Gå til innhold
Arkivverket

[#9730] Bohuslen, har du en emigrant fra Strömstad eller omegn i familien?


Gjest Nina Møller Nordby
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Møller Nordby

Har du en slektning som en gang kom fra området rundt Strömstad er jeg interessert i å høre hva som skjedde med disse som emigrerte over grensa. Min tippoldemor endte opp som skilt og døde deretter i Spanskesyken. Noen 'bedre'? Har du noen gamle bilder vil jeg gjerne høre om de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hvis området rundt Strömstad under tvil kan defineres som helt sør til Tanum, så har jeg nå flere hundre som reiste til Norge i tiden 1680-1735. I løpet av høsten vil jeg publisere en artikkelserie om disse (artiklene blir sendt inn til ulike medlemsblad i DIS-Norge) og deretter lager jeg en oppsummerende artikkel. Emnet burde også være egnet som foredrag, for eksempel ved Sveriges släktforskardagar, når det en gang i fremtiden avvikles i Båhuslen, hvilket også er på tide. Tore H Vigerust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jada, grensene er fleksible de! Vel jeg er ikke medlem i DIS, litt flaut å si det nesten......Kommer du til å legge det ut på nettet også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Nina, åffer e'rkke du med i DIS a?Bare tulla. Hvortil er du interesseret? Har jo mine oleforeldre, fra Dafter--- Laila veldig DIS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Hei, kanskje dette er litt på siden, men jeg har forsøkt så lenge å finne min oldefar, Martin. Jeg tror han kan være fra det aktuelle området. Kanskje noen der ute kjenner til ham?Min oldefar, Martin Toreson, ble født i Sverige. Han ble antagelig født 10/6 eller 10/7 i 1873 eller 1874. Hans mor, Anna Charlotte Andersdotter, var født i tiden mellom 1844 og 1850. Hun var datter av en Anders Storm. Anne hadde visstnok en bror som het Hans. Martins far het Tore(n) Madsen. Jeg vet ikke hvor noen av disse personene kom ifra. Martin og Anne kom til gården Rønneld i Skjeberg hvor Anne giftet seg med skomaker Ole Kristian Olavesen i 1882.Denne Ole Kr. var sønn av Olaves Matsen som emigrerte 24 år gammel 20.06.1843 fra Näsinge til Skjeberg (Rønneld) i Østfold. Attest hadde han fra 12.05.1843. Jeg har ikke klart å finne Olaves født i Näsinge. Olaves' far het Mats/Mattis Olsson.Kanskje det er en forbindelse mellom Olaves Matsen og Toren Madsen?Hilsen Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Daftø Laila? Gi oss historien'a!Litt DISig svar Magne, men det det ble født en Olaus i Råsshult (Røsshult), Lommeland, den 3.2.1820, far Matthes Olsson og mor Anna Nilsdotter. Det finnes andre kandidater rundtomkring, men ingen i nærheten.Hva tror du selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Vel, når jeg ser nærmere etter, Min oldemor, Gerda Theresia datter av Carl Alfred Olsson og Mathilda Niklasdatter ble født på Dafter i Skee 28. oktober 1881.Hennes søsken var Conrad Leopold f. 8. august 1879 død 18. oktober samme år og Olof Hilding f. 28. oktober 1886 død 22. desember samme år. Begge disse guttene ble også født på Dafter.Gerda Theresia giftet seg med Anders Karlson f. 25. sept. 1874 fra Strømstad/Skee. De giftet seg i Idd, flyttet til Pulservik, Korshavn, Hvaler og fikk mange mange barn. (11 faktisk). Siste snipp av tomten familien bodde på, og det huset Anders og Gerda bodde i, ble solgt ut av familien for to år siden (som hytte selvsagt).Forfedrene kommer alle fra Bohus området. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Hei, Nina! Takk for svar og hjelp!Sant å si vet jeg ikke hva jeg skal tro. Jeg har forsøkt å undersøke litt rundt, men jeg har ikke kunnet finne noen forbindelse. Har noen av kandidatene dine en bror ved navn Tore(n)?Hilsen Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Har du vært inne på slektsdata? Du kan sjekke de fleste kirkebøkene i Strömstadområdet der. Har prøvd å se etter både Storm og Martin Toresson i mine registre uten hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Den artikkelserien jeg nevnte om vandringer fra Båhuslen til Norge (før 1800), vil få titler med ordet 'Vigværinger', som er den betegnelsen båhusleningene hadde før 1750 (og kanskje en tid senere). Innholdet vil sannsynligvis også komme på nettet etter at de er trykte. Hilsen Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

I tillegg til folk som kom fra Bohuslän (fra nåværende Munkedal kommune) til Tønsberg i 1850- og 1880-årene, har jeg også i slekta folk som kom til Nøtterøy i første del av 1700-tallet, visstnok fra Hornö i Kville sogn.Det dreier seg om en familie som slo seg ned på strandplassen Østre Movik (i følge 'Nøtterøy, gårds og slektshistorie', de første som man vet bodde i Østre Movik, nylig solgt for div. millioner til Stray Spetalen.....) ca. 1715:Anders, i samtidskilder kalt Anders Vikværing, ble begravet desember 1721, 81 år gammel, og var altså ca. 75 år da de kom til Nøtterøy. Hans kone Kirsti Larsdatter ble begravet 21. februar 1753, 92 år gammel, altså ca. 55 år da de kom til Nøtterøy. Etter at Anders døde giftet hun seg i 1723 med Lars Rasmussen (Vikværing). Lars hadde i følge Lorens Berg sannsynligvis kommet til Nøtterøy sammen med Anders og Kirsti, da han var nevnt på Movik i 1718. Lars ble begravet 31. mars 1759 og alderen er da oppgitt til 75 år.Anders og Kirsti hadde med to sønner da de kom til Nøtterøy, Erik og Ole, og i følge Lorens Berg var det nok de som brødfødde familen som fiskere. Erik var født ca. 1690 og Ole ca. 1700 ut fra senere oppgitte aldre. Begge giftet seg på Nøtterøy og fikk stor etterslekt. (Ole ble losoldermann på Hvasser.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik Huus

Min tippoldemor og hennes bror kom til Eidsvoll i 1880 åra en gang. De er født i Naverstad i Bohuslän i 1860 åra.Faren het Johannes og var torper på Skrammestad,Strand.(men hvor han egentlig kom fra vet jeg ikke) Min tippoldemor ble gift i Eidsvoll bosatt og døde der. De hadde også en eldre bror (severin) men han kjenner jeg ikke noe til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Grotle

Ser i innlegg 2 at Strømstad eller omegn rekker helt sør til Tanum.Min kones tippoldefar, August Larson, ble født på Øn i Tanum i 1833. På slutten av 1850-tallet reiser han til Norge, og finnes gift i Vadsø i Finnmark i 1875 med en sønn, Kristian, på 1 år. August er da gråstenssmed. I 1886 er ekteparet i Hadsel i Nordland hvor kona, Amalie, dør. Deretter forsvinner August som en ånd i en fillehaug. Hvis noen har opplysninger om han hadde det vært fint.Sønnen, Kristian, gifter seg i Vågsøy i Sogn og Fjordane og de får 7 barn i løpet av 6 år. En gren av etterslekten ender opp på Ryland på Bremanger i Sogn og Fjordane.Sist jeg kjørte E6 til Gøteborg passerte jeg et veiskilt nord for Uddevalla hvor det stod Ryland på, så tydeligvis er det et sted i det området som heter Ryland også. Det spennende er derfor om en av forfedrene til August kommer fra Ryland i Bohuslän og etterslekten ender opp på Ryland på Bremanger. Når jeg kommer skikkelig i gang med kartleggingen av August finner jeg vel ut av det.Mvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Har du sjekket registerfilene til Släktdata? Mange av kirkebøkene tilhørende Tanum ligger der, klare til å lastes ned. http://www.slaktdata.org/sv/start Norske og svenske stedsnavn finner man på begge sider av kjølen. Litt nedenfor Strömstad ligger bl.a. Arendal.Kan det være mulig at August dro hjemover igjen? Kanskje emigrerte han?En ting jeg lurer på, har dere bilder av forfedrene som utvandret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Per Arne Gransæther

Kansje dette er av interesse? Jeg skulle gjerne vite forfedrene til Didrik og Anne.Jakobsen Biermann, Didrik. Født i Skee, lensmann i Vettalanda, Bohuslän. På slutten av 1650-tallet ble han proviantskriver på Kongsvinger festning og senere lensmann i Grue. Gift med Anne som var født omkr 1633 og død 1733 på Greaker øvre, VingerBarn:Didriksen Greaker, Aleksander. Født omkr. 1653, død 1735 på Fresvoll, S. Odal.Didriksen Biermann, Jacob. Født omkr 1655, død 1726 i Jacobstuen, Sorknes, Grue Gift med Elisabeth Romanusdatter Møller, født i Christiania død på Sorknes 1719.Didriksdatter Greaker, Mari. Født omkr. 1657 og død 1741 på Greaker ytre, Vinger.Gift med Peder Pedersen Greaker 1659-1739. Didriksen Greaker, Nils. Gift 14. des. 1712 med Anne Cathrine Ausbøl.Didriksen Greaker, Klaus. Født omkr 1670 og død 1741 på Greaker Vinger Gift 1696 med Ellen Dortea Svensdatter Busch.Didriksdatter Greaker, Johanna. Gift 1708 med Ole Andersen Snare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Brith Blomberg

Min oldemor var fra Naverstad, hendes navn var Julie Stefana Andreasdotter (Strand) f.1858, død i Østre Fredrikstad 1911, gift med Herman Hansen. Forældrene var soldat Andreas Strand og hustru Inger Gudesdotter, Torp (Naverstad. De er viede 26 okt 1851 i Naverstad ifølge Fam. search. I kirkebogen for Naverstad har jeg fundet børnene efter 1853, Emelie Charlotta f. 1854, Johan Ludvig f. 1856 død 8 dg gl, Gustava Leontina f. 1863. Udover det er der en datter Hilda Amalie Andreasdatter f. 1852. Hvad jeg har fundet ud af indtil nu er at de alle blev gift i Norge og bosatte sig i Fredrikstad. Nu er mit problem så at finde forældrene, samt faddere til dåben ved hvert barn, her ville jeg blive glad for al den hjælp jeg kan få. Med venlig hilsen Ann-Brith Blomberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.