Gå til innhold
Arkivverket

[#9741] Rasmus Christiansen Erstad (Meland- Hordaland )


Gjest Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Gjest Torleif Odland

Rasmus Christiansen Erstad er etter alle sansynligheter fødd i 1767.Rasmus var gift med Martha Jonsdtr. Hopland, hun fødd 10.sept.1772. Ekteskapet har hatt 10.barn, men der ser ut til at bare 6 levde opp. Tydeligvis omkom Rasmus på sjøen i 1822. Martha har giftet seg igjen med Nils Andersen Nedre Tveiten,det ser ut til at denne Nils faktisk er 30.år yngre en sin kone,vielse ser ut til å ha sjedd 29.juni 1823. Dette i flg.skiftet etter Martha datert 23.6.1834 på Erstad gård i Herlø Skibrede. Er det noen som kan fastslå om denne Nils faktisk er nesten 30.år yngre en sin hustru?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Dine antagelser om Nils sin alder synes riktige. Nils gifter seg på nytt i Meland 08.06.1935 med Anne Marthe Halsteensdatter Nedre Dahle. Brudgoms alder er da 32 år. Nils dør på Erstad 11.10.1866 og er da 64 år. Så at Nils må være født i 1802 er nok riktig. At unge menn gifter seg med 'gamle' enker var ikke så uvanlig.Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Atle Røthe

I følge en slektsbok jeg har arvet fra en eldre bror av min farmor, er Rasmus Christiansen Erstad en av mine forfedre. Rasmus skal ha vært yngste sønn av en Christian Knudsen Erstad, som ble gravlagt i 1794. I mannskapsrullen 1749-77 er han oppført i 1753 som 30 år. Han ble født “landslegd”, og var derfor neppe fra Holsnøy. Er det noen som vet om dette stemmer og som vet noe mer om Rasmus Erstads forfedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.