Gå til innhold
Arkivverket

[#9753] Mathias Augustinusen fra Liltvatnet i Rana, f. ca. 1805. Hvem var foreldrene?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Mathias Augustinusen gifter seg i Rødøy den 27.7.1834 med Elen Anna Monsdatter, f. ca. 1793. Hans alder oppgis å være 29 år. Som far står Augustinus Eliasen fra Liltvannet i Rana.Jeg finner kun en Augustinus Eliasen, 9 år, i FT 1801. Men han kan umulig ha en sønn født i ca. 1805! Mitt spørsmål er: Hvem var foreldrene til denne Mathias Augustinusen? Jeg håper at noen som har kirkebøkene for Rana kan være så snill å slå opp dette for meg! Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg fant denne på Familysearch: Augustinus ELIASEN, født ca. 1779,Lillevandet, Rana. Er det mulig at han var omreisende og ikke ble telt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

God Morgen! Takk skal du ha, Nina. Ja, det er godt mulig det. Men denne er nok mer aktuell. Jeg håper at noen kan slå opp i kirkeboken. De er nok bare der det kan bekreftes. mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per A Sperstad

Her må det nok være noen misforståelser med navnene. Mattis Augustinussa som kom til Rødøy var f. på Røssvoll i Nord-Rana 1806.Hans foreldre var husmannen Augustinus Mattissa (fra Grønfjelldalen) og kona Ragnhild Eliasdtr.Mattis døde som fattiglem på Myken 1883.Han hadde en bror, Elias Augustinussa f. 1804, som også kom til Rødøy og var bosatt på Nordfjordnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Per. Takk for svaret!Iflg. Kirkeboken for Rødøy var min Augustinus Mathiasen født på Nordfjordholmen i Rødøy den 16.1.1835. Hans foreldre var Mathias Augustinusen fra Liltvatnet i Rana. Hans mor var Elen Anna Monsdatter, f. ca 1793 i Lines, Rødøy.Grunnen til mitt spørsmål var nettopp usikkerheten omkring hvem som var far til Mathias Augustinusen. Elias har jeg det meste omkring. Han var født på Båtnes, Røsvoll i Ca. 1804.Kan det være en misforståelse med kirkebokens opplysning?Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per A Sperstad

Hei. 'Problemet' her er at navnet Augustinus Eliasen er kommet inn. Det må være en eller annen sammenblanding. Det er riktig at i 1835 kommer en ny generasjon til verden som skal bære navnetradisjonen videre. Ellers ville jeg være litt forsiktig med å bruke navn på husmannsplassene på Røsvoll anno 1804. Det finnes egentlig ikke belegg for å si at Mathias og Elias Augustinussønner ble f. på Båtnes. Det en vet er at faren Augustinus Mattissa var husmann på Røssvoll; hvor han hadde plassen sin vet en ikke med sikkerhet. Mvh Per A Sperstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Per. Takk skal du ha. Vel, jeg vet lite om dette med Båtnes, men har fått det fra en i Rana som sitter med kirkeboken. Jeg har den jo selv også, men Windows nekter meg å bruke den. Programmet godtar ganske enkelt ikke den.Forøvrig har jeg nå fått ganske mye både om 'kvartel-ongen' og de andre som kom til Rødøy, men er fortsatt mottakelig for all mulig hjelp til å rette opp feil. Jeg er jo kjent med at der har vært visse problemer med å finne frem til de rette folkene. Med vennlig hilsen Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Sigbert Fryxéll

Hei Birger. Mathias Augustinusen gift etter Ellens død med Berit Haldorsdatter f. 1821 Nærøy N-Tr d. på Myken de har 3 barn Nikoline, Kristine f. 1859, Randine Augusta f. 1862. Ellen var først gift med Lars Larsen f. 1772 Øverdal, N-Rana d 1828 Nordfjordneset, Rødøy 5 barn Mons f. 1815, Karen f. 1819, Jens f. 1821, Lars f. 1824, Jacob 1826. Mathias og Elias bror Ole f. 1809 d. 1810 Røssvollneset, N-Rana.Mvh Sigbert Fryxéll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Per.Hjertelig takk skal du ha. Hadde nesten glemt dette så det var flott å få mere opplysninger.Men Elen fødte vel 6 barn? Peer var født 1820 men døde samme dag.Med vennlig hilsen Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest André Martinsen

Det nevnes en Augustinus Matiassen f. 1835 i innlegg (5). Jeg har forsøkt å finne et svar på hvor han endte opp. Vedkommende er som sunket i jorden.Er her noen som vet det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Jeg tenkte ikke så langt som at han kunne ha dødd som ung. Virkelig synd, for med ham forsvant to gamle arvenavn, nemlig Augustinus fra (senest) rundt 1696 og Matias fra 1739.Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

For gi litt mer opplysning. Min Augustinus Mathiassen ble født 16.1.1835 på Nordfjordholmen. Rødøy. Sønn av Mathias Augustinussen og Elen Anna Monsdatter fra Lines, Rødøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.