Gå til innhold
Arkivverket

[#9763] Anna Hansdatter Stalsberg og/eller Anna Eriksdatter?


Gjest Tom Askerøi
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Askerøi

Jeg viser til N. Hjorths artikel i NST XXIX hefte II s136-172.På side 151 forteller han at Finne-Grønns oppgift at Jochum Clausens kone het Anna og var datter av Hans Madsens Stalsberg er feil, for iflg en supplikk til statholderen er en Anna ERIKSDATTER Jochums etterleverske. Om dette skyldes en (ikke uvanlig) skrivefeil, at Finne-Grønn tar feil eller har andre kilder eller om den gode Jochum kan ha vært gift to ganger med to Anna’er (det er tross alt et svært vanlig navn) skulle jeg gjerne vite?Og kan man uten videre kan gå ut i fra at Finne-Grønns opplysninger om Anna Hansdatter kan overføres til Anna Eriksdatter, slik N. Stene gjør?Jeg har følelsen av forhastede slutninger av den godeste Stene her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Odd Ottesen

Lensmann i Skedsmo Hans Madsen Stalsberg (ca.1584-ca.1668) hadde fire barn som vokste opp: a) Nils Hansen Stalsberg, b) Morten Hansen Åmot i Fet, c) Inger Hansdatter, gift med Peder Kristoffersen Jølsen i Fet, og d) Maren Hansdatter, gift med Bastian Hansen Stalsberg. Hans Madsen var gift med Marte Gulbrandsdatter (død ca. 1659), og hun var i alle fall mor til datteren Maren, men sannsynligvis til hele barneflokken.Finne-Grønn har - feilaktig - tillagt Hans Madsen to døtre til, begge ved navn Anne og gift henholdsvis med Jochum Clausen og Jens Hansen Gjedde.En nærmere redegjørelse finnes i min artikkel 'Hans Madsen Stalsberg og hans slekt' i 'Romerikstun, årbok [for] Romerike Historielag', b. XVI (1990), s. 237-255. Her vil du dog ikke finne ytterligere opplysninger om Jochum Clausens kone, enn det du allerede vet (hun het Anne Eriksdatter).Vennlig hilsen Odd Ottesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Hjertlig 1000 takk for svaret.Men betyr det at vi uten videre kan overføre Finne-Grønns opplysninger om Anne 'Hansdatter' til Anne Eriksdatter, slik Stene gjør?Er det noen som har en formining om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.