Gå til innhold
Arkivverket

[#9734] Family Search -


Gjest Bodil Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bodil Iversen

Jeg er flittig bruker av Family Search men det er en ting som forvirrer meg. Søker jeg f.eks på en persons fødsel kan jeg få flere treff på denne personen med fødselsdato flere mnd. i forskjell! Personen har samme foreldre. Jeg trodde først det kunne dreie seg om fødselsdato og dåpsdato men det ser ikke ut til at det kan stemme. Dette har jeg opplevd flere ganger. Noen som har tanker om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Bodil! Gi ett eksempel, så vi kan se.Ellers er dette ett godt bevis på at en skal være forsiktig med det man finner på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre H.Sponaas.

Hello Bodil,and bestemor Laila.Most of the info.you can obtain from Family Search on the Net,is compiled and send in by other researchers. Not all of them have done such a good job.Proably do to language problems.Birthdays and -years can be very confusing,so you have to take it all with a grain of salt.Even the churchbooks can be misgiving once in a while.But for me,the Family Search has been a very good source for info.Check,and cross-check your datas.S.H.Sponaas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Iversen

Hei Laila og andre. Jeg fant ikke igjen de fødselsdatoene som jeg hadde oppdaget men her er et giftemål: Kari Pedersdatter og Johannes Nilsen (Nielsen) gifter seg i Gausdal både 26 des 1786 og 26 jan 1787. At de er de samme tror jeg er sikkert, i 1801 tellingen for Gausdal er det bare en familie med disse navnene. Her må en jo velge så jeg valgte rom-jula. Hilsen Bodil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

I akkurat dette tilfellet: Kari Pedersd. og Johannes Nilsen g. 26. desember 1786, Gausdal, Oppland Norway. Source info: 8560901 - 1395946 denne kilden er. Individual entry forms and family group sheets used to submit names to the temples for temple work. Arranged by batch number for the year and date submitted. Altså 'donerte data',Mens Kari Pedersdatter og Johannes Nielsen g. 26. januar 1787 i Østre Gausdal, Oppland, Norge har source info: M420151 1693-1809 0125547 dette er uttrekk fra kirkebøkene, hvis du klikker på 'source call no.' kommer du til en side som forteller deg om hva denne indexen gjelder. (Mxxxxx er Marriage, Cxxxxx er Christenings).Jeg hadde altså stolt mest på den utpå nyåret. Så hadde jeg dratt på arkivene og fått sjekket originalen :o) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Der er også ofte ombyting av datoar pga skilnaden i norsk og amerikansk skrivemåte, altså t.d. 05.06 - er det 5. juni som her hos oss, eller 6. mai som i USA? Så sjekke originalen er heilt nødvendig om ein vil ha det rett (og det vil ein vel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.