Gå til innhold
Arkivverket

[#9735] Anders Nilsen Grina, Eiker


Gjest Magne Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Pettersen

Den 01.04.1770 gifter Anders Nilsen Grina (død før 1801) seg med Kirsti Hansdtr Sundet(ca 1745-1815) i Fiskum kirke, EikerUnder hvilken gaard lå Grina ??Og er denne Anders Nilsen den samme Anders som døpes 03.07.1740 på Eiker ???, og i såfall hvem var hans mor ??Mvh M. Pettersewn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hei! Hvis du søker på i Ekstraskatten 1765 for Eiker her i DA, finner du Nils Nilsen Grina og Kirsten Andersdatter Grina under Fossesholm. (Jeg har ikke sett etter om farens navn ved dåp i 1740 var Nils Nilsen, men det er jo raskt å finne ut av.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hei, igjen! Muligens var jeg litt rask med det første innlegget! Etter å ha sjekket litt rundt, sitter jeg med en magefølelse av at Nils Nilsen Grina var broren til Anders og ikke faren. Så langt jeg fant het faren til den Anders som ble døpt i 1740 Nils Olsen?Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Det der var interessant! Det ser sannelig ut som om Nils Nilsen og Kirsten Andersdatter var foreldrene allikevel! Under 'Begravede i Eiker' finner du 2 stk. Nils Nilsen Grina begravet samme dag i (var det 1771?) i Fiskum kirke, hhv. 71 og 34 år gamle. Du finner begge to under Fossesholm i 1765. Kona til Nils Nilsen d.y. het Ingeborg Ingebretsdatter. De fikk en datter i 1765, så det er neppe tvil om hvem som er hvem. Anders Nilsen finner du også i listen (nr.2317) under Fossesholm.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg har ikke klart å finne Anders som sønn av Nils Nilsen, men det kan jo være feil avskrift selvfølgelig - kilden min (nok en gang) Familysearch.com på VRI, som under batchnummer C428661 har registrert døpte i Eiker fra 1729 - 1753. (Men jeg har heller ikke funnet ham som sønn av NN under døpte i Eiker her på DA.)Niels Nielsen d.e. kan være ham som døpes 16 Apr 1699. Far: Niels Nielsen.Finner tolv barn døpt 1733-1753 med Niels Nielsen som far - ingen Anders.Som nevnt over finnes Anders døpt 3.7.1740, far Niels Olsen Vestfossen og Cathrine Antonisdtr. Han ser ut til å være gift med Johanne Haagensdtr. i 1765 med barna Haagen og Birthe.Under IGI finner jeg også en Anders døpt 8.5.1740, Eiker, foreldre Niels Anders. og Kirsti Tobiasdtr. (IGI er mer usikker en VRI)Niels Nielsen og Kierstin Andersdtr. gift 15 Nov 1733.Niels Andersen og Kiersti Tobiasdtr. gift 17 Mar 1726.Det var det jeg klarte å grave fram, men dette var vel kanskje mer til forvirring enn til hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Heisann. Beklager at jeg ikke har fått svart før, har jo vært helg med mye morro i, hheheheheBlant forloverene ved det foregående brylupp i 1770, er Ole Tollefsen Island og Gulbrand Nilsen Vestfossen (kanskje en bror?)Og ved Anders og Kirsti sin første datters dåp i 1770. Er blant fadrene nevnt en Eli Nilsdtr og en Nils Nilsen Det er vel disse du finner på Grina i 1765 tellingen, så det er jo meget mulig at disse er søsken og KANSKJE søsken til Anders.Ved Anders og Kirsti sitt annet barns dåp i 1772. Er nevnt Marthe Nilsdtr, Tolef Nilsen og en Søren Grina. Det kan jo tenkes at disse oxo er familie.Vel får vel se om det er noe skifter etter disse folka. og finne igjen dødsfallet til min Anders Nilsen, blitt borte på veien.Takk for hjelpen så langt hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei Magne. Her er noen innspill rundt de personene du nevner i ditt siste innlegg. Ole Tollefsen Island var født i 1725 og gravlagt 16.mai 1773. Han var sønn av Tollev Nilsen og Ingeborg Olsdatter. De hadde også Eli født 1720 og Nils født 1722, død 1802.Gulbrand Nilsen Vestfossen er trolig sønn av Nils Gulbrandsen og Kari Samuelsdatter og født 1738. Nils fikk i sitt annet ekteskap med Elen Haagensdatter en sønn ved navn Nils, men denne er ikke din. Den nevnte Gulbrand Nilsen går forøvrig igjen som forlover i Vestfossen på denne tida.Faddere i 1772. Jeg nevnte over at Ole Tollefsen Island hadde en bror ved navn Nils, 1722-1802. Denne Nils Tollefsen Haugen var gift med Maren Samuelsdatter og hadde ihvertfall disse barna; Tollef Nilsen 1745-1805, Marthe Nilsdatter 1748 - ?, Samuel 1753-1753 og Samuel 1755- ?Noe nærmere Anders Nilsen Grina sitt opphav kom du kanskje ikke, men.Island - Haugen -Grinna - Sundet er/var gårder el. plasser som ligger tett ved hverandre mellom Vestfossen og Eikeren.Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei Tor Kenneth.Takker for dine innspill. Jeg kjenner til denne Ole Tollefsen Island, hans oldebarn Ingeborg, blir gift med barnebarnet til Anders NilsenJeg tenker jeg får komme meg på riksarkivet igjen, å kikke litt etter denne karen (Anders Nilse)her,Men et annet sprøsmåk, denne Nils Gulbrandsen var han gift to ganger ??, jeg vet han fikk en sønn Samuel (som ble gift med Alhed dattera til Ole Tollefsen), og moren var vel Eli Haagensdatter. JEg har 7 barn på ham som jeg troode var Nils Gulbrandsen og Eli sine barn.Døde han første kone i forbindelse med fødselen i 1744 ??, ser blant fadrene i den dåpen at det er nevnt en Kirsti Samuelsdtr. Mens ved dåpen i 1746 er det nevnet en del folk fra Skistad, og vis jeg ikke tar helt feil så er vel Elen en datter av Haagen Skistad ?Vel ble mange spørsmål det her :)god natt.M. Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hallo Hallo Magne.Har vel lite med headinga på debatten å gjøre, men her kjem svara på spørgsmål rundt Nils Gulbrandsen. Han var gift to ganger.Første dame ut var Kari Samuelsdatter som døde i barsel 1744.Kari satte tre barn til verden; Gulbrand 1738, Hans 1740 og Samuel i 1744. Denne Samuel døde samme år.I 1745 gifta Nils Gulbrandsen seg oppatt, og du har helt rett i din Skistad-antagelse. Kone nr. 2 var Elen Haagensdatter født 1721. Barn; Haagen 1746, Samuel 1748, Karen 1751, Augustinus 1753, Nils 1760-1810 og Simen 1762.Har du funnet tilbake til når Anders Nilsen Grina døde. Kan det være denne karen som tidvis er kalt Anders Nilsen Sand. Sand er også en gård i 'dette nabolaget'mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hallo igjen.Den enken, Kirsti Hansdatter, som bor i 'fattigkassas huuse i Vestfossen 1801, med sine to sønner Hans f.ca.1773 og Herman f.ca.1787 - er det enken etter den Anders Nilsen du lurer på.mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Heisann.Ja, Kirsti Hansdtr er enken etter Anders Nilsen.Skal en tur på arkivet til mandagen, skal lete etter deødsfallet til Anders Nilsen da, er blitt borte. mystisk..... :)M. Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Magne Pettersen

Hei, har funnet noen nye opplysninger om denne Anders sitt mulige opphav. I noen gamle papirer som jeg har funnet her borte saa er Anders sine foreldre oppgitt aa vaere sonn av Nils Nilsen Grina 1699-1771 og Marthe Pedersdtr Fossen-eie ca 1700(Den Nils er nevnt som sonn av Nils Nilsen Lundteigen og Maren Christophersdtr). Det endelige beviset for at dette stemmer har jeg ikke ennaa.Kanskje noen har ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.