Gå til innhold
Arkivverket

[#9761] Østerøya, Sandherred


Gjest Johan Fredrik Bockelie
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan Fredrik Bockelie

I følge Lorens Berg (1920) flyttet Lars Guttormssøn (fra Sandefjord) gift med Anne Nilsdatter (fra Gon Tjøme) til 'en plass i Østerøia i Sandherred' i 1761. Lars drev gården Hellesmo på Tjøme fra 1753 til 1760, men 'fikk ikke fotfeste der'. De flyttet derfor, ifølge Lorens Berg til en plass i Østerøia. Jeg har ikke klart å finne dem i Sandherred Bygdebok. Under FT i 1801 finner jeg dem heller ikke. Muligens er de døde på dette tidspunkt. Anne var født i 1722 og giftet seg i 1745. Jeg vet ikke når Lars var født Er det noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Svaret vil sannsynligvis være enklest å finne i ekstraskattmanntallet 1762 for Sandar/Sandeherred. Dette befinner seg på Riksarkivet i Oslo. Materialet er relativt enkelt å finne fram i.En annen mulighet er selvfølgelig å undersøke i kirkebøkene om Lars og Anne døpte noen barn i Sandar på begynnelsen av 1760-tallet. Bostedet vil da sannsynligvis være oppgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Takk for kommentaren, Kristian. Jeg skal prøve å sjekke de forslagene du kom med. Siden de giftet seg i 1745 er det kanskje mest sannsynlig at alle eventuelle barn ble født før de kom til Østerøya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Bjørn Holt Jacobsen

Hei Fredrik ! Anne Nilsdatter f.1722 på Goen, Tjøme, døpt 18.10.1722 i Tjøme kirke ble som du skriver gift 1745 med Lars Guttormssøn fra Sandefjord. Jeg vei ikke når han var født. Men en annen ting Frederik. Jeg prøvde å sende deg i julebrev, men det kom ikke i gjennom. Har du fått nye E-post adresse ?? Ønsker deg et riktig godt nytt år 2005. Beste hilsner Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei !Jeg finner dem heller ikke døde i Sandar.Her har du barn registrert født i Sandar. LenkeJeg lover ikke noe, men jeg skal ta en titt i kirkeboken ( smørbrødlisten ) etter Lars.Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Guttorm Christensen og Elisabeth Tommesdatter vies i Sandeherred 1720. De er muligens foreldre til den Lars Guttormsen som konfirmeres 1. nyttårsdag 1740. Guttorm dør 65 år gammel i Sandefjord 1757. Elsebet dør året etter, 78 år gammel.Kilde: Sandeherred kirkebok på Vestfold-slekt, http://www.vestfold-slekt.net/sandar/kirkebok.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Sandar Kirkebok MINI 1 1709 – 1733, kort 2/4 uten sidenr. Linje 4 nest siste bilde 2. halvside. Viet ? 7. sept. 1720. Guttorm Christensen og Elisabet Thomesd.Dom 4 Pascha 1721 (11. Mai) døpt Guttorm Ejes barn udi Sandefjord med det navn Lars. ( linje 5 – 2. bilde, 2. halvside. Det anbefales nærmere granskning for kausjonister og faddere.Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.