Gå til innhold
Arkivverket

[#9737] Hans Paulsen i Ås 1757 - fra Enebakk?


Gjest Jarleif Nordheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarleif Nordheim

Etter Ås gårdshistorie var Hans Paulsen og hustru Anna Gulliksdtr brukere på gården Østby i Kroer fra 1757. Hans døde i 1764 (70 år iflg kirkeboka), mens Anna bodde på bruket så sent som i 1772. Noe dødsfall for henne finner jeg ikke registrert i Ås. I gårdshistorieboka er nevnt barn: Gullik, Hans, Johannes, Jens, Anna og Mari. Det er ikke opplyst hvor familien kom fra, eller hvor barna havnet. Min interesse dreier seg først og fremst om 'Gullik Østby'.Det har ikke lykkes meg å finne opphavet til familien i Ås, Vestby, Hobøl eller Kråkstad, men i Enebakk finner jeg et interessant par som gifter seg 25.1.1828: Hans Poulsen og Anna Gulliksdtr. Ved søk på IGI etter barn av 'Hans Poulsen' finner jeg bl.a. Gullik (1732), Anne (1730) og Maren (1739).I Enebakk gårdshistorie finner jeg tilsvarende omtalt (enke) Anne Gulliksdtr Jaer (i Ytterbygda) gm Hans Pålsen. Disse bruker Jaer, men mister bygselen (trolig på 1730-tallet), og jeg finner ikke videre omtale av familien.Så mitt spørsmål blir: Kjenner noen til denne/disse familiene slik at det ev. kan bekreftes/avkreftes at det er en og samme familie?Er det ellers noen som kan gi gode tips om hvordan det kan søkes videre etter disse?Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Her er dåpen til de fire barna til Hans som jeg har funnet i Enebakk: Enebakk kirkebok nr. 1, mikrofilmkort 1/7, døpte 1730, dito (= Septembr. d. 17, Dom. 15 Trin.): Hans Poulsen Jaers Datter Anne. Fad. fra Omberg, Børter, Sullerud, Jaer, Østbøl?Enebakk kirkebok nr. 1, mikrofilmkort 2/7, døpte 1732, dito (= Novembr. 30, Dom 1 Advent): Hans Poulsen Jaers hiemedøbte Søn Gullich. Fadd: fra Sullerud, Bierke, Jaer, Solberg, Ubberud.Enebakk kirkebok nr. 1, mikrofilmkort 2/7, døpte 1737, dito (= Septembr. 15de, Dom. 14 Trin.): Hans Ungersnæsis Søn Hans. Fadd: fra Westbye, Stubberud, Omberg.Enebakk kirkebok nr. 1, mikrofilmkort 2/7, døpte 1739, dito (= Novembr. 15de, Dom. 25 Trin: Hans Poulsen Ungersnæsis datter Maren. Fadd: fra Mulerud, Braaten, Ungersnæs, Stubberud?Hans kom altså antakelig til Ungersnes etter Jaer. I Enebakkboka står det bare at Hans Pålsen Ungersnes hadde Hans til dåpen i 1737 og Mari til dåpen i 1739.En Svein Hansen Ungersnæs ble g. 1757 med Mari Larsd. Foss, og en Hans Ungersnes hadde Hans til dåpen i 1761.Ved et raskt gjennomsyn har jeg ikke funnet noen Johannes eller Jens som passer, men jeg kan jo ha oversett noen. Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Hei igjen!Jeg fant nedenstående om en Hans Pålsen, men vet ikke om dette er samme person:Enebakk bygdebok III s. 719: [skiftet] etter Mattis Persen [stod] i 1748. Hans brorbarn var Hans Pålsen Foss 50 år, Gunner Pålsen Lyshaug 31 år, begge bodde i Hobøl sokn, og Lisbet Pålsdatter, som var død, men hadde etterlatt seg barna Nils Rasmussen og Anne Rasmusdatter på 9 og 7 år.Enebakk bygdebok III s. 399: Flere barn født på Jaer: Pål f. 1728, Svein f. 1733, Nils f. 1736.Kanskje Johannes og Jens er født i Hobøl?Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarleif Nordheim

Takk for flotte innspill!, og det ser ut til at du er på rette spor med 'Hobøl': Kirkeboka viser at Jens døpes 3.3.1743 med Hans Poulsen Kraagerudplass som far, mens Johannes døpes 7.7.1748 m Hans Kraggerud som far. Dermed har vi vel funnet fødselen til alle barna?Neste skritt blir å følge familiens ferd videre, men avstanden fra Kraggerud og over til Kroer er ikke lang, så jeg er nær ved å konkludere med at dette er riktig familie!Takk for hjelpa, og kom gjerne med flere innspill. (Mitt utgangspunkt har forøvrig vært at jeg mener er sønnen Gullik (kalt Gullik Østby) oppgis som barnefar da ei jente på garden Bakk (Miønebakk) på grensen mellom Kroer og Hobøl, får barn i 1767, dåp i Hobøl)Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.