Gå til innhold
Arkivverket

[#9729] Abraham Falck/Falch, søn af Præsten til Ramnes Jacob Abrahamsen Falck (1663-1739


Gjest Tom Brøndsted
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Brøndsted

Th. Thaulow: En Dansk-Norsk slægt Falck, København 1931, s. 14-17, har en Falck/Falch-slægt, der bl.a. fører til præsten til Ramnes Jacob Abrahamsen Falck (1663-1739). OCR-scannet version af siderne findes påhttp://www.brondsted.dk/brondsted/Thaulow.htmlVed skiftet efter ham i 1739 er en søn Abraham gift og bor på gården Nordre Ramnes. Hans kone hed vistnok Elsie Marie.Der er muligt at denne Abraham er identisk med bankier Abraham Falch i København (1712-76), gift (nok ca. 1740) med Anna Elisabeth Soelberg (1716-94). Er der nogen der kan be- eller afkræfte denne formodning?Hvornår er Ramnes-sognepræstens søn Abraham født? Hvorlænge efter skiftet i 1739 findes han på gården Nordre Ramnes? Hvad sker der med hans (første?) kone, som vist har heddet Elsie Marie? Er hun fundet død i Ramnes? Kender nogen hans videre skæbne?mange hilsner Tom Brøndsted

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel Fagerli

I Ramnes bygdebok (S.H. Unneberg) bind II s. 631 omtales presten og hans barn. Abraham skal være født i 1708 og døde i 1784 i Åsgårdstrand. Han var tollinspektør. Gift første gang i 1734 med Else Catrine Meyn (f. 1703, død 1744 i Holmestrand), gift andre gang i 1752 med Alhed Hansdatter Jordbrekke, Gjøklepp i Botne (f. ca. 1723). Abraham bodde en tid i Arendal og i Holmestrand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Brøndsted

Mange tak til Torkel Fagerli for svaret - selvom det ikke var det svar jeg håbede på. Præstesønnen er altså ikke 'min' Abraham Falch. Siderne fra Thaulow lader jeg ligge nogle dage endnu[url="http://www.brondsted.dk/brondsted/Thaulow.html>http://www.brondsted.dk/brondsted/Thaulow.htmlDa publikationen er over 70 år, må man gerne hente det og lægge det andre steder på nettet.Jeg modtager naturligvis gerne oplysninger om forældrene til _MIN_ Abraham Falch (1712-76), bankier i København:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malin T. Petterson

Hei. Jeg vet ikke om dette kan hjelpe dere noe, men jeg tror det er laget en bok på Falck-slekten.. Jeg var innom på antikvariatet på Vinderen, Oslo i går, og der så jeg denne boken. Hvis jeg ikke husker helt feil omhandlet den Falck og Muus-slekten (Jeg studerte ikke boken så nærme, da den ikke var interessant for meg). Husker ikke navnet på antikvariatet, men det er nok bare ett på Vinderen, så for interesserte er det nok bare å ta en telefon dit. Det er selvfølgelig ikke sikkert dette er aktuelt for dere, men jeg nevner det nå likevel.Malin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.