Gå til innhold
Arkivverket

[#9748] Rasmus Andersen, 1752-1801, Ringsaker


Gjest Bengt E. Vesthagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bengt E. Vesthagen

Rasmus Andersen, ca. 1752-1801. Lensmann i Ringsaker fra 1774. Ifølge kirkeboka druknet han i Setteren 49 år gammel. Giftet seg i 1775 i Ringsaker kirke med Jomfru Karen Kirstine Riis, 1756-1808, Ringsaker. Paret fikk 8 barn. Hennes farfar giftet seg inn i adelsslekten Skaktavl. Om Rasmus finnes det relativt mye dokumentasjon, men ikke ett ord om hvor han kommer fra og hvem som er hans foreldre. Så vidt jeg kan se kommer han ihverfall ikke fra Ringsaker eller nærliggende områder. Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Ann Helen Gaustad Aas

Hei!Jeg har en Boel Rasmusdatter som bodde hos sin sønn Ole Kristiansen i Tangnesviken ved 1865-tellingen. Hun var da 72 år, fødested Ringsaker, og bør derfor være 7-8 år i 1801. Videre finner jeg en Boel Rasmusdatter, 7 år, som datter av Rasmus Andersen, husmann og pensjonert lensmann, 49 år, og Karie Kirstine Riis, 45 år, samt ialt 5 hjemmeboende barn i 1801 under Røhr i Ringsaker.Kan du bekrefte at min Boel er datter av Rasmus og Karen/Karie som du nevner? Har du flere opplysninger om Riis-slekten i Ringsaker (Samsahl/Tjerne/Alm?)Har dessverre ikke noe mer om Rasmus, som du skjønner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Hei Ann Helen! Håper følgende kan hjelpe deg? Du har rett i at Boel var datter av Rasmus Andersen og Karen Kristine Riis. (Hun er døpt Karen). Boel giftet seg med Christian Olsen i 1827 i Ringsaker kirke. Barn: Ole, f. 21.11. 1827, død 26.6. 1827. Ole f. 8.6. 1832, Tangnesviken, Nes. Har noen kjennskap til flere barn?Så over til slekten Riis. Foreldrene til Karen Kristine var Kaptein Otthe Enevold Schaftafel Riiess, 1726-1768, Ringsaker. G.m. Ingeborg Marie Tierne, f. 1732. Paret ble gift i 1755 i Ringsaker kirke. Barn: 1. Karen Kristine, 1756-1808, Ringsaker. (Se første innlegg). 2. Sophia Olia, f. 1759, Ringsaker. G.m. Jens Monsen, f. 1773. Han var stesønn av sersjant Haagen Olsen på Bjørnstad, Nes. 3. Søren Christian, 1761-1773, Ringsaker. 4. Helene Maria, 1762-1830, Ringsaker. G.m. Poul von Weljby (Weybye). Bataljonsjef. Oberst. Ridder av Dannebrogen. Da Poul ble gift med Helene Maria var han enkemann etter Elenora Akelie. Han døde på Samsal. 5. Christana Abel, f. 1765, Ringsaker. 6. Joen, 1767-1774, Ringsaker.Ingeborg Marie ble enke i 1768 og giftet seg på nytt i 1771 med Ole Andreas Arøe, f. 1743, Samsal, Ringsaker. Barn: Otte Andreas, f. 1775, Samsal.Er det noen som har flere opplysninger om disse personene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Helen Gaustad Aas

Takk, Bengt!Rasmus skal ha vært lensmann i Ringsaker fra 1774 til 1782. (Kilde Ringsakboka bd. III, s.291), men det visste du kanskje.Hva med Christopher Joachim Riis på øvre Alm i Ringsaker, jevngammel med Helene Maria, og gift med Alethe Margrethe Falk? De hadde 2 barn i 1801, Bøye Christian Riis 12 år og Giertrud Christiana Riis 10 år. Jeg tippet bare at det kunne ha vært en bror, evt. tvillingbror. Men du kan kanskje avkrefte det?Jens Mogensen/Monsen var av Leich-slekta, se bygdebok for Nes (Ousdal og Bjørnstad).Hvem var farfaren til Karen Kristine som giftet seg inn i Skaktavl?Det er sikkert noen der ute som vet mer...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Hei igjen Ann Helen!Når det gjelder lensmann Rasmus Andersen kjenner jeg til det meste (tror jeg), bare ikke hvem som var hans foreldre og hvor han kom fra. Han var i sin 'storhetstid' bl.a. eier av gården Lille Ringsaker for en kort stund. Rasmus druknet i Setteren. Kan noen fortelle meg hvor dette vannet ligger?Christian Joachim var ikke bror av Helene Maria. Jeg kjenner navnene du nevner, bl.a. fra skjøte på øvre Alm fra Lars Pedersen til Christopher Joachim von Riis fra 1788. Når det gjelder denne delen av Riis-slekten vil jeg kome tilbake senere. Jeg må ta et dypdykk i mine papirer.Farfar til Karen Kristine Riis var Kaptein Søren Jensen Riess, død 1736 på Samsal. G.m.1. Ukjent? G.m.2. Karen Sophie Skaktavel. De fikk følgende barn: 1. Otthe Enevold Schaftafel Riiess. (Se innlegg 3). 2. Ulrich Christian Schaftafel Riiess, 1728-1753, Samsal. 3. Jens Schaftafel Riiess, f. 1730, Samsal. Sekondløytnant. 4. Dorte Sabine Abel Schaftafel Riiess, f. 1730, Samsal. Jens og Dorte var tvillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Helen Gaustad Aas

Det betyr ikke bare at han druknet på setra da? Jeg kjenner ikke til vann i Ringsaker/ -fjellet som heter noe lignende, men jeg skal ta en titt på kartet. Det kan jo være lenger unna også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...
Gjest Bengt E. Vesthagen

Tar opp igjen denne i håp om at noen har opplysninger å bidra med. Spørsmålet i innlegg 1 gjelder fremdeles.MVH Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

I innlegg (1) refereres det til en kirkebokinnførsel. Hvilken kirkebok gjelder det? Jeg har kikket raskt gjennom kb. for Ringsaker, men fant ingen Rasmus Andersen blant de døde der i 1801.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

10. september. LenkeI denne scannede utgaven er innførselen nesten uleselig, men i originalen går det tydelig fram at det står Rasmus Andersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Der var'n, ja! Den hadde jeg oversett :(Hadde bare moro av å se på stedsnavnet (der han druknet), og jeg leser det omtrent som du gjør: Sætheren. Det er en på motstående side som også druknet samme sted, ser jeg.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

I dag fra Vilvoorde i Belgia. Jeg tror nok han druknet paa saetra. Det ble nok ofte skrevet slik. Da spoers det hvor han bodde og hvor gaarden hadde saeter paa den tiden. Saetre kunne byttes og ogsaa avhendes. Det siste ble spesielt gjort paa slutten av 1800-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Et pussig sammentreff at både Rasmus og Ahles drukner på samme tid. Kanskje det har noe med hverandre å gjøre. Men jeg finner ingen forbindelse mellom Rasmus og Ahles Christiansdatter.Rasmus var bosatt på Røhr-eie da han druknet og da var det vel muligens setra til Røhr det dreier seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Hei Bengt,du har kanskje lest hele skiftet etter Rasmus? http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25192/945 Der får du om ikke annet vite at han bodde på plassen Hesthagen under Røhr. Samme plassen som min tippoldefar bodde på 100 år senere :) Det kan jo være det finnes noen spor i skiftet som kan fortelle hvor han kom fra? Har ikke lest det selv enda. Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Joda, jeg har lest skiftet for mange år siden, med god hjelp, da jeg har problemer med å lese skriften selv. Det har jeg fremdeles. Vi fant ingen spor i skiftet dengang om hvor Rasmus kommer fra. Men om noen vil prøve å lese igjenom skiftet en gang til for å se om vi har oversett noe hadde det vært fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Bengt E. Vesthagen

Kan det være mulig å finne ut hva foreldrene til Rasmus Andersen heter ved å se på hans barns navn?Rasmus og Karen Kristine hadde følgende barn: 1. Otto Enevold - 2. Ingeborg Maria - 3. Margrethe - 4. Lovise Maria - 5. Joen - 6. Andreas - 7. Frederich - 8. Boel.Noen som kjenner til oppkallingsreglen som gjaldt siste halvdel av 1700-tallet?De to første, Otto Enevold og Ingeborg Maria er i hvertfall oppkalt etter konas foreldre, Otthe Enevold Riiess og Ingeborg Marie Tierne.En ting som slår meg er at det kan se ut som barna har dansk navn. Kan Rasmus rett og slett komme fra Danmark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.