Gå til innhold
Arkivverket

[#9731] Hvorfor trengte Eberhard P. Giskemo og Anne A. Lyshol ekteskapsløyve?


Gjest Heidi Lyshol
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Lyshol

I Digitalarkivets base over Ekteskapsløyve i Bergen stift 1717-1804 står mine forfedre Eberhard Pedersson Giskemo og Anne Andersdotter Lyshol oppført - fikk tips av en annen etterkommer. (Hei, du!) Hele linjen med informasjon lyder: 3401 Okt 16 1789 Eberhard Pedersen Gedschemoe Ørschoug EF Anne Andersdtr Lyshol Ørschoug'EF' skal være årsak - men jeg klarer ikke å finne ut hva den kan være. Vet noen her hva det kan være? De var vel kanskje i slekt på noe vis - men hvordan?Står det mer i kilden som ikke er oppgitt i Digitalarkivet? Jeg er takknemlig for råd og tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Lyshol

Yngve Nedrebø, SAB / DA skriver 17.06.2002 20:51 'Kongebrevene ligger nok ikke bare i bispearkivene, men for Bergens del ligger de der i perioden 1717-1800. I de eldre kopibøkene til biskopen finner vi også et og annet kongebrev om vigsel i forbudne ledd.'Jeg skal ta med meg dette over i Arkivforumet og spørre om bispearkiver og kopibøker - men hvis noen her vet mer, ville jeg sette pris på informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.