Gå til innhold
Arkivverket

[#9765] Familien Huus, Bergen


Gjest Øyvind Tveito
 Del

Recommended Posts

Gjest Øyvind Tveito

Jon Huset, født ca. 1685, sto fadder i Atrå Kirke, Tinn, 1720. Han hadde forøvrig en sønn Johannes. Ting tyder på at hans navn egentlig er Huus, og at hans familie stammer fra Bergen, hvor det blir sagt at familien der stammer fra Østerriket. Jeg finner en familie Huus i folketellingen for Bergen 1801 hvor navnet Johannes går igjen. Kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Søkte på forskjellige Hus-varianter under døpte i Bergen, og fant at en skipper Anders Husem fikk sønnen Jan, døpt i Bergen 10.10.1675 i Nykirken og datteren Margreta året før.I 1718 fikk Olaus/Olai Nicolaus Jonæssøn Hous datteren Maria Benedicta. Mor Susanna Olsdtr. Samme par fikk i 1721 sønnen Jonas. Begge døpt i Nykirken.Fant ingen passende Jon døpt i 1685.Vet ikke om disse kan ha forbindelse med din Jon. Det er sikkert andre som kan hjelpe deg bedre på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Ottesen

Dei Huus-familiane som eg kjenner i Bergen pr. i dag har namnet sitt frå Hus i Jølster. Er dette sjekka nærare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Else Reither

Det er også en Hus-gard i Kinsarvik, Ullensvang. Synes å huske at slekten derfra skriver navnet sitt som Huus. Og avstanden fra Hardanger til Bergen er jo ikke avskrekkende. Kan være verd å sjekke!Ellers er det Hus-garder i Ål og Tokke, og altså Jølster, som alt er nevnt. Tokke ligger jo forresten adskillig nærmere Tinn enn Bergen gjør, da, men jeg regner med du alt har sjekket den muligheten..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Familien i Kinsarvik skriv seg vanlegvis for Hus, men nokre få av ætta brukar Huus. Kva som er brukt i bygdebok og matrikkel veit eg ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.