Gå til innhold
Arkivverket

[#9758] Bygdebok for Stange


Gjest Ronny Folkvord
 Del

Recommended Posts

Gjest Ronny Folkvord

Finnes det en bygdebok for Stange, som evt. dekker gården Tømte ? Jeg leter etter opplysninger om Christian Hanssen og kona Beata Mikkelsdatter med fam. De bodde i 1865 på Tømte nedre i Stange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Egil Sundelius

Hei Ronny,fant dit innlegg i dag, 'utrolig nok' sitter jeg med Stange Bydebok Bind 1 og leter under Tømte gård, men da fra ca. 1900. (låner boka fra Hamar bib)Under 'kort slektstavle' på side 55, står det bl.a: Peder Halvorsen, f 2/2-1799, d.3/2 1885 og Kari Gudmundsdtr. 1805-1882. Hadde bl.a. barn (1.) Hans, f.18/9-1826, d.9/5 1888, 25/8-1855 g.m. Oliane Olsdtr. f.1819 datter av Ole Olsen, Sleppen,Stange. + 7 søsken! Hans Pedersen (nedre Tømte) og Oliane, hadde barna 1. Oline f. 1863, d. 22/8-1870. 2. Karen Hansdtr., som overtok nedre Tømte, men utvandret til Ameika, hvor hun døde. (Slutt Tømte!) På side 53, står så:Ved matrikuleringen 1886 er Hans Pedersen eier av nedre Tømte. og etter hans død 1888 er Oliane bruker av nedre Tømte. =Gnr.8 br.2 . Søker sel etter fam. til Ferdinand Vold, 1900/1903. Obs. fra 1917 er Johan Jensen (dattersønn av Peder Halvorsen) eier av n. Tømte, senere også eier av ø. Tømte. Fra 1946 er fabr. Ideal eier av n. Tømte.Dette til noen hjelp? hilsen Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Folkvord

Hei, EgilDen Christian Hanssen jeg leter etter er født i Stange 13.1.1824. Jeg har funnet at han og kona Beata Mikkelsdtr. i 1865 bodde på Nedre Tømteeie, så de var vel husmannsfolk under Tømte nedre.Står de oppført i boka ?Foreldrene til Christian var Hans Christiansen og Mari Christophersdatter Tømteeie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Du finner nok ikke husmannsfolk i den gamle bygdeboka for Stange. Den ble skrevet på oppdrag fra Bondelaget, og konsentrerer seg i det alt vesentlige om gårdbruker- og -eierfamiliene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

nei, de står ikke oppført på Tømte gnr. 8 brnr 1 og 2. Da det er ikke noe navnregister i boka blir det vanskelig å finne, er opptil 4 - 5 navne på linja! Men jeg fant denne karen: Mikkel Kristensen, f. 16 sep 1764, som bodde på Løken. -- med hilsen Egil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

noe rask i svingen her! Som skrevet i boka: Ved skjøte 4/4 1817 selger Christians (Jacobsen) enke Cathrine Olsdtr. til datter MARIE Christinsdtr.(g.m. Gudmund Gulbrandsen) for 899 spd. 27/3 1816 gir Marie føderåd til sin mann Gudmund.Står også så: Christian Jacobsen eier 1/10 1802, og ved sølvskattens uskrivning i 1816. År 1818/19 er hans datter Marie Ch. eier. I 1875 var det på øvre Tømte plassen Tangen, og på n. Tømte 3 plasser, Tømteeie (ole Olsen, båtmann, Kristian Hansen og Lars Larsen.) Så Marie er det nermeste jeg kom. Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Vasaasen

Jeg har ikke tilgang til databasen her og nå, men Hedmark Slektshistorielag har dataregistrert så og si alle kirkebøkene i Stange fram til ca. 1840. Henvend deg direkte til undertegnede så kan vi se hva vi finner.mvh Steinar Vasaasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.