Gå til innhold
Arkivverket

[#9732] Kan noen hjelpe denne karen?


Gjest kjell-Erik Andal
 Del

Recommended Posts

Gjest kjell-Erik Andal

I am planning to travel to Norway on July 4 to attend a conducting workshop with the International Workshops in Stavanger. Upon completion of the workshop, I have several days to travel in Norway and plan to visit the area where I understand my ancestors (on my Grandfather's side) came from (Hadeland region, Jevnaker, Gran).About 30 years ago, my great-uncle Calmer Jorve visited this area, and family legend has it that he talked with relatives of our family. He is now 104 years old, and remembers that he visited Jevnaker, Gran, and Sonefoss, but no more. As he is now confined to a nursing home, his possessions have dwindled (and with them, any letters or cards that he may have had).Would you be able to direct me to professional research services to locate the family and farm that my grandfather's parents originated? I am supplying the information in our family Bible -- unfortunately the writing is difficult to understand. I am willing to pay any reasonable sum for some basic research, directions to a farm or other locations, and potentially any surviving relatives. It would be important to me to have some basic information before my departure, but any time before July 19th would be enough if I had been able to make prior arrangements to receive information while in Norway.Certainly, I have no expectations given the late date for my request. However, if you are able to suggest a resource or provide some information on your own, I would greatly appreciate it.Thanks in advance for your help, Regards Eric Jorve day phone 651-205-1222 cell phone 612-281-1381 home phone 651-486-9086 home email epjorve@aol.com, business email eric.jorve@usbank.comOther family 'hand-me-down' information: 1. My great-grandfather died young in his 50's of a heart attack. He always intended to return to Norway someday. A farm, large family, and death intervened. The family lived near Rothsay, Minnesota. My grandfather told me that it looked a lot like 'home' in Norway -- that is why they picked the spot for the house that was chosen. 2. My grandfather Gilbert was the only son to marry (my grandmother Alma -- a Swedish girl from Erhard, Minnesota). He served in World War I in France.Note: items in {} are handwritten on the printed document.Birth Certificate (Grandfather Gilbert Jorve's mother)?{Berte Marie Gundersdatter} født o {Jevnager} af Forældrene {Gunder Johansen - Kjersti Syversdatter Sognseu} zva {Hadeland} og boende i {Jevnager ¾ Aar} gammel, er af mig Underftrevne, Uar {1854} den {18th Juni} indpodet med kofopper … en rod Girfel; {Berte Marie Gunderdatter} har da ordentlig gjennemgaaet de …. Bevidnes af {Lunder} den {3rd October} Uar {1854}. (signature illegible) Denne Utteft er mig foreviift den {9th Novbr} 18{54} Sognepraft til {Jevnager}A record with the Church of JC of LDS indicates a baptism on 13 Nov 1853 at Jevnaker, Oppland, Norway. Don't know if this is spurious.Birth Certificate (Grandfather Gilbert Jorve's father)?At top of page: {No 300) {Gudbrand Pedersen Bjellarsven} født o Gran Trastegjeld af Foraeldrene {Peder Larsen y Krne Kjersti Gudbrandsdatter ½ Aar} gammel, er af mig Underfrevne, Uar {1`861 den {12th Juni} indpodet med kofopper… {Gudbrand Pedersen -------} har da ordentlig …. {helsan den 15 Aug…} Uar {1861 } Thormmenholn …} Denn Utteft er mig voreviift den {24th Octbr} 18{61} S. B…} Sofnepraeft til {Gran}.Guner and Kjersti Jörve (her parents) Hadeland Norge Syver and Barbra Lauhaugen, Lyner, Hadeland (her mother's parents)Johan and Magerete Jorve, Jevenhaager, Hadeland, Norge (Guner's parents)Peder and Kjersti Sorömshagen, Gran, Hadeland (Faders Parents)The chest brought from Norway included an inscription with the following name: Gulbrand Pedersen Jörve.In the family Bible (frontspiece) - printed in Christiana 1879 Til harn mig Gulbrand Pedersen Sórumshagen jeg blev født thil Verden den kjerde Februar of Faureldre Peders Larsen og Kersti Gulbransdatter og Boide o Gran.Children (born in America) Ludvik Konerad Jorve blev født den 29 Agust 1881. Petter Grearg født 21 Febraury 1883 Karoline født 25 July 1885 Axel født 3 Feberaury 1887 Idan født 18 October 1888 Alma født 29 March 1890On the next page:TilhórerBerte Maria Gundersen a. Jörve jeg blev født til Verden den 13 Ogtober of Frareldre Gunder Johansen og Kersti Syversen og Boede f Jenager.Han emailadresse:EPJorve@aol.com Kjell-Erik Andal Jordbærstien 27 1405 Langhus6486 2725________________________________________________________________________This email message has been checked for the presence of computer viruses by Norton Antivirus ________________________________________________________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Svarte ikke Hans Myhre at han skulle hjelpe her? på DISforum/news hvis jeg ikke husker feil? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Enig i det, Kjell-Erik, at flere kan kanskje hjelpe, men, dersom Hans nå jobber med å finne familien, og andre jobber parallelt med det, så er det noe bortkastet. Har du hørt fra Hans (hvis det var han)? Vet du om han har svart direkte? Jeg har vært borti slike tilfeller flere ganger, og, det er ganske så bortkastet at flere bruker tid på akkurat det samme.... synes nå jeg da.....Har sett samme etterlysningen både på news, DISforum og nå her, i løpet av ett par tre dager.... og, hvor er 'ja si det'.... Laila som ikke er flau over å si at jeg bor på VÅlerenga :o)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjell-Erik Andal

Som den arme amatør jeg er, så prøver jeg bare å hjelpe jeg, og jo flere svar han får, jo bedre kan han sile ut de som ikke er riktige, eller?men nå er klokken over 3, og jeg går og legger meg.KE, som absolutt er en stolt TRØNDER i Ski

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

¨Håper du har sovet godt!!Hehe, jeg vet at du bor der jeg da :o) Men det er nå liksom sånn her, at vi forteller det....Men, Hans er på forumet her også, så hvis han ser denne kommer han nok med en tilbakemelding, tenker jeg :o)Ha en solfyllt helg! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Lyshol

Jeg sendte ham navn + telefonnumre til potensielle nålevende slektninger på Jevnaker - så mange som slektsforsker nå for tiden, skal det godt gjøres at ikke noen har en kusine som... og som er fra samme slekt.Tror jeg har for mye fritid iblant, eller kanskje jeg er for snill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Jeg skjønner av innleggene foran at det kan være greit å bruke Hans Myhre som kanal for informasjon til Mr. Jorve. I så fall, her kommer mitt budskap: Jeg har kontakt med etterkommere i Minnesota fra gården Jørve, men de har valgt å hete Jerve der borte. Hvis Eric Jorve ønsker kontakt med dem, kan jeg være mellommann. Så gjenstår det bare å se om Hans leser dette...Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Kanskje Hans er på ferie, eller at han ikke lar seg friste av overskriften? Kjell-Erik, lag ett nytt innlegg, med overskrift inkl. geografi og gardsnavn, kanskje Hans hopper på! Han er et oppkomme av opplysninger fra dette området! (har ikke 'sett' ham på Norway-List heller, tror jeg) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.