alt måtte avinnstalleres). Se forøvrig debattnr. 10531 hvor disse er skrevet en del om. Skriver min mailadresse: Hvis noen av dere ønsker kontakt: anlih@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg leste visst litt fort angående barn av Dorthea Larsdatter i Buksnes. Jeg har sjekket kirkebøkene for Buksnes, og Albertine og Marie er barn av Christen Hansen i hans første ekteskap. Såvidt jeg husker så hadde han to barn i 1865, og etter 1865 var det flere som døde som små. Så kom altså Albertine og Marie. Deres mor døde i 1873, men det vedkommer jo ikke dette her. Christen Hansen og Dorthea Ovidia Larsdatter ble gift 20.12.1875 i Buksnes, og her har jeg sett noe som kalles 'Prestens lister over ektevidde og døde'. Dorthea Ovidia Larsdatter ble født 31.03.1830 på Ørnes i davæerende Rødøy prestegjeld(Meløy sogn), og flyttet til Buksnes i 1851 ifølge kirkeboka for 'Utflyttede i Rødøy'. Flytteattesten er ifølge kirkeboka datert 15.05.1851.Jeg er jo etterkommer i hennes ekteskap med Lars Hansen fra Malvik. Ifølge kirkebok for Malvik flyttet han i 1839 til Vesterålen. Det skulle vært interessant å vite når han kom til Buksnes, og om an eventuelt har vært gift før på et annet sted enn Buksnes. Han var ikke gift i Buksnes i perioden 1839-1861, og heller ikke i Sortland i Vesterålen. Andre prestegjeld i Vesterålen har jeg ikke fått sjekket.Som dere ser i den andre postingen min her, så stemmer det heller ikke at Dorthea Anna Nilsdatter var født i Rødøy. Ingen med det navnet er å finne som døpt i Rødøy 1790-1802 i kirkebok, men jeg fant henne altså i Alstahaug som døpt 03.05.1793. Har prøvd å etterlyse aner på hennes mor Maren Nilsdatter uten hell(nr. 11391 her), og på nyhetsgruppen no. fritid. slektsforskning. etterlysning uten hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hei igjenSer det har sneket seg inn noen småfeil angående årstall i det jeg har postet tidligere. Min mors far Leif Emil Kristensen(sønn av Laura Larsdatter) var født 22.03.1896 og ikke 1898. Halvbror av Dorthea Ovidia Larsdatter var født i 1821, og ikke i 1820.Ved folketellingen 1900 bodde Laura Jensine i Klostergata 32 A i Trondheim, og var da vaskerkone. Hun er oppgitt å være født i Trondheim, men det er feil. Kirkebøkene er sjekket, og hun var født i Buksnes. Barna Lina, Signe og Leif Emil hos seg. Sønnen Konrad var hos sin fars bror Peder Christensen på Horn på Løkta i Nesna prestegjeld. Han flyttet senere til Trondheim. Jeg har ikke klart å finne Alfred Laurin i 1900 noe sted, og har søkt etter han med både Kristesen og Antonsen som etternavn. I sitt 2 ekteskap i Trondheim fikk Laura sønnen Carl Laurius født 17.03.1908. Det er en god del etterkommere etter Laura Jensine Larsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg får dessverre ikke svart deg på privat mail Inger. Det ser ut som om det viruset jeg hadde har ødelagt noe når det gjelder å sende mail, og flere har ikke fått postinger sendt fra meg på en stund. Jeg er kvitt viruset nå, og har et opp- datert Norton Antivirus 2002. Det ser ut til at viruset rakk å gjøre skade før jeg ble kvitt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

HeiJeg har nå litt mer informasjon om mor til Dorthea Ovidia Larsdatters mor Dorthea Anna Nilsdatter sine aner. Det er ikke så mye mer enn jeg har skrevet tidligere her, men har noen flere datoer på dødsfall o.a. Har også skrevet litt om gårdene i Alstahaug hvor anene til Dorthea bodde. Kilder som er brukt er kirkebøkene, skiftene som Svein Edvardsen har gitt ut, og boka 'Alstahaug Kannikgjeld'. Hvis jeg får mailadressen så kan jeg sende over det jeg har skrevet. Det blir for mye å legge inn her, og en del av det har jeg jo skrevet her før. Tror jeg har skrevet det før, men anene til Lars Olsen Lie som var far til Dorthea Ovidia Larsdatter står det en del om på nr. 10531. Hans foreldre var Dorthea Catharina Trofast og Ole Lie. Skulle gjerne likt å vite hvem som var mor til Dorhea Ovidia Larsdatters farmor Dorthea Catharina Trofast som ble konfirmert i Bergen i1785. Hun ble gift med Ole Lie i 1793 i Nykirkens sogn i Bergen.Hennes far var da oppgitt å være Mads Trofast(født 1748). Mads ble senere gift med en dame som ikke var mor til Dorthea Catharina. Altså se videre på nr. 10531

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Krabbestig

Tusen takk for de nye opplysningene. Jeg tar med takk imot det du har, og mailadressen min er ilk@bork.net Jeg har lest endel om Trofastene i Bergen, men jeg tror ikke jeg vet mer enn du gjør allerede. Jeg har imidlertid funnet ut hvor de bodde, ut fra roede og gateadresse, og siden jeg bor i bergen er det kjempespennende. Det ble endel lokalhistorie lesing i etterkant, jeg har sansen for å forsøke å forstå hvilket samfunn de levde i på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Fikk du informasjonen jeg sendte deg privat? Vil gjerne ha tilbakemelding siden jeg har hatt problemer med å sende mail tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg mente selvfølgelig å spørre om Inger Krabbestig hadde fått den private informasjonen jeg sendte, og jeg beklager at jeg glemte å presiere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Krabbestig

Jo, tusen takk, Anne Lise, jeg har fått den. Jeg har desverre også fått et eller annet virus i kroppen, så jeg har ikke fått skrevet en skikkelig mail tilbake til deg, men den kommer ! Jeg har også brukt litt tid på å se på opplysningene og lurer på om (Henrich Torewest een bremmer waaren paa Conthorit, hielper sighandler og brøgger), i oversikten Negotianter i Bergen 1702, er den samme som kom fra Bremen og ble opphav til Dorothea Trofast ? Men, som sakt, jeg skal skrive en skikkelig mail tilbake til deg !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er vel ganske sannsynlig at du er inne på noe riktig der, for far til Friderich Trofast som fikk borgerskap i Bergen i 1712 var Henrich Thorafest. Jeg har skrevet litt feil,for de var egentlig fra et sted 6 mil utenfor Bremen.Ellers har jeg sendt mail til den Knut Geymelden?? som det var henvist til i nr.10531, men har ikke fått svar enda. Han skal vite mye om våre i Bergen her.Det er skifte i Luster i Sogn på den Lars Olsen Lie som var bror til vår ane Ole Olsen Lie. Det var i 1831 ifølge opplysninger fra nr 10531 her. En eller annen gang kunne jeg tenke meg å prøve å finne mer om han i kirkebok for Luster i Sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Krabbestig

Jeg er spent på å høre hva K. Geelmuyden ha på denne slekten. Navnet er jo et virkelig tradisjonsrikt Bergensnavn. Jeg har mest lyst å kaste meg over lokalhistorien her, finne ut mer om de forholdene som rådet i Bergen på den tiden. Her var jo både bybranner som utslettet hele bydeler, koleraepidemier og andre katastrofer. Jeg vet ikke hva som finnes på lokalhistorisk avdeling på hovedbiblioteket her byen, men jeg må nesten sette av en dag der inne. Ellers finnes det en hel del lokalt stoff på fylkesarkivet til Sogn og Fjordane. Har du sjekket opp siden deres ? Pussig nok stammer en til av forfedrene mine fra området Luster / Hafslo. Dette er da på min fars side, mens det er min mor som stammer fra Trofast slekten. Det er litt snodig, siden jeg jo trodde jeg var nordlenning ? Faktisk lurer jeg på om det i det heletatt finnes 'ekte' nordlenninger ? Nesten hele slekten kom jo fra helt andre deler av landet når jeg bare kommer 2-3 ganerasjoner bakover ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Har fremdeles ikke hørt noe fra Geelmuyden. Jeg bor jo ganske langt unna Bergen, men fant noe i boka 'Norge i Dansketiden' av Sverre Bagge og Knut Mykland. Har også kjøpt et hefte om Bergenshandel og jektefart, i forbindelse med Nord-Norge.Ellers når jeg skulle begynne med anene til Lars Olsen Lie i Bergen, så visste jeg ikke noe annet enn at han var fra Bergen på grunnlag av innflyttingen til Rødøy i 1827. Vet jo at det er mange kirkesogn i Bergen, men tenkte at jeg måtte jo begynne et sted. Så jeg bestile mikrofilm fra Korskirkens sogn. Jeg hadde hellet med meg, og fant han som døpt på den første mikrofilmen. Fant også flere av hans søsken, men ut fra FT-1801 visste jeg det skulle være flere. Så jeg så etter dem under konfirmerte. Fant en av dem som konfirmant, og det var da oppgitt at hun var født i Domkirkens sogn. Dermed var det til å bestille mikrofilmer fra Domkirkens sogn for å finne resten, men den ene Dorthea født 1807 fant jeg ikke før jeg fikk internett. Gjennom noen nyhetsgrupper fikk jeg kontakt med Tore Kristiansen, og han har gjort en kjempejobb for meg i Bergen.Du skriver at du trodde du var nordlending, men det er jo en god del nordlending i deg. Mor til Dorthea Ovidia Larsdatter var jo nordlending.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.