Gå til innhold
Arkivverket

[#9768] Peder Olsson Nordre Talgje og Dårte Asgautsdotter - hvem var foreldrene?


Gjest Heidi Lyshol
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Lyshol

Peder Olsson Nordre Talgje (f. 1763) og Dårte Asgautsdotter (f. 1767) bodde på Talgje, Stjernarøy, Rogaland, under folketellingen i 1801. Dette paret Lenke trenger jeg foreldre til - noen som har kandidater?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

I Rogaland,1801, finnes det 15 forekomster av Aschout som fornavn. Ingen andre steder nevnes dette navn. Kan en av disse være Dårte's far?Det finnes også 4 forekomster av Aschaut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Lyshol

Både A. Torgisen på Hæsbye og A. Johansen på Nordbø, begge Finnøy, og A. Olsen på Sleveland og A. Rasmusen på Maudal, begge Helleland, er av passende alder - hvis de altså var i live ved folketellingen. Dessuten finner jeg mulige spor etter en avdød Aschout på Langedal i Helleland.Må sjekke bygdebøker om noen av dem hadde Dårte-datter i passende alder... Noen som har Helleland eller Finnøy? DET hadde ikke svigermor...Takk for tipset!Å søke bare på fornavn tenkte jeg ikke på - men det skyldes vel at jeg ikke ante hvor sjelden dette navnet var. Om jeg nå kunne gjøre noe sånt med mine dusinvis av Peder Pedersson X-garden, så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Du vet at du har forskjellige valg når du søker? Bruke rullgardinknappen. Selv synes jeg 'inneholder' er utmerket. Prøv deg frem du og husk at skrivemåten kan være alt annet enn hva du hadde tenkt deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Familysearch.com har henne som Dorte Sofie f. 1768, vet at denne ikke er veldig pålitelig, men et råtips kan likevel være at en Asgaut Regelstad får en datter med samme navn i 1797. Han kan jo være en slektning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei igjen Heidi.Peder Olssen Talgje, født 1764, døde 27.1.1832, gift 6.8.1788 med Dorthe Sofie Asgautsdtr. Nordbø. Døpt 18.04.1768, døde 24.7.1844, datter av Asgaut og Kari Nordbø, Finnøy. ved skifte etter Peder ble gården taksert til 650 rdl. 2 av sønnene Ola og Peder overtar hver sin part i gården sønnen Asgaut dør 17 år gammel. De har også 3 døtre Marta født 1790, Kari født 1793 døde samme året, Anna født 1795 flyttet til Fister 1852.Fra Sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Tjensvold Barstad

Hei igjen Heidi! Jeg har funnet flere av våre forfedre. Foreldrene til Peder Olson var Ola Ormson Fister f. 1736 g.m. Marta Bjørnsdtr. Hovda f. 1740 grl. 11.07.1887. Jeg sender deg resten direkte, Heidi! Beste hilsen fra Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Lyshol

NÅ blir svigermor glad! Skal tro om jeg kan bruke dette for å slippe unna en oppvask eller to når vi ferierer på Bergenskanten med dem i neste uke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.