Gå til innhold
Arkivverket

[#9760] Feilmelding i Folketelling 1801


Gjest Kari Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Larsen

Denne meldingen fremkom: Feil i arkivverket/ft1801/f10218 ReadString 4 187Så vidt jeg husker søkte jeg på: Gard børjar på Kam, men jeg hadde vel søkt på noen navn før det også (jeg var interessert i Kamphoug).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Jeg klarer ikke å framprovosere den feilmeldingen. Jeg får fram Kamphoug uten problemer, både i landsomfattende søk og spesifikt i Aker. Hvis du klarer å finne ut hvordan du fikk den feilmeldingen ville det vært til stor hjelp for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Dette problemet har så vidt jeg husker vært omtalt flere ganger tidligere. Det oppstår når man først søker etter en personvariabel og deretter en gårdvariabel, eller vice versa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Aha, det forklarer alt. Takk skal du ha Ketil! Det er nemlig ikke mulig å foreta et utvalg av personer og søke etter gårdsopplysninger i det utvalget, eller omvendt, dvs. ha et utvalg av gårder og søke etter personer som bodde på gårdene.Gårds- og personopplysninger ligger adskilt i databasen og det er kun når vi ser dem i tabellene i Digitalarkivet at vi ser dataene samlet, fysisk sett er de holdt adskilt.Det nærmeste en kan komme et kombinasjonssøk av personopplysninger og gårdsopplysninger er i det landsomfattende søket under personsøk. Velger en å søke etter gårdsnavn i dette søket, vil en få treff etter hvor mange personer som holdt til på gården på tellingstidspunktet. Så kan en fortsette å snevre inn søket ved å spesifisere personopplysninger som fornavn, etternavn, fødselsår, o.l.Vær oppmerksom på at Gårdssøket (Finn gardar) i det landsomfattende søket har ikke samme funksjon. Da søker en kun etter gårder og kan ikke spesifisere personopplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Med det nye systemet skal det ikkje vere noko problem å søkje på gard fyrst og deretter person. Eg har prøvd både på landsomfattande og på ein einskild kommune utan å få fram noka feilmelding, så det må vel vere ei anna forklaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Takk Aase!Det har tydligvis skjedd ting jeg ikke har fått med meg. Så la meg korrigere meg selv:Feilmeldingen Kari viser til oppstår hvis en først søker på personopplysninger og deretter forsøker å snevre inn søket ved å søke på gårdsopplysninger. Velger en å foreta søket i motsatt retning, dvs. søke på gårdsopplysninger først og deretter personopplysninger, vil en ikke få feilmelding.Dette gjelder for søk på de enkelte kommunene, og ikke det landsomfattende søket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.