Gå til innhold
Arkivverket

[#9733] Hva står det i Eberhard P. Giskemo og Anne A. Lyshols ekteskapsløyve?


Gjest Heidi Lyshol
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Lyshol

I Digitalarkivets base over Ekteskapsløyve i Bergen stift 1717-1804 står mine forfedre Eberhard Pedersson Giskemo og Anne Andersdotter Lyshol oppført.Hele linjen med informasjon lyder: 3401 Okt 16 1789 Eberhard Pedersen Gedschemoe Ørschoug EF Anne Andersdtr Lyshol ØrschougYngve Nedrebø, SAB / DA skriver 17.06.2002 20:51 'Kongebrevene ligger nok ikke bare i bispearkivene, men for Bergens del ligger de der i perioden 1717-1800. I de eldre kopibøkene til biskopen finner vi også et og annet kongebrev om vigsel i forbudne ledd.'Står det mer i kilden som ikke er oppgitt i Digitalarkivet? Jeg kommer innom Bergen i sommer og kan muligens få til et arkivbesøk, hvis dere mener det er bryet verdt. Jeg er takknemlig for råd og tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det aktuelle kongebrevet her forteller at ekteskap kan finne sted 'uagtet hun og hans afdøde Hustrue skal have været Sødskendebørn'. Ut over disse opplysningene er det meste formular.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Lyshol

Står det navnet på første kone? Kari Christensdotter Giskemo er første kone jeg vet om, men det dukker stadig opp mer informasjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.